WerkenbijNS volgens de kritische werkzoeker

Logo NSNa mijn minder dan optimale ervaring bij de werken-bij site van Hanos heb ik me afgevraagd of andere werken-bij sites van dezelfde leverancier ook de nodige issues zou hebben. En om die reden heb ik ook maar eens de werken-bij site van de NS bekeken. Vanuit het perspectief van de kritische werkzoeker natuurlijk. En die kritische werkzoeker heeft voldoende kennis van ux & usability om zich stevig te irriteren aan recruitment websites die daarin tekort schieten. WerkenbijNS is hierop helaas geen uitzondering. Het maakt niet uit of je een beperkt of een groot budget hebt, de aandacht voor de gebruikerservaring is in het algemeen bedroevend.

Homepage

Dit is de homepage van de werken-bij site van de NS:

Homepage WerkenbijNS

Homepage WerkenbijNS

Een snelzoekfunctie is prominent aanwezig en dat is natuurlijk erg prettig. Er is ook een autocomplete-functie voor beide velden beschikbaar, deze wordt na de invoering van 2 characters actief. Ook prettig.

Er is wel een dingetje als de gebruiker (onvermoed) interacteert met de global navigation door met de muis over een global navigation optie met onderliggende niveaus te navigeren. Want de global navigation optie reageert meteen door een schermvullend beeld van alle onderliggende opties (2nd en 3rd level navigation) te tonen, zoals in onderstaand voorbeeld:

Gordijn (2nd en 3rd level navigation) WerkenbijNS

Gordijn (2nd en 3rd level navigation) WerkenbijNS

Dat is natuurlijk prima als de gebruiker ook de intentie had om deze opties te bekijken, maar als dat niet zo is kan het zeer verwarrend werken. Eens te meer omdat op het moment dat de bezoeker met de muis verder navigeert en het gordijn met opties weer net zo snel verdwijnt. Het geeft een flikkerend beeld en is zeer onrustig. Dit is eenvoudig op te lossen door een 2nd (en 3rd) level navigation met een vertraging te laten verschijnen, volgens Baymard is een vertraging van 300 ms – 500 ms hierbij optimaal. Flikkerend beeld en eventuele verwarring bij de bezoeker wordt hiermee voor een zeer groot deel ondervangen.

Vacaturezoekresultaatpagina
Dit is de vacaturezoekresultaatpagina van WerkenbijNS:

Zoekresultaatpagina WerkenbijNS

Vacaturezoekresultaatpagina WerkenbijNS

Helaas zien we ook bij NS dat employer branding/marketing belangrijker wordt gevonden dan het bieden van een optimale gebruikerservaring. De overmaatse brand box drukt de snelzoekfunctie, filtercriteria en zoekresultaten zover naar onderen dat je in ieder geval zoekresultaten nooit direct in beeld hebt, tenzij je de twee onthoofde vacatures als zoekresultaat wilt bestempelen.

En dat blijft ook het geval, ook als je op deze pagina zoekt met zoekwoorden. Alleen als een gebruiker één of meer filteropties selecteert is de response passend, door de brandbox niet langer te tonen (het is niet dat de brandbox weg is maar die staat nu above-the-fold.

Wat opvallend genoeg ontbreekt zijn de door mij gebruikte zoektermen op de homepage. Om volstrekt onduidelijke redenen neemt NS deze zoektermen niet mee naar de vacaturezoekresultaatrpagina. Tenminste niet in de corresponderende zoekvelden. In plaats daarvan komt het als een filtercriterium boven de zoekfunctie te staan. Dit is bijzonder ongebruikelijk en ook sterk af te raden. Ik zou WerkenbijNS eens aanraden wat grote recruitmentsites te bezoeken en vervolgens een wijzigingsverzoek in te dienen bij de webbouwer.

Verder is er de cryptische flip-flop Toon alleen Inhuur die altijd aan lijkt te staan:

Vacaturezoekresultaatpagina WerkenbijNS, Toon alleen inhuur flip-flop
Vacaturezoekresultaatpagina WerkenbijNS, Toon alleen inhuur flip-flop

Bij het onderste van de twee schermvoorbeelden worden alleen inhuur vacatures worden getoond, bij de bovenste worden ook inhuur vacatures getoond. Maar dit is niet bepaald representatief en doordat in beide situaties de flip-flop actief lijkt te zijn ook nog eens verwarrend. Dat kan beter.

