Indeed is door de jaren heen groot geworden door de gebruiker centraal te stellen. Nu zetten ze steeds meer stappen waarmee ze de gebruikers niet meer centraal zetten. Dat luidt volgens mij een nieuw tijdperk in waarin anderen de gebruiker voor zich kunnen winnen.
Toen Indeed nog een Indeedje was werd ik ‘fan’ van Indeed. Indeed was op een missie om als enige ‘vacaturesite’ te bieden wat werkzoekenden nodig hebben: alle vacatures doorzoeken om zo snel mogelijk bij de meest relevante vacature(s) uit te kunnen komen en met zo min mogelijk obstakels te kunnen solliciteren.
Met het model, dat duidelijk op Google search was gebaseerd, waren ze als eerste en enige op een missie om alle vacatures ter wereld te ontsluiten en werkzoekenden zo snel mogelijk bij relevante vacatures te brengen. Anderen, jobboards, waren alleen op een missie om zoveel mogelijk betaalde vacatures te ontsluiten.
Dat maakte Indeed in menig land de vacaturesite met de meeste vacatures en bezoekers. Waar heel vroeger Monsterboard en Careerbuilder synoniem stonden voor vacatures zoeken en vinden nam Indeed dat stokje over.
Account aanmaken om door te klikken
Nu heeft Indeed rigoureus afscheid genomen van de werkzoekenden. Gebruikers van Indeed kunnen niet meer direct doorklikken naar de website van de werkgever / vacaturehouder. Je moet eerst een account aanmaken en ingelogd zijn.
Klik je op de optie ‘solliciteer op de website van de werkgever’ bij een vacature dan krijg je deze showstopper te zien:
Indeed helpt de werkzoekende hier op geen enkele manier mee. Het extra obstakel helpt de werkzoekende niet om zo snel mogelijk bij vacatures uit te komen en te solliciteren. Het spekt enkel Indeed haar database en advertentiemodel en maakt werkgevers meer afhankelijk van diensten van Indeed.
Geen onderscheid tussen organische en betaalde resultaten
Indeed is ook afgestapt van een ander belangrijk mechanisme waarbij ze Google altijd als voorbeeld namen: het onderscheid tussen organische resultaten en betaalde resultaten. Bij gesponsorde vacatures (vacatures waarbij werkgevers voor meer zichtbaarheid betalen) wordt niet meer vertoond dat er betaald wordt voor vertoning. Gesponsorde vacatures worden als normale relevante resultaten vertoond, maar omdat er betaald wordt wel vaker en hoger in de resultaten vertoond dan de organische of onbetaalde resultaten. Hiermee brengt Indeed de gebruiker niet bij de meest relevante resultaten. En is transparantie over ‘advertenties’ voor gebruikers helemaal weg.
Kansen voor oplossingen die gebruiker wel echt centraal stellen
Vroeger was Indeed de ‘Google voor vacatures’. Nu zijn ze dat niet meer. Stel je voor dat Google je verplicht om een account aan te maken en in te loggen voordat je naar websites kan doorklikken? En dat ze geen onderscheid meer maken tussen organische resultaten en gesponsorde resultaten? Dat is onvoorstelbaar, want daarmee zouden ze afscheid nemen van de belangrijkste onderdelen die Google Search juist onderscheidde van andere zoekmachines.
Indeed heeft hier wel afscheid van genomen. En daarmee heeft de gigant afscheid genomen van wat hen juist zo groot heeft gemaakt: de gebruiker centraal stellen. Dat zal op termijn zeker gevolgen hebben wanneer je écht gelooft dat je de gebruiker centraal moet stellen. Ik geloof altijd al dat de vacature zoekmachine die de gebruiker het beste helpt uiteindelijk de grootste zal zijn. Lange tijd was dat Indeed. Nu niet meer, althans het biedt de ruimte aan concurrenten om dit beter te doen. Google Jobs is er daar in ieder geval één van.