Recrubo, een groeibriljant

Logo RecruboIk struikelde een paar dagen geleden over Recrubo door een bericht op Emerce met de titel: Funding Recrubo.ai opmaat voor 5 miljoen starters in 5 jaar. Cryptisch? Best wel, maar daarvoor moet je even doorlezen. Want dan leer je het volgende:

Recrubo heeft een seed ronde van €600.000 gesloten om haar product door te ontwikkelen en commercieel op te schalen.

Het bedrijf zet AI technologie in om het wervingsproces van blue collar en servicebedrijven te optimaliseren via chat. Zo kunnen kandidaten laagdrempelig solliciteren en biedt het bedrijven de tools om kandidaten efficiënt op te volgen.

Recrubo is dus een (AI) startup waar seed funding aan is gegeven om (in omzet) te gaan groeien. De dienst die Recrubo levert om de werving (van specifieke doelgroepen) zo simpel en efficiënt mogelijk te maken.

Soms kom ik een bedrijf tegen dat niet al te hoog van de toren blaast over de eigen dienstverlening (en dat is een verademing in een door marketing geterroriseerd recruitment domein). Terwijl die dienstverlening zodanig is dat je jezelf daar best voor op de borst mag kloppen. Recrubo is zo’n bedrijf.

Recrubo richt zich (onder meer) op bulk recruiting (grote aantallen vacatures en grote volumes aan respondenten per vacature) en probeert de werkdruk te reduceren, de snelheid van inhuur minder intensief en vooral ook sneller te maken door chat in te zetten als medium om werkzoekers te benaderen en eventuele vragen van potentiële sollicitanten te beantwoorden (hier komt een AI chatbot om de hoek kijken).

Onderstaand is het naar mijn mening meest waardevolle deel van de oplossing; distributie van vacatures over meerdere kanalen en de inzet van een AI-chatbot om de heavy lifting te doen:

Recrubo, de kern van de dienstverlening

Recrubo, de kern van de dienstverlening

Deze oplossing werkt vanzelfsprekend niet voor de arbeidsmarkt in haar totaliteit. Maar voor beroepsgroepen waar een cv geen noodzakelijke component is, alsmede voor werkzoekers die nieuw de arbeidsmarkt opkomen is het een prima alternatief. Dus niet noodzakelijk alleen voor bulk recruiting hoewel dit wel de bread & butter van Recrubo lijkt te zijn. Maar zijn er meer doelgroepen waarvoor dit een mooie oplossing kan zijn

Ik word hier vrolijk van. Geen complexe vergezichten met tenenkrommende marketing argumenten maar gewoon een beetje met de poten in de klei pragmatische oplossingen maken die werken. Dat mag wat mij betreft veel vaker gebeuren.

De seed ronde is ingevuld door Glass Frog Ventures, Pop up Qapital en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. Bij Pop up Qapital treffen we een oude bekende aan, Quintin Schevernels. En die kennen we nog van Nationale Vacaturebank, Layar en Funda. Er zal dus wel meer dan alleen geld worden uitgewisseld, en dat lijkt me een goede zaak.

Geef een reactie