Over de filteropties valt ook het één en ander te zeggen. Zo biedt AH een filtercriterium Winkelformule. Maar na opening van dit filter krijg ik onderstaande tabel te zien:

Vacaturezoekresultaatpagina WerkenbijNS, tabel Winkelformule

Vacaturezoekresultaatpagina WerkenbijNS, tabel Winkelformule

Er staan een aantal filteropties waarvan ik moet aannemen dat het winkelformules zijn, en vervolgens een aantal opties die uurtarieven weergeven (niet in een eenduidig oplopende of aflopende reeks, waarom niet) en vervolgens als laatste nog een filteroptie die weer een winkelformule lijkt te zijn. Dit hadden dus minimaal twee verschillende filtercriteria moeten zijn, waarbij het filtercriterium Winkelformule nog wel wat achtergrondinformatie kan gebruiken. Tenzij er natuurlijk alleen maar oude bekenden van NS  solliciteren. Feedback van NS leert dat dit al is geaddresseerd:

Je constatering dat er uurtarieven in de filteropties te zien waren, was een terechte fout die wij gelukkig al hadden gezien. Uiteraard waren deze filteropties niet correct en is deze bug inmiddels door onze leverancier opgelost.

Vacature alert
Wat schittert door afwezigheid is de mogelijkheid om op basis van ingevoerde zoektermen en geselecteerde filteropties een vacature-alert aan te maken. Er is wel een mogelijkheid om een vacature-alert te maken, maar om deze te vinden moet je goed kunnen zoeken.

image

Daar is ‘ie! Verstopt in de rechterbovenhoek van het scherm, als een item van de global navigation. Terwijl het maken van een vacature-alert toch echt gebonden is aan twee momenten; een zoekresultaat wat de bezoeker aanspreekt en waarvoor hij/zij/x graag notificaties wil ontvangen. Of wanneer er vergelijkbare vacatures worden getoond, bij voorkeur op de bedanktpagina. Waarover later meer.

Als je eenmaal de vacature-alert hebt ontdekt (gefeliciteerd!) dan blijkt al direct dat de alert volledig los staat van het vacaturezoekresultaat. Met andere woorden, ik moet twee keer hetzelfde invoeren, waar één keer toereikend hoort te zijn. Gratis tip: combineer de vacature-alert functie binnen de zoekresultaatpagina en je slaat twee vliegen in één klap: een veel betere gebruikerservaring en meer aangemaakte vacature-alerts (wat natuurlijk een inschatting van mijn kant is, maar het lijkt me een veilige gok)

Vacature-alert formulier WerkenbijNS

Vacature-alert formulier WerkenbijNS

Maar er hapert nog meer aan deze vacature-alert. Want de NS wil dat ik een account aanmaak? Waarom? Is WerkenbijNS soms stiekem een vacaturesite die mij wil exploiteren? Ik kan het me niet voorstellen. Met al deze obstakels ben ik wel benieuwd hoeveel werkzoekers bereid zijn om door alle door WerkenbijNS opgeworpen hoepels te springen om tot een vacature-alert te komen. Tenzij dit natuurlijk een bewuste strategie van de NS is om alleen de absolute fanboys/-girls/-x aan de haak te slaan. Maak het simpel: alleen een e-mail adres, geen frequentie (altijd dagelijks) en dat is het. Vraaag nooit meer informatie van een bezoeker dan nodig (proportionaliteit)

Als bijvangst van het aanmaken van een vacature-alert krijg ik deze e-mail:

Automatische e-mail bevestiging WerkenbijNS

Automatische e-mail bevestiging WerkenbijNS

Dat ziet er allemaal goed verwoord uit. Wat ik dan wel weer leuk vind is de aanwezigheid van wat ik bedelbuttons noem, de icoontjes van instagram, linkedin, twitter (?) en facebook. Waarom. En wat is de conversie van deze bedelbuttons? Dat moet toch tranentrekkend laag zijn.

Na inlog krijg ik dit te zien:

Kandidatenportaal WerkenbijNS

Kandidatenportaal WerkenbijNS

Ter informatie. Wat jammer is dat ik mijn account vanaf deze pagina niet kan verwijderen. Dat lijkt me op zijn minst gepast. Fake news, want feedback van NS toont aan dat ik wel mijn account kan verwijderen, alleen deze functie is ‘verstopt’ achter bovenstaande optie Status account aanpassen. Dat mag dus wel één niveautje hoger getrokken worden om te voorkomen dat het een zoekplaatje wordt. Maar WerkenbijNS is in ieder geval geen Hotel California applicatie, en dat is een plus!

