Grote uitzenders zijn bepaald niet innovatief bezig

Ik heb eens een rondje gemaakt langs de grote uitzenders van Nederland. Dat is dus best een klein rondje, want dat zijn er maar drie: Randstad, Adecco en Manpower. Alledrie onderdeel van een wereldwijd concern want anders horen ze niet noodzakelijkerwijs tot de top 3 uitzenders van Nederland, zeker als we naar Manpower kijken.

Maar of ze nou heel groot zijn of iets kleiner is eigenlijk niet relevant, waar ik benieuwd naar was of deze uitzenders al gebruik maken van de combinatiepagina. Ja, de combinatiepagina. Zo heb ik althans de pagina genoemd die is ontstaan uit het combineren van de zoekresultaat pagina en de vacaturedetail pagina tot één pagina. Waarmee je de candidate journey voor het solliciteren op een vacature terugbrengt van 3 pagina’s tot 2 pagina’s. Een prettige reductie.

En ik kan je meteen teleurstellen, geen van de drie uitzenders maakt gebruik van een combinatiepagina. Maar er is wel iets anders aan de hand…

Er is namelijk iets aan de hand op de homepage van één van de uitzenders en ik vraag me af of je het kan ontdekken:

Homepage Randstad.nl

Homepage Randstad.nl

Homepage Adecco.nl

Homepage Adecco.nl

Homepage Manpower.nl

Homepage Manpower.nl

Nee, het is niet dat er geen mens te ontdekken valt op Randstad.nl al ziet de homepage er wat onherbergzaam.

Maar het is wel dat er geen zoekfunctie lijkt te zijn op Manpower.nl! Want waar Randstad en Adecco duidelijke Wat en Waar zoekvelden heeft in combinatie met een (niet zo duidelijke (Randstad) of overdreven (Adecco)) zoekknop, mist dit volledig op de Manpower homepage. Of toch niet?

Manpower maakt voor werkzoekers een zoekplaatje van haar homepage. En dat is toch wel verbijsterend te noemen. Of heeft Manpower superieure intelligentie verworven? Hoe dan ook, hier is de zoekfunctie:

Homepage Manpower.nl met zoekfunctie

Homepage Manpower.nl met zoekfunctie

Inderdaad, in de global navigation staat Vacatures zoeken, met een icoon van een vergrootglas erbij.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: Waarom? Waarom is deze zoekfunctie niet direct zichtbaar op de homepage, in het belang van werkzoekers? Of weet Manpower nog niet dat het geen goed idee is om je bezoekers te pesten? Je collega is slechts één klik verwijderd, en zoals duidelijk is, zijn tenminste 2 collega’s zich ervan bewust dat pesten en bezoekers niet goed samengaan.

Natuurlijk heb ik wel een idee waarom Manpower heeft gekozen voor Vacatures zoeken in de global navigation. Want Vacatures zoeken is daarmee op de hele site beschikbaar. Echt overal? Nou nee, toch niet. Als ik namelijk op Mijn Manpower klik is Vacatures zoeken weg. Maar tegelijkertijd is de rest van de global navigation ook verdwenen, inclusief de hele look-and-feel. Ik heb daar wel een mening over, maar voor nu gaat dat te ver.

Vacatures zoeken is verder dus overal beschikbaar, ook als je op Voor werkgevers klikt? Ja! Waarom? Nou omdat het in de global navigation staat. Ook al heb je er geen behoefte aan. En omdat je zo een homepage kan maken zonder direct zichtbare zoekfunctie…

Blijkbaar heeft Manpower geworsteld met de beschikbaarheid van de zoekfunctie en heeft gekozen voor een bizarre oplossing: door de zoekfunctie te verstoppen achter een global navigation item waardoor het niet (direct) duidelijk is dat een zoekfunctie beschikbaar is. En dat kan haast niet anders dan leiden tot vroegtijdig vertrek van werkzoekers. Vanwege dat laatste hieronder mijn advies (bij hoge uitzondering gratis):

  1. Maak van het item Vacatures zoeken het item Vacatures (zonder dropdown)
  2. Als een gebruiker klik op het global navigation item Vacatures ga dan naar de Vacturepagina voor alle vacatures)
  3. Herintroduceer de zoekfunctie op de homepage

O ja, als je toch bezig bent, fatsoeneer de global navigation want de volgorde is nu niet bepaald logisch te noemen. En gooi die gekke icoontjes weg; ze voegen niets toe. O ja, en introduceer de combinatiepagina, loop je misschien nog eens een keertje voor.

Geef een antwoord