Indeed wijzigt haar ‘knopstrategie’ wederom, terug naar de oude situatie

Enkele dagen geleden publiceerde ik een blog posting over het in mijn optiek zeer onbehoorlijke sollicitatieproces van Indeed. Werkzoekenden worden gedwongen om zich bij Indeed te registreren voordat ze via Indeed kunnen solliciteren en vacaturehouders krijgen (vrijwel zeker) minder sollicitanten.

Tijdens het schrijven van dit artikel veranderde echter de interactie voor sollicitanten als de vacaturehouder de sollicitatie op de eigen site wilde laten uitvoeren (bijvoorbeeld als je de gegevens van de sollicitant direct in het eigen ATS/CMS wil laten instromen). Ineens bood Indeed geen knop meer aan, maar alleen een tekst:

Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails zonder knop

Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails zonder knop

Het enige wat Indeed nu nog doet is de sollicitant instrueren: Maak een Indeed-account aan voordat je op de website van het bedrijf gaat solliciteren. Een nogal directieve en onvriendelijke boodschap. En hoe ze dat dan moeten doen laat Indeed aan de vindingsrijkheid van de sollicitant over. Indeed lijkt zich niet te bekommeren om sollicitanten die toevallig interesse hebben in vacatures van bedrijven waar Indeed weinig aan kan verdienen?

Maar in een interessante wending blijkt Indeed vandaag ineens weer de call-to-action terug te hebben geplaatst. Nu staat de ‘oude’ knop met de knoptekst Solliciteer op website van werkgever er weer!:


Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails met een knop Sollicitatie op website van werkgever

Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails met een knop Sollicitatie op website van werkgever

Heeft Indeed geconstateerd dat er ineens minder mensen geforceerd een account op Indeed gingen aanmaken? Heeft Indeed een te hoge abondonment rate geconstateerd op de combinatiepagina? Heeft een artikel van een fringe blog enige invloed gehad?

Ik heb geen idee, en het maakt ook niet uit. Want voor de sollicitant is er uiteindelijk niets veranderd. Nog steeds verlangt Indeed dat de sollicitant een account maakt (of heeft) voordat de sollicitant door Indeed wordt doorgezet naar de site van de vacaturehouder. Nog steeds dwingt Indeed de sollicitant tot onnodige handelingen. En nog steeds lijkt dit niets minder dan een phishing operatie door Indeed.

Geef een reactie