Eind oktober schreef ik een blog posting over de gruwelijke ervaring die een werkzoeker moet doorstaan om tot een sollicitatie te komen. Op basis van mijn, volstrekt willekeurige, voorbeeld moest ik dertien schermen doorstaan om tot een sollicitatie te komen. En dat was niet als gevolg van een extreem langdurig sollicitatieproces, maar door het aantal bottom feeders die allemaal een eyeballetje mee wensen te pikken, sollicitant be damned.
Vandaag wil ik een iets anders perspectief belichten, en dat is de waaier aan ervaringen die werkzoekers ondergaan indien er meerdere sollicitatieknoppen beschikbaar zijn. Zoals bij Google for Jobs. Confused? Geen zorgen, na lezing van dit artikel is alles glashelder.
Google for Jobs
Enkele dagen geleden schreef ik al over de veranderde gebruikerservaring van Google for Jobs dus onderstaand combinatiescherm is geen verrassing voor trouwe lezertjes:
Combinatiescherm Google for Jobs
Ik gebruik een vacature van DPG omdat hierbij maar liefst acht sollicitatieknoppen aanwezig zijn. Dit geldt zeker niet voor alle vacatures op Google for Jobs, maar het zal ook zeker geen uitzondering zijn. En het gaat me om te laten zien hoe divers de ervaringen van werkzoekers zijn, afhankelijk van de knop die ze kiezen bij een vacature.
Dit zijn de acht sollicitatieknoppen:
Combinatiescherm Google for Jobs: detail; sollicitatieknoppen
In het vervolg van dit artikel ga ik elk van de sollicitatieknoppen achtereenvolgens aanklikken.
Werken-bij site van DPG media
De eerste sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van de werken-bij site bij DPG media
Vacaturedetailpagina DPG
Ik had als werkzoeker verwacht op het sollicitatieformulier van deze vacaturepagina te komen, maar ik kom op de vacaturedetailpagina en die had ik al gezien op Google for Jobs. Een vermijdbare klik dus. Maar dat is te overzien als zou ik DPG media wel adviseren om deze weg te nemen.
Magnet.me
De tweede sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van Magnet.me:
Vacaturedetailpagina Magnet.me
Ik klik op de knop Solliciteren op website in de verwachting naar de site van de werkgever (DPG media) te gaan. Helaas:
Bedel pop-up Magnet.me
Een blokkade, Magnet.me wil van mij persoonsgegevens in ruil voor het feit dat ze me niet meteen toegang geven tot de vacature. Is dit de ervaring die DPG media aan haar sollicitanten wil geven?
Nationale Vacaturebank (NVB)
De derde sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van NVB:
Vacaturedetailpagina Nationale Vacaturebank
Ik klik op de knop solliciteer op website werkgever in de verwachting naar de site van de werkgever (DPG media) te gaan. En jawel:
Vacaturedetailpagina DPG
Ik kom op dezelfde pagina uit als bij de eerste sollicitatieknop. Helaas is het een vacaturedetailpagina en geen sollicitatieformulier maar ik ben zonder al teveel omwegen op de werkgeverssite. En dat is in deze tijd al een mirakel.
Trabajo.org
De vierde sollicitatieknop leidt naar de homepage van trabajo.org:
Homepage trabajo.org
Dat is slecht! Denkt trabago nou werkelijk dat ik op hun site opnieuw ga zoeken naar de DPG media vacature? Ik dacht het niet!
beBee
De vijfde sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van beBee:
Vacaturedetailscherm beBee met bedel-pop-up
Een vacaturedetailscherm met een bedel pop-up van beBee waarin de site probeert een e-mail aan de sollicitant te ontfutselen om mij vervolgens te kunnen spammen via diezelfde gegevens want daar verdient beBee geld mee. De titel van de pop-up is verbazingwekkend te noemen: Onmiddelijke indiensttreding. Ik ga ervan uit dat deze tekst afkomstig is van beBee. En ik vraag me af of het DPG media hier vanaf weet.
Voor het restant van de interactie op beBee verwijs ik graag naar De helletocht van een sollicitant anno 2023. Maar zonder persoonsgegevens achter te laten kom ik niet op de vacature van DPG media terecht.
Indeed
De zesde sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van Indeed:
Vacaturedetailpagina Indeed
Maar als ik op de knop met de misleidende titel Solliciteer op website van werkgever klik, krijg ik dit te zien:
Vacaturedetailpagina Indeed met bedel pop-up
Een vacaturedetailscherm met een bedel pop-up van Indeed waarin de site probeert een e-mail aan de sollicitant te ontfutselen. Ik kan niet naar de webiste van de werkgever zonder informatie achter te laten…
Talent.com
De zevende sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van Talent.com:
Vacaturedetailpagina Talent.com
Ik klik op de knop Solliciteren in de verwachting naar de site van de werkgever (DPG media) te gaan:
Vacaturedetailpagina Talent.com met bedel-pop-up
Een vacaturedetailscherm met een bedel pop-up van Talent.com waarin de site probeert een e-mail aan de sollicitant te ontfutselen. Maar er is ook een link Overslaan, en daar heb ik maar snel op geklikt:
Vacaturedetailpagina DPG
Ik kom op dezelfde pagina uit als bij de eerste sollicitatieknop. Helaas is het een vacaturedetailpagina en geen sollicitatieformulier maar ik ben zonder al teveel omwegen op de werkgeverssite. En dat is in deze tijd al een mirakel.
Learn4Good
De achtste en laatste sollicitatieknop leidt naar de vacaturedetailpagina van Learn4Good:
Vacaturedetailpagina Learn4Good
Ik ken Learn4Good niet maar de webpagina lijkt wel 20 jaar oud. Om te solliciteren klik ik op de grote rode knop met veel teveel tekst en die brengt me hier:
Vacaturedetailpagina jobleads met bedel pop-up
En daar ga ik dus niet op klikken.
Slotopmerking
De waaier aan sollicitatieknoppen zorgt, mutatis mutandis, voor een waaier aan gebruikerservaring bij sollicitanten. Dat zijn mensen die concrete interesse hebben in het bedrijf en de vacature. Als je als bedrijf deze gebruikservaring aan de markt laat dan is bovenstaande ervaring waarschijnlijk representatief voor hoe sollicitanten het bedrijf waarderen/beoordelen. Dankzij een ruime waaier aan parasitaire ‘vacaturesites’ is die ervaring regelmatig negatief. Voorkomen is beter dan genezen, dus zorg er voor dat sollicitanten deze ervaring niet hoeven te ondergaan.