StepStone Recruit en de ambitie van StepStone

LinkedIn: Sebastian Dettmers

In de eerste helft van september meldde StepStone dat zij op de HR beurs Zukunft Personal een aantal AI producten/services zou presenteren, waaronder het op dat moment nieuwe StepStone Recruit:

[…] in addition to tools such as the Stepstone ChatGPT plugin or the Stepstone CV generator, the new platform Stepstone Recruit will be presented for the first time. It is aimed at small and medium-sized companies. It accelerates time-consuming recruiting processes and makes them simple and intuitive.

De ChatGPT plugin voor werkzoekers was medio juli geannonceerd (en uitsluitend beschikbaar voor ChatGPT+ gebruikers…), ik weet niet wanneer de cv generator is gelanceerd maar StepStone Recruit is nagelnieuw. Enkele dagen geleden gaf SteptStone CEO Sebastian Dettmers  via een LinkedIn posting meer inzicht in deze laatste service:

We’ve just launched a new AI-driven tool specifically designed to guide recruiters through the entire ad creation process.

This tool is specifically designed to guide recruiters through the entire ad creation process

He added that Stepstone Recruit leveraged a language learning model (LLM) that had been developed in-house by training it on 20 million ads and could adapt to the level of language formality required by a poster, generate personalized About Us content using ChatGPT and predict the skills required for a position and rank their importance (AIMGroup)

We combine The Stepstone Group’s proprietary data and intelligent prompt engineering to deliver a singularly magical solution

StepStone is putting considerable focus on developing AI-related products.

En dit zijn de zegeningen van StepStone Recruit:

Highlights van StepStone Recruit
Highlights van StepStone Recruit

Er valt me wel één dingetje op, en dat is het volgende. Dettmers noemt als eerste dat de home-trained LLM hiervoor ongeveer 20 miljoen vacatures heeft herkauwd. En aan het einde stelt hij, denk ik althans, dat het hier gaat om proprietary data. Maar dat is toch helemaal geen proprietary data is van StepStone maar eigendom van de vacaturehouders! Zou StepStone dan niet met een vergoeding voor het ongevraagde gebruik van die data moeten komen? In mijn optiek zou dat wel netjes zijn. En misschien zijn er wel bedrijven die hun vacatures helemaal niet willen laten meedraaien in dat LLM. Is er een opt-out regeling?

Zomaar wat vragen op een regenachtige vrijdagmiddag. En dat zijn vragen die nog prangender worden als vacaturesites en andere bedrijven met grote dataverzamelingen met de gegevens van particulieren aan de slag gaan. Dan beginnen er in mijn hoofd toch wel een paar felrode lampen te knipperen. Waar blijft die AI Act van onze Europese overlord?

Hoe het ook zij, StepStone is aan het innoveren geslagen, en dat is een goede zaak. Het zou overigens voor werkzoekers ook prettig zijn als ze hun bread-and-butter business wat meer aandacht gaven:

stepstone: een nieuwe interface zonder enige vernieuwing, 1

stepstone: een nieuwe interface zonder enige vernieuwing, 2

stepstone: een nieuwe interface zonder enige vernieuwing, 3

Overigens, waar zijn waar zijn ‘onze’ vacaturesites zoals Monsterboard, Nationale Vacaturebank, Jobbird e.a. Of hebben die geconcludeerd dat het wel los zal lopen met die AI hype?

Geef een reactie