Stel je hebt een heel leuke baan opgesnord en je wil gaan solliciteren. En stel dat de vacature vraagt om een cv en een motivatie(brief). Dan kan er behoorlijk wat afhangen van de kwaliteit van de motivatie(brief) bij het al dan niet verkrijgen van een uitnodiging tot een gesprek. Dus steek je de nodige tijd en energie in het maken ervan. Of niet?
Als het aan Bram Kanstein* ligt, doe je dat niet. Want dan kan hij niets aan je verdienen. En dat is toch wel de bedoeling van zijn Cover Letter Kit* (en een B2B variant: My Pitch Deck*, die een duidelijk hogere prijs vraagt dan Cover Letter Kit). Beide ´oplossingen´ zijn natuurlijk gebaseerd op AI. De hype rondom Chat-GPT3 heeft zodanige vormen aangenomen dat er overal toepassingen opduiken. Waaronder dus My Pitch Deck en Cover Letter Kit.
De homepage
En dat is natuurlijk een long homepage:
De maker ‘suggereert’ hier dat een AI-generated motivatiebrief beter is dan een zelfgeschreven alternatief. Dat is nogal een statement. Sollicitanten worden vervangen door robots, dat is zo’n beetje het beeld wat uit bovenstaande tekst naar boven borrelt. Een custom-made cover letter, op basis van een beperkt aantal vragen die de sollicitant voor de robot dient te beantwoorden. Met als resultaat? Get an edge. Get the job. Zo simpel is het. Tenminste, volgens Cover Letter Kit.
Maar laten we de zaak eens van de kant van de ontvanger bekijken. Ik ben een werkgever/recruiter die een motivatiebrief van een sollicitant ontvangt. Hoera! Een brief zonder spelfouten. Maar er lijkt iets niet te kloppen, ik kan mijn vinger er niet op leggen maar deze brief voelt niet ‘echt’. Gelukkig is het een werkgever leest die RecruitmentMatters leest, dus hij/zij/x laat de brief los op een tooltje die AI van echt kan onderscheiden. Bijvoorbeeld een tooltje met de naam Hugging Face*. En die stelt met een hoge mate van zekerheid vast dat de motivatiebrief door een robot is gemaakt. Hoe voelt deze werkgever/recruiter zich vervolgens? Blij – neutraal – verdrietig – verontwaardigd – boos (haal door wat niet waarschijnlijk is)? Ik heb een donkerbruin vermoeden.
Een sollicitant die niet de moeite neemt om zelf een motivatiebrief te schrijven is geen sollicitant. Hij/zij/x is lui en/of een opportunist. Toepassingen zoals Cover Letter Kit helpen luie mensen/opportunisten. Cover Letter Kit geeft AI een slechte naam. En zo krijgt AI een nog slechtere naam dan het al had binnen het recruitment domein. Dat maakt de adoptie van AI voor andere recruitment toepassingen er niet eenvoudiger op.
Aan de andere kant kan het ook zijn dat ik ondertussen te oud ben geworden om innovaties op waarde te schatten. Waardoor ik de teloorgang van het persoonlijke contact belangrijker blijf vinden dan de efficiëntiewinst van het recruitmentproces middels AI. En dat ik daarmee de plank totaal missla.
Een ijzeren wet die ik ruime twintig jaar geleden leerde was dat aan een werkzoeker geen geld kon worden verdiend. Als deze wet nog altijd valide is dan is er geen toekomst voor Cover Letter Kit (EUR 19).
*Links zijn geen endorsements