Gen AI voor TA (recruitment is dood)

Talent acquisition (TA) is modern voor recruitment. Althans, zo heb ik het begrepen. En dat komt goed uit, want generative AI voor recruitment klinkt toch een stuk minder sexy dan GAI voor TA. Dat bekt lekker en dat is weer goed voor het voortbestaan van de volstrekt overbodige M-functie. Trouwe lezertjes zullen vast begrijpen wat ik bedoel. Maar ik dwaal af.

McKinsey, het consultancy (lees: marketing) bureau dat wereldfaam verwierf door in elke door hen begeleide bedrijfsreorganisatie te stellen dat zeker 30% van de arbeidsplaatsen kon worden opgeheven. Mogelijk dat McMarketing nu zelf aan de vooravond van een ferme reorganisatie staat als ze eens goed kijken naar de resultaten van hun eigen rapport On the front line of the gen AI (r)evolution.

Het rapport is eigenlijk geen rapport te noemen maar eerder een paar onliners bij een dynamische grafiek:

McKinsey, Gen AI’s potential impact, by business function, $ billion
McKinsey, Gen AI’s potential impact, by business function, $ billion

Per bedrijfsfunctie is hier de potentiële impact van generatieve AI weergegeven. Zoals valt te verwachten is software development de functie die het meest in waarde groeit, overigens is hiermee niets gezegd over de bezettingsgraad. Maar vlak achter development komt Marketing (en sales). Marketing, de afdeling die als hondsdollen plaatjes genereren via GAI van maniakaal lachende mensen met zes tot twee vingers. Nog even los van alle andere anatomische defecten die er verder te zien zijn door oplettende kijkertjes. Maar bestaan die eigenlijk nog wel, oplettende kijkertjes? Kijk, lach, scroll is de standaard volgorde van de meeste activiteiten, meestal binnen een tijdsbestek van 1 seconde. En dan rinse and repeat.

Marketing kan intellectueel nog luier worden door ook alle niet-figuratieve content door GAI te laten genereren en door alle marketingfuncties één niveautje te upgraden. Een IQ van –100 kan de was doen. Tot er een lelijke vlek in komt want dan moeten alle andere bedrijfsfuncties bijspringen.

Maar het gaat mij natuurlijk om de geringe meerwaarde die McMarketing ziet voor de HR/TA functie. Alleen de corporate IT functie (wat is dat?) scoort lager. En HR/TA kan niet in de schaduw van marketing staan, met slechts 1/10 van de meerwaarde van deze laatste bedrijfs’functie’. Hoe zit dat eigenlijk? Tenslotte wordt mijn LinkedIn tijdslijn volgescheten door omzet-gedepriveerden die de zegeningen van GAI voor recruitment/TA van de daken schreeuwen, een dag nadat ze het boek GAI voor dummies hadden doorgebladerd.

Wat moeten we met al die marketing onzin, en hoeveel meer onzin moeten we verteren als McKinsey’s voorspelling uitkomt? Teveel, zoveel is zeker. Ik hoop dat met de komst van AGI eindelijk objectief kan worden gehallucineerd dat marketing de wortel van alle kwaad is. En daarmee met wortel en tak dient te worden uitgeroeid. Mijn vredeslievende kerstgedachte voor 2023.

En nu ga ik een tulband bakken.

Geef een reactie