stepstone vertraagt IPO wederom, nu zonder einddatum

logo stepstoneOorspronkelijk wilde Axel Springer al in 2022 StepStone (toen nog wel met twee hoofdletters in de naam) verkopen, maar richtte zich vervolgens op 2023. Maar in het nieuwe jaar is dat plotseling veranderd, getuige het interview stepstone CEO Sebastian Dettmers met Handelsblatt:

Die Jobplattform Stepstone will den Gang an die Börse nicht überstürzen. „Wir haben keine Eile“, sagte Stepstone-Chef Sebastian Dettmers dem Handelsblatt. Ein IPO sei eine realistische Option und könne für Stepstone sehr vorteilhaft sein. „Aber wenn man sich die Märkte anschaut, ist es aktuell kein attraktives Umfeld.“.

En daarmee lijkt een IPO (voorlopig) van de baan.

Het jaar 2023 begon voor stepstone een nogal troosteloze ‘vernieuwing’ van de eigen vacaturesite:

Totaljobs is ondertussen ook op dit format overgestapt, en daarmee is er hopelijk wel sprake van een ferme kostenbesparing. De sites zijn echter al verouderd vanaf het moment van lancering.

Eind oktober informeerde CEO Sebastian Dettmers via een e-mail alle medewerkers van vacaturesite Stepstone over een forse ontslagronde, maar liefst 5% van het aantal medewerkers moesten omzien naar een baan buiten het bedrijf. Hiermee leek het bruidje aantrekkelijker te worden gemaakt voor overname, maar niets blijkt minder waar. En ook de verkoop van Cammio was achteraf geen actie om de zaak nog strakker te laten lijken.

Wat kwantitatieve informatie over de stepstone groep:

Stepstone.de zählt nach eigenen Angaben zwölf Millionen Besucher pro Monat. Zu der Gruppe gehören mehr als 20 Marken in über 30 Ländern. Zusammen veröffentlichen sie pro Jahr über 500.000 Stellenanzeigen von mehr als 140.000 Arbeitgebern und generieren so 110 Millionen Bewerbungen.

Dit zijn indrukwekkende getallen, maar zonder vergelijking met de cijfers van Indeed en LinkedIn moeilijk op waarde te schatten.

Dettmer stelt dat AI een belangrijke rol heeft gespeeld in de groei van stepstone in 2023:

Das Wachstum von Stepstone erklärt sich in erster Linie durch die neuen Möglichkeiten generativer Künstlicher Intelligenz (KI). Über lange Jahre ist der digitale Stellenmarkt allein dadurch gewachsen, dass sich die Annoncen von gedruckten Zeitungen ins Netz verlagert haben.

Da inzwischen fast alle Anzeigen online stehen, kann die KI den Unterschied machen: „Jetzt geht es darum, dass wir als Plattform effizienter werden – und Bewerber und Unternehmen schneller zusammenbringen“

Die Jobplattform ist einer der wachstumsstärksten Bereiche Springers und kompensiert andere, die unter den Werberückgängen infolge der schwachen Konjunktur leiden. Einer der Gründe dafür: KI macht die Jobvermittlung effizienter.

100 Millionen Euro will die Firma in den kommenden drei Jahren in den Bot-Ausbau investieren.

Efficiëntie is het nieuwe toverwoord? Dat klinkt als een vrij volstrekt fantasieloze perceptie van de mogelijkheden van AI, maar het is natuurlijk wel een veilige weg voor een corporate. Maar heeft stepstone voor AI spullenboel? Nou, voor zover mij bekend is er nog niet zoveel. In de eerste helft van 2023 is een  ChatGPT plugin voor werkzoekers  (en uitsluitend beschikbaar voor ChatGPT+ gebruikers…) gelanceerd; eind oktober kwam stepstone met een MKB oplossing: stepstone Recruit.

Wat levert dit op? Voor mijn geestesoog zie ik AI gegenereerde vacatureteksten waar een AI gegenereerde motivatiebrief tegenover staat. Nog efficiënter is om het sollicitatie- en recruitmentproces gewoon helemaal laten uitvoeren door AI. Kassa!

Overigens heeft stepstone wel zorgen over de inzet van AI:

Die Firma hat ein Ethikteam aufgebaut, um zu vermeiden, dass die KI bestimmte Gruppen diskriminiert. Vor Jahren hatte ein Bewerbungsroboter von Amazon Bewerberinnen benachteiligt, weil besonders häufig technikaffine Männer bei dem Konzern gearbeitet hatten. „Wir wollen unsere Systeme unvoreingenommen trainieren”.

Het obligate Amazon voorbeeld wordt weer eens uit de kast gehaald, maar ondertussen is er wel wat meer aan biasvormen te onderkennen dan een ‘simpele’ sexe-bias. En zegt stepstone hier nou impliciet dat de cv’s van kandidaten worden gebruikt om AI te trainen?? Ik denk het wel, en dan vraag ik mij af in hoeverre dat ethiek groepje daarover al zwaar aan de bel heeft getrokken, zowel met betrekking tot de privacy (GDPR) als met de gegevenskwaliteit als in verband met de naderende implementatie van de AI Act?

Ik weet in ieder geval dat aan de bedrijfszijde er sprake kan zijn van een potentiële splijtzwam:

Er valt me wel één dingetje op, en dat is het volgende. Dettmers noemt als eerste dat de home-trained LLM hiervoor ongeveer 20 miljoen vacatures heeft herkauwd. En aan het einde stelt hij, denk ik althans, dat het hier gaat om proprietary data. Maar dat is toch helemaal geen proprietary data is van StepStone maar eigendom van de vacaturehouders! Zou StepStone dan niet met een vergoeding voor het ongevraagde gebruik van die data moeten komen? In mijn optiek zou dat wel netjes zijn. En misschien zijn er wel bedrijven die hun vacatures helemaal niet willen laten meedraaien in dat LLM. Is er een opt-out regeling?

Misschien ook iets voor het ethiek clubje? En heeft het clubje doorzettingsmacht? Ik heb een donkerbruin vermoeden.

Geef een reactie