En er zijn dus winnaars te melden in de categorieën Carrière en Uitzendbureaus:
Nationale Vacaturebank heeft ondertussen heel wat beste website awards gewonnen, maar dat is niet het geval voor Luba. Ik ga er dus vanuit dat de vreugde op de Leidse burelen groot zijn. En als naaste buur ben ik natuurlijk ook best trots. Maar is dat wel helemaal terecht?
Tijd voor een korte excursie, waarbij we Nationale Vacaturebank natuurlijk niet mogen vergeten.
Nationale Vacaturebank
Dit is de, vernieuwde, homepage:
Homepage Nationale Vacaturebank
Ik word hier behoorlijk vrolijk van. Een duidelijke zoekfunctie (helaas inclusief de niet-noodzakelijke afstandstabel. En de keuze voor het label zoeken, in plaats van het label zoek. En natuurlijk de verwarring vind jouw nieuwe baan, versus zoek(en) op de knop), resultaten van mijn eerdere zoekresultaten en Jouw bewaarde vacatures (een sectie die je natuurlijk niet moet laten zien als er geen actieve resultaten meer zijn…).
Maar als bezoeker weet ik in ieder geval dat ik hier kan zoeken naar vacatures en krijg ik hulpjes ter herinnering (eerdere zoektermen, bewaarde vacatures). Beter dan velen, en ook nog eens met een behoorlijke zoekfunctie, hoewel er toch wel een paar aandachtspunten zijn:
Functionaliteit van het Wat-zoekveld in de homepage Nationale Vacaturebank
Het meest opvallende issue is dat het aantal vacatures per zoekterm ontbreken. Dat is voor een werkzoeker bijzonder relevante informatie en zou toch bijzonder eenvoudig kunnen worden toegevoegd? Daarnaast blijft Nationale Vacaturebank hardnekkig volhouden om de door werkzoeker ingevoerde zoekterm in bold te tonen terwijl de rest van de zoekterm in regular print wordt getoond. Onderzoek heeft aangetoond dat juist het tonen van de nog niet-getypte letter in bold de lijst met zoektermen veel makkelijker scanbaar maakt voor een werkzoeker. Verschillende schrijfwijzen van een functie wordt niet ondersteund (account manager of accountmanager als zoekterm levert verschillende zoekresultaten op) en typefouten worden bruut gecorrigeerd, zonder de werkzoeker te attenderen op een mogelijke typefout en hem/haar/x een keuze bieden. Een plus is dan weer een scoped search waardoor een werkzoeker de verschillende zoeksuggesties veel beter kan beoordelen.
Een zeer functionele homepage met een paar goed oplosbare issues. En misschien is er behoefte aan een front-end designer om het geheel een klein beetje op te leuken? Gaat waarschijnlijk geen hogere conversie opleveren, maar het oog wil toch ook wat.
Luba
Dit is de homepage van Luba:
Homepage Luba
Nou, dit is andere koek! Hier is de mens aanwezig, met een jaloersmakende baard nog wel. Er gaat daardoor een sterke barbiervibe van deze homepage uit. Maar dit is toch echt de homepage van een uitzender.
In termen van functionaliteit steekt Luba wel schril af bij Nationale Vacaturebank. Sterker nog, in eerste instantie heb ik niet scherp of ik hier wel naar vacatures kan zoeken, en dat komt vooral door de schutkleur van de zoekvelden. Waarom? Halen witte velden teveel aandacht weg van baardmans? Wie weet. En dan is er nog de tekst Wat voor werk zoek je? en het knoplabel Vind werk. Is het nou zoeken, of vinden. Maak een keus!
Functionaliteit van het Wat-zoekveld in de homepage Luba
De zoekfunctionaliteit heeft ruimte voor verbetering, er is geen scoped search, fouten worden niet gecorrigeerd, verschillende schrijfwijzen van een functie worden niet ondersteund (account manager of accountmanager als zoekterm levert verschillende resultaten op) en de dropdown heeft een slider… Dat is een onvoldoende voor de zoekfunctie van Luba.
O ja, als je toch met de homepage aan de slag gaat, kijk dan ook even wat er gebeurt met de zoekvelden en de tekst aan de rechteronderzijde als je verschillende breedtes van de homepage uitprobeert. En ga dan ook eens zoeken en kijk wat er met de dropdown gebeurt.
Slotopmerkingen
Mijn felicitaties aan Nationale Vacaturebank en Luba voor het winnen van de Website van het jaar 2022. Misschien wordt het volgend jaar een stuk makkelijker om weer te winnen door in ieder geval wat verbeteringen aan de homepage aan te brengen. Veel succes!