Hoe goed is Jobrapido nou eigenlijk? Nou, dat valt nogal tegen

Logotype JobrapidoEerder deze week heb ik beloofd om Jobrapido te onderzoeken op het primaire proces vanuit de werkzoeker. Dit was naar aanleiding van een posting op LinkedIn door Jobrapido CEO Rob Brouwer waarin hij vol trots meldde:

We are honoured to know that Jobrapido has been included in the list of Best Personnel Service Providers in Switzerland for 2022, with top marks

En deze ‘prijs’ maakt natuurlijk benieuwd naar de kwaliteit van de site. Dus laat ik vandaag zien wat mijn onderzoekje heeft opgeleverd, waarbij we traditiegetrouw beginnen met de homepage.

Homepage
En die homepage ziet er zo uit:

Homepage Jobrapido

Ik weet het, maar wees niet bang. Dit meervoudige Monster van Frankenstein (of multiple personality disorder) is volstrekt goedaardig en gaat jouw zoektocht naar passende vacatures niet verstoren. Hoewel, passend… maar lees vooral verder.

Het zichtbare deel van homepage laat me zoeken naar vacatures via een snelzoekfunctie met de velden Wat en Waar en als alternatief kan ik nieuwe vacatures per e-mail ontvangen (de welbekende job alert/vacature verzendservice). Niets prijswinnends maar wel functionaliteit die je op een homepage van een vacaturesite zou verwachten.

Snelzoekfunctie
Laat ik dus maar eens de snelzoekfunctie gebruiken. Ik voer ‘acc’ in in het Wat veld, en ik krijg geen enkele hulp van Jobrapido. Geen autocomplete functie te bekennen. Dat is bepaald geen prijswinnende service. Gelukkig is de autocomplete wel aanwezig in het Waar veld, maar hier worden evenmin vacature aantallen per plaats getoond en ook wordt de reeds getypte tekst in het Waar veld in de autocomplete opties vetgedrukt getoond, terwijl dit juist het nog niet getypte deel moet zijn. Wederom geen medaille waard.

Maar het wordt erger. Want als ik op de knop Vind vacatures klik, krijg ik dit te zien:

Job alert Jobrapido

What the flipping fuck? Ik word gestopt in mijn proces in het vinden van passende vacatures door een pop-up in een zwart scherm. Ik krijg een spreekwoordelijke koude douche van Jobrapido die blijkbaar denkt dat het bedelen om een e-mail adres een goede gebruikerservaring is. Sterker nog; het roodomrande veld suggereert dat ik iets heb nagelaten/ben vergeten. En dat is vanzelfsprekend niet het geval.

En zo mogelijk nog erger, er is onder de knop ook nog een novelle aanwezig  waarin de gebruiker Jobrapido vrijwaart om allerlei onduidelijke handelingen uit te voeren op de data die de gebruiker achterlaat. Een en ander natuurlijk in een onleesbaar klein lettertype…

Door te klikken op de knop Activeren, abonneert u zich op onze Job Alert en erkent u het Privacybeleid, Gebruiksvoorwaarden, de Informatie over Toestemming met betrekking tot de semantische analyse, verwerking van uw zoektermen evenals de vacatures waarop u klikt en solliciteert. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Afgezien van de fatsoensvraag (passief in plaats van actief accepteren) is het bijzonder verwarrend dat Jobrapido zowel haar eigen als Google’s Privacyverklaring van toepassing laat zijn. Word ik nu als gebruiker opgezadeld met de last om beide policy’s met elkaar te vergelijken?

Er is gelukkig een kruisje (rechtsboven) in de pop-up waarmee ik deze belediging kan wegklikken en naar het zoekresultaatscherm kan gaan.

Het zoekresultaat

En dat zoekresultaat ziet er als volgt uit:

Zoekresultaat Jobrapido

Een ouderwets zoekresultaatscherm, dit in tegenstelling tot de aan populariteit winnende variant waarin zowel zoekresultaat als de details van de actieve vacature in samenhang worden getoond. Wederom geen prijswinnend design dus. En met zeer weinig relevante kenmerken per vacature, zelfs als er meer dsan voldoende ruimte is. Ik kan als werkzoeker op geen enkele inhoudelijke manier een vacature waarderen op basis van de kenmerken van die vacature. Ik zal dus voor elke potentieel interessante vacature naar de details van die vacature moeten springen en weer terug (pogosticking). Vervelend en vooral vermijdbaar…

Maar het kan nog erger. Als ik namelijk op de eerste ‘vacature’ klik ga ik zonder enige waarschuwing naar deze pagina:

Vacature overzicht Crowe

Goede gebruikerservaring zet Jobrapido hier neer… Compleet andere site, geen enkele begrijpelijke relatie met de vorige actie. Dit lijkt meer op een dropping middenin de nacht dan op een pagina met accounting & boekhouding vacatures. Want dat is wat de werkzoeker mag verwachten.

Maar daar houdt het niet op, wat te denken van deze parel:

Zoekresultaat Jobrapido 2

Als ik op de derde vacature het overzicht klik krijg ik bovenstaand scherm te zien. Geen vacature maar wederom een poging om een job alert naar mij te verzenden. En zo verwijzen veel van de ‘vacatures’ in het zoekresultaat naar een aan te maken job alert in plaats van naar een echte vacature. Volksverlakkerij zou ik het kunnen noemen.

Slotopmerkingen
Waarom Jobrapido zich laat voorstaan op de kwaliteit van haar dienstverlening is mij een raadsel. Het is een qua functionaliteit verouderde site, met een sterk rammelende usability en meerdere blokkades in de user flow (pop-up, jump naar nieuwe site). Hoewel er ongetwijfeld ook links naar echte vacatures zijn, lijkt de site gevuld met job alerts. Voor een site die de werkzoeker als een bijzaak behandeld, ben ik benieuwd wat met de bijeengegraaide werkzoekerdata wordt gedaan.

Geef een antwoord