Ook is bijzonder dat er bij een inlog bij de werkenbijNS site een keuze is tussen medewerker en kandidaat. Wat doen medewerkers op een werken-bij site is dan de logische vraag. Maar daar heb ik natuurlijk geen antwoord op gekregen.

Vacaturedetailpagina

Dit is de vacaturedetailpagina van WerkenbijNS:

Vacaturedetailpagina WerkenbijNS

Vacaturedetailpagina WerkenbijNS

WerkenbijNS is gek op heel lange vacaturedetailpagina. Met natuurlijk weer een gigantische brand box en de misplaatste knoptekst Solliciteer direct. Zoals ik ad nauseam vermeld, solliciteren is geen impulsaankoop. Waar retailsites schitteren in het geven van koopprikkels is dat bij een recruitment sites onnodig. Sterker nog, het is ongepast en als werkgever wil je jezelf toch geen vermijdbaar werk aansmeren?

Verder is het af te raden wezenlijke informatie achter een accordeon te plaatsen, en al helemaal bij een lange webpagina. Tekst die de kandidaat eigenlijk zou moeten lezen, dient ten allen tijden zichtbaar te zijn.

Daarentegen kan informatie zoals sollicitatie-informatie en vergelijkbare vacatures juist naar een later moment in het funnel worden doorgeschoven (de bedanktpagina, waarover later meer).

En dan nog een opvallend detail, ook hier zijn bedelbuttons aanwezig, maar deze keer zijn ze monochroom in plaats van elk met de eigen kleur. De eerste vraag is waarom? En de tweede vraag is:  wat is hier de conversie?

En als laatste een paar bonuspunten voor het feit dat als ik naar beneden scroll de sollicitatieknop, de functietitel en kenmerken van de vacature zichtbaar blijven aan de bovenzijde van het scherm.

Sollicitatieformulier

Als ik dan eenmaal op de sollicitatieknop heb geklikt, is dit het scherm wat ik zie:

Sollicitatieformulier WerkenbijNS

Sollicitatieformulier WerkenbijNS

Wederom wordt er een lekker grote brandbox er tegenaan geslingerd, volstrekt overbodig en al helemaal bij een invulformulier.

Ik wil even aandacht vragen voor onderstaande situatie:

Voorbeeld van te vroege controle en foutboodschap

Dit is tegenwoordig helaas schering en inslag, gebruiker krijgen voor ze goed en wel zijn begonnen met invoeren al meteen een foutmelding om de oren. Volstrekt onnodig en graag vermijden.

Voor de goede orde, dit is niet specifiek voor WerkenbijNS maar bij veel te veel websites die blijkbaar niet helder hebben dat een kandidaat hierdoor in verwarring kan raken. Het is geen doodwond, maar waarom wil je een bezoeker van jouw website in verwarring brengen terwijl dit eenvoudig vermeden kan worden?

En dan is er ook nog dit:

Privacy statement NS

Privacy statement NS

Als ik op het sollicitatieformulier op de link privacystatement klik dan ga ik naar de desbetreffende pagina. Allemaal prima. Maar wat niet prima is, is de pop-up die mij nogal hijgerig eraan herinnert dat ik aan het solliciteren ben en of ik dat maar even wil afmaken en anders aangeven waarom ik dat niet zou doen.

Bedanktpagina

Als ik eenmaak op de Verzenden knop (waarom is Solliciteer enkelvoud en Verzenden meervoud?) heb geklikt, kom ik op onderstaand scherm uit:

Bedanktpagina WerkenbijNS

Bedanktpagina WerkenbijNS

Tja, ik heb gesolliciteerd en dat was het wat betreft NS wel zo’n beetje. En nou wegwezen, ksst! Dat is de vibe die ik van deze pagina krijg. Hier is niets te doen anders dan te constateren dat ik op een dead-end ben uitgekomen. En dat terwijl hier zoveel informatie aan te bieden is om de sollicitant verder te helpen.

Allereerst is daar de uiterst cryptische opmerking: Je sollicitatie is in goede orde ontvangen, zodra je een bevestigingsmail van ons gekregen hebt. Moet ik dus nog een e-mail ontvangen waaruit blijkt dat mijn sollicitatie in goede orde is ontvangen? Of is de voorliggende e-mail  de bevestigingsmail? Maar dan kan je toch meteen zeggen dat mijn sollicitatie in goede orde is ontvangen? Ik ben helemaal in de war.

