Google for Jobs komt met een radicale verandering van haar interface en interactie. Maar het lijkt er niet beter op te worden vanuit het perspectief van de werkzoeker. Concurrerende vacature-aggregatoren en vacaturesites zijn er mogelijk wel blij mee. Of werken-bij sites hier beter van worden, valt nog te bezien.
Wat is er aan de hand. Zo zag interface van Google for Jobs er gisteren nog uit:
Combinatiescherm Google for Jobs
En dit is de interface nu:
Zoekresultaat Google
Eerst gesponsorde resultaten en vervolgens drie resultaten van Google for Jobs, onder het kopje Vacatures. Aansluitend biedt Google for Jobs een link Meer vacatures bekijken. Als ik dan op één van de vacatures of de link Meer vacatures bekijken klik ging ik gisteren dus naar het combinatiescherm (zie het bovenste scherm in dit artikel), een full screen Google for Jobs applicatie. Maar nu niet meer:
Zoekresultaat Google met Google for Jobs accenten
Bovenaan staan de zoekfunctie en de filters om het zoekresultaat te verfijnen. Maar de gesponsorde zoekresultaten blijven zichtbaar en er is geen rechterkolom met de vacaturedetails van de eerste vacature binnen Google for Jobs, in dit geval de vacature van Emprof.
En als ik naar beneden scroll verdwijnen de filters uit beeld (niet sticky).
Als ik op een (niet-gesponsorde) vacature klik, krijg ik dit te zien:
Combinatiepagina 2.0 Google for Jobs
Dit lijk weer enigszins op de oorspronkelijke combinatiepagina. Maar tegelijkertijd is het ook een beetje een Monster van Frankenstein pagina met de traditionele rechterkolom uit de combinatiepagina nu als een soort pop-up erbij geplakt.
Een groot nadeel voor me-too sites is dat hun sollicitatielink achter het > teken is verstopt en waarschijnlijk een zeer lage doorklik rate kan verwachten. Of dit het perfide onderkruipsel van de vacature-aggregator elimineert is niet waarschijnlijk, ook al omdat Google geen enkele inspanning lijkt te ondernemen om deze uitwas in het recruitment domein uit te roeien.
Slotopmerking
Ik ga er vanuit dat Google for Jobs deze verandering niet vrijwillig heeft gemaakt maar dat hier sprake is van een onvermijdelijke aanpassing in het licht van claims jegens Google. De verandering is in ieder geval geen verbetering vanuit het perspectief van een werkzoeker die een nogal rommelige interface en interactie krijgt voorgeschoteld. Maar Google kennende kan dit ook zomaar worden teruggedraaid of verder aangepast. We wachten af.