Een bijzonder interessant nieuwsfeitje is het volgende:
German media giant Axel Springer will establish a dedicated mergers-and-acquisitions team to look at firms specialising in artificial intelligence, CEO Matthias Doepfner said in an internal podcast to employees obtained by Reuters. The M&A competence centre “needs to entirely focus on acquisitions – early-stage acquisitions or later-stage acquisitions in AI companies – that can be, for various reasons, important or attractive for Axel Springer,” Doepfner said.
Een mediagigant met meer dan 15.000 medewerkers die zichzelf in een make-or-buy keuze diskwalificeert voor de make keuze. Zeer opvallend en bepaald niet vertrouwenwekkend, afgezien van het feit dat het misschien wel heel eerlijk is.
Minstens zo opvallend is de volgende uitspraak:
“Perhaps we make five picks and five times it doesn’t work,” Doepfner said of potential takeovers. But the strategy could also turn up Axel Springer’s next StepStone, he added.
Daar straalt bijzonder weinig ambitie uit. Niet alleen vanwege het five picks – five misses verhaal, maar ook ten aanzien van Stepstone. Stepstone is bepaald geen site die je als een voorbeeld wil stellen.
Als laatste dan nog even deze uitspraak:
Doepfner said he is particularly interested in AI technology that seeks to disrupt Axel Springer’s business models of advertising, e-commerce and journalism. “If somebody wants to kill journalism, OK, let us understand how and why, and let us journalists do it ourselves.”
Het doet pijn aan mijn ogen. AI kan ontwrichtend zijn voor de business models van Axel Springer, maar dat het bedrijf daar ondertussen niet allang achter is op welke manier(en) dit kan gebeuren; daar kan ik met mijn verstand niet bij. Maar Axel Springer gaat in de wachtstand staan tot iemand komt vertellen hoe en waarom dat gaat gebeuren. Mogelijk hoef je dan alleen nog maar het licht uit te doen.
stepstone: een nieuwe interface zonder enige vernieuwing, 1