CompanyMatch, een culturele fit search/match

Logotype CompanyMatchEen business partner wees me op CompanyMatch, een bedrijf waar ik nog nooit van heb gehoord. Eén vraag aan ChatGPT en het was duidelijk dat ik blijkbaar niet heb zitten opletten:

CompanyMatch is een wervings- en selectietechnologiebedrijf dat organisaties helpt de culturele fit van sollicitanten te beoordelen op basis van hun persoonlijke waarden en de cultuur van het bedrijf. Hun platform gebruikt een eigen algoritme om kandidaten te matchen met bedrijven op basis van hun gedeelde waarden, wat volgens hen leidt tot betere werknemersbetrokkenheid, retentie en jobtevredenheid.

Nou dat is duidelijk, of tenminste het is duidelijk wat CompanyMatch hoopt te bieden. En dat is nogal wat. De hoogste tijd om te zien of dat vlees ook daadwerkelijk om de botten zit.

De homepage
Dit is de homepage van CompanyMatch:

Homepage CompanyMatch

Homepage CompanyMatch

Een blije gebruiker heeft blijkbaar net de juiste bedrijfscultuur ontdekt. Natuurlijk dankzij het matchalgoritme van CompanyMatch. En dat na slechts 5 minuten (wat natuurlijk best lang is als je het vergelijkt met eenvoudigweg zoeken naar vacatures, maar ja dan heb je er geen matchende bedrijfscultuur bij…).
Maar vijf minuten van mijn leven wil ik eventueel wel vergooien, dus heb ik fluks op de mooie rooie Start de test knop geklikt:


Eerste vraag van CompanyMatch

Eerste vraag van CompanyMatch

Oke, het lijkt er dus op dat ik tenminste 25 vragen in witte tekst op een paarse achtergrond ga krijgen. Dat had beter omgekeerd kunnen zijn, en dan de letters in zwart… Overigens zal later blijken dat ik ook rode, oranje, blauwe, lichtpaarse, zuurstokroze, en te lichtgroene achtergronden te verwerken krijg. CompanyMatch heeft duidelijk nog nooit van cognitieve frictie gehoord. En voor de bitneukers (zoals ik), waarom is het logotype van links naar links van het midden opgeschoven?

Als ik die eerste vraag wil beantwoorden krijg is een nogal abnormale normaalverdeling zien, waarbij ik over een nogal extreem deel van de bandbreeedte een score heb:

Eerste vraag van CompanyMatch, met antwoord

Eerste vraag van CompanyMatch, met antwoord

Bij de tweede vraag krijg ik een andere structuur te zien:

Tweede vraag van CompanyMatch, met antwoord

Tweede vraag van CompanyMatch, met antwoord


De interactie is nogal onbeholpen, als ik een vergissing in de volgorde maak moet ik eerst de volgorde van de eerder aangeklikte ‘radiobuttons’ (maar niet heus) verwijderen met Antwoorden wissen voordat ik opnieuw kan beginnen. Verder is duidelijk dat ik meer dan 25 vragen voor mijn kiezen krijg aangezien ik na 2 beantwoorde vragen nu pas voor 7% gereeed ben.

Hier vind ik het wel wat problematisch worden. Vier keuzes die niets te maken hebben met continuiteit, en dat lijkt me toch een serieuze prioriteit, bij de gratie waarvan andere zaken zoals de hieronder genoemde keuzes gemaakt kunnen worden:

Zoveelste vraag van CompanyMatch

Zoveelste vraag van CompanyMatch

En weer een andere interactievorm (waar je overigens wel je eerder gemaakte keuzes direct kan uitklikken…):

En nog maar een vraag van CompanyMatch

En nog maar een vraag van CompanyMatch

Na de laatste vraag krijg ik een verfrissend wit scherm te zien (waarom niet ook voor alle vragen toegepast?) met de omineuze titel Bijna klaar!:

Bijna klaar!? scherm van CompanyMatch

Bijna klaar!? scherm van CompanyMatch

Minder is dat ik toch nog eens drie (en eigenlijk vier vragen, want de vierde vraag popt later op en is een verkapte vraag naar mijn leeftijd…)

En als ik op de knop Volgende klik is er nog een aantal velden in te vullen:

Bijna, bijna klaar!? scherm van CompanyMatch

Bijna, bijna klaar!? scherm van CompanyMatch

Niet zo netjes allemaal, maar CompanyMatch heeft blijkbaar nog nooit van een AVG gehoord. Kan gebeuren… Ik heb dus van de weeromstuit maar gefingerde naamsgegevens ingevuld hoewel mijn naam natuurlijk zeer leesbaarin mijn email adres staat. Maar dat terzijde. Ben ik toch een beetje rebels geweest.