En dan nu wat ik op deze bedanktpagina mis. Hierbij citeer ik uit eigen werk:

De bedanktpagina is voor sites een belangrijk instrument om de bezoeker vast te houden en eventueel te interesseren voor andere potentieel interessante vacatures, terug te gaan naar de vacature waarop is gesolliciteerd en meer over deze vacature, en het vervolg van het sollicitatieproces, te weten te komen, terug te gaan naar het zoekresultaat en andere vacatures te bekijken, andere activiteiten uit te voeren of te vertrekken. Met uitzondering van de laatste optie is het dus van belang dat via de bedankpagina de gebruiker wordt ondersteund/gestimuleerd om één of meer van deze opties te kiezen:

  1. Allereerst is de bedanktpagina een pagina waarin de sollicitant wordt bedankt voor de net gecompleteerde sollicitatie op de betreffende vacature. Als de sollicitant voornaam en/of achternaam (en geslacht) heeft achtergelaten, bedank hem/haar/x dan met gebruikmaking van deze data. Is een geboortedatum achtergelaten en die geboortedatum is gelijk aan de huidige datum, feliciteer de persoon dan met zijn/haar/x verjaardag. Het kan zo simpel zijn maar ik ben het nog nooit tegengekomen. En ik solliciteer me wezenloos op mijn verjaardag.
  2. Geef aan de sollicitant aan dat er ook nog een e-mail is verstuurd met dezelfde informatie als waar hij/zij/x nu naar kijkt. Dit kan een geruststelling zijn om op één of meerdere links in deze pagina te klikken waardoor mogelijk de andere informatie verloren gaat.
  3. Geef de bezoeker de kans om de vacature waarop is gesolliciteerd weer te bezoeken (link) en eventuele (indien beschikbaar) link(s) over het vervolg van het sollicitatieproces.
  4. Geef een overzicht van vergelijkbare vacatures (met de vacature waarop net is gesolliciteerd). Toon hierbij de vacaturekenmerken en een link van de eerste twee vacatures en een link toon meer (aantal vacatures) als er meer dan twee vergelijkbare vacatures zijn. Als de bezoeker op de link van één van de eerste twee vacatures klikt, wordt de vacaturedetailpagina met deze vacature getoond. Als de toon meer link wordt geklikt dan wordt vacature zoekresultaatpagina getoond voor alle vacatures die voldoen.
  5. Geef een link naar het oorspronkelijke zoekresultaat waarmee de bezoeker terug kan gaan naar de vacaturezoekresultaatpagina waar hij/zij was gebleven voordat het tot een sollicitatie kwam
  6. Bied de standaard zoekvelden plus de zoek-knop om een geheel nieuwe zoekactie uit te voeren.

Ook leuk om te zien zijn de drie (!) bedelbuttons, linkedin, instagram en X (!)

Bedankt e-mail

En als laatste is er dan ook nog eens de bedankt e-mail:

Bedankt e-mail WerkenbijNS
Bedankt e-mail WerkenbijNS

En dat geeft een beetje dezelfde vibe als de bedanktpagina, niet om over naar huis te schrijven dus.

De bedankt e-mail is eigenlijk niets anders dan de bedanktpagina in e-mail format. Alle onderdelen die voor de bedankpagina zijn gedefinieerd zijn onverkort van toepassing op deze e-mail.

De e-mail response is verschillend van de bedankpagina doordat op een e-mail kan worden gereageerd. Verder lijkt het zo langzamerhand tijd te worden om chat functies op basis van LLM’s te gaan testen, maar dat betekent wel dat er een mogelijkheid moet bestaan om naar een mens van vlees en bloed over te schakelen.


En hier zijn weer vier bedelbuttons en in polychroom. De NS weet altijd weer te verrassen…

Slotopmerkingen
WerkenbijNS is naar mijn mening een visueel aantrekkelijke site. Maar dat compenseert de vele vermijdbare obstakels in het primaire werkzoekerproces (zoek, beoordeel en solliciteer op vacature, rinse&repeat) niet. Bij elke stap zitten er obstakels waarbij met name de zoekfunctie (het niet doorgeven van zoektermen aan de velden in het vacaturezoekresultaat) en de vacature-alert (niet geïntegreerd in het zoekproces) opvallen. Daarnaast is het een gemiste kans dat NS niet veel meer doet met de bedanktpagina en de bedankt e-mail.

De feedback van NS gaf ten aanzien van bovenstaand artikel mogelijk enige hoop:

Je benoemde suggesties zijn voor ons waardevolle feedback en nemen we mee in de verdere doorontwikkeling van werkenbijns. Onze site wordt dagelijks verbeterd.

Geef een reactie

2 Comments