Als ik dan op de knop Afronden klik, krijg ik dit scherm te zien:

Bijna, bijna, bijna klaar!? scherm van CompanyMatch

Bijna, bijna, bijna klaar!? scherm van CompanyMatch

Eindelijk, mijn ‘matchende’ (waarschijnlijk search) bedrijven:

12 best ‘matchende’ bedrijven volgens CompanyMatch, gemanipuleerd beeld

12 best ‘matchende’ bedrijven volgens CompanyMatch, gemanipuleerd beeld

Opvallend dat CompanyMatch heeft gekozen voor een horizontale scrollbar om door de best ‘matchende’ bedrijven te scrollen. Niet echt een interactie patroon waar bezoekers bekend mee zijn, maar dat terzijde.

Dit zijn dus de 12 bedrijven die volgens CompanyMatch het beste met mij matchen. Ik weet alleen niet hoe. En dat is ook niet eenvoudig uit te vinden. Want als ik dat wil weten dan moet ik eerst naar de pagina van het betreffende bedrijf. Ik kies voor de nummer drie op mijn lijst: uitzendbureau Luba. Ik zeg al jaren tegen Johan Doornenbal dat ik een ideale fit met Luba ben (in ieder geval omdat ik dan met de fiets naar werk kan gaan, en verder omdat de site van Luba wel wat hulp kan gebruiken):

Detailpagina Luba, CompanyMatch

Detailpagina Luba, CompanyMatch

Kijk, nu weet Doornenbal het ook, maar liefst 88%. Wat wil je nog meer? Nou, ik wil vooral iets meer weten waar die 88% op gebaseerd is. En daarvoor moet ik op de knop Bekijk je matchrapport klikken

Mijn CompanyMatch Matchrapport

Mijn CompanyMatch Matchrapport

Het interessante deel van het Matchrapport zijn de zes tiles, zes criteria waaruit de match blijkbaar is opgebouwd. Waarbij je op elke tile moet klikken om te lezen wat er staat. Voor één match moet ik dus 6 keer klikken om dit alles tot me te nemen. En nou eens raden hoeveel matches met bedrijven ik ga bekijken… Protip voor CompanyMatch: laat de tile zich on-mousover (met een korte vertraging) openen. Scheelt zes clicks!

Mijn CompanyMatch Matchrapport, detail

Mijn CompanyMatch Matchrapport, detail

Wat hier staat moet haast wel door een consultant van Deloitte (mijn nummer 4 match)  zijn geschreven. Nietszeggend maar prettig weglezend. Ik weet oprecht niet wat ik hiermee aan moet. En daarmee is ook mijn ambitie verdwenen om nog één van de andere tiles aan te klikken. Laat staan om ook nog andere ‘matches’ te gaan bekijken.

Ik heb nog wel geprobeerd mijn match met Luba via CompanyMatch te verfijnen, maar dat leverde na het invullen van twee deelschermen in paars met witte letters het volgende op:

Foutmelding CompanyMatch

Foutmelding CompanyMatch

Hij is fijn…

Oh ja, ook nog dit:

Mijn CompanyMatch Matchrapport

Mijn CompanyMatch Matchrapport

Drie vinkjes die ik niet heb aangezet. Niet netjes van CompanyMatch.

Wat wel weer netjes is van CompanyMatch? Dat ik mijn account kan verwijderen. Ik heb daar gretig gebruik van gemaakt.

CompanyMatch vraagt de bezoeker om bij een sollicitatie je CompanyMatch met een bedrijf bij te sluiten. Een existentiële bedelactie. En ook dat is zorgwekkend ten aanzien van de overlevingskansen van CompanyMatch.

Slotopmerkingen

CompanyMatch doet me enigszins aan Peerz. En Peerz bestaat al lange tijd (zo’n 12 jaar) niet meer, om goede redenen. Ik weet vrijwel zeker dat de oprichters van CompanyMatch nog nooit van Peerz hebben gehoord en dat is natuurlijk ook zorgelijk. Het is een beetje als al die online referral toepassingen die altijd weer dachten: this time it will be different. O nee, toch niet…

En hoe kwantificeer je een betere werknemersbetrokkenheid, retentie en jobtevredenheid? Da’s heel moeilijk. En is dat alleen het gevolg van een CompanyMatch? Zeer, zeer onwaarschijnlijk.

CompanyMatch is een speeltje (geen match-engine) die je kan gebruiken als je je eens grondig verveelt en ook nog eens stevig kleurenblind ben. En dat is het wel zo’n beetje. Dat bedrijven hierin participeren snap ik ook, dat is onder het motto “niet geschoten is altijd mis”. Ik hoop dat er uit CompanyMatch nog een fraaie pivot kan ontstaan

Geef een reactie