AMS gaat als eerste Europese PES met AI de markt op: Berufsinformat

Logo en logotype AMSAMS (Arbeitsmarktservice) is de eerste Europese public employment service (PES) die met AI aan de haal gaat. Waar de landelijke overheid het gebruik van LLM’s nadrukkelijk verbiedt is Oostenrijk in tegenovergestelde richting bezig:

Sinds begin januari maakt de AMS (Dienst Arbeidsmarkt) gebruik van een speciaal ontwikkelde kunstmatige intelligentie op basis van ChatGPT: de Berufsinfomat. Alle essentiële informatie over beroepen is in realtime toegankelijk.

De Berufsinfomat zal het adviesproces voor onze klanten en onze consultants een stuk eenvoudiger maken. Onderzoek naar functiegerelateerde inhoud kan met slechts één klik worden gedaan en de consultants kunnen nog meer tijd besteden aan persoonlijk advies”, zegt Johannes Kopf, CEO van AMS.

AMS ontsluit hiermee naar alle waarschijnlijkheid haar Berufsinformatiesystem (BIS), een intern ontwikkelde ontologie van beroepen en skills voor de Oostenrijkse markt. En mogelijk ook nog andere informatiebronnen (loopbaanencyclopedie, het opleidingskompas, een loopbaankompas en het salariskompas).

Een prima stap van AMS, vooral omdat haar ontologie volstrekt ontoegankelijk was voor alle werkzoekenden met uitzondering van werkloze taxonomie-experts. Wat ik wel een groot gemis vind, is dat er geen koppeling is gemaakt met de vacaturedatabase. Maar mogelijk is dat al een gedefinieerde toekomstige wens.

Ik heb natuurlijk even gespeeld met Berufsinformat:

Chatfunctie Berufsinformat met vraag + antwoord
Chatfunctie Berufsinformat met vraag + antwoord


Een standaard chatinterface met als achtergrond een kleurgradiënt. Dat laatste maakt de interface wat vermoeiend om naar te kijken. En de formattering van de kopjes gaat niet helemaal goed, volgens mij maakt ChatGPT wat tussen ** staat namelijk uiteindelijk vet. Maar klein bier vergelijken met het voordeel wat een werkzoeker heeft door veel hogere toegankelijkheid van BIS en de integratie van de verschillende werkzoeker tools.

Wat ik ook handig zou vinden is om bij bepaalde onderwerpen in het antwoord links aan te bieden met aanvullende en/of verdiepende informatie, zoals bij dit voortbeeld waar ik om vergelijkbare functies in relatie tot account manager B2B:

Chatfunctie Berufsinformat met vraag + antwoord + vraag
Chatfunctie Berufsinformat met vraag + antwoord + vraag ChatGPT

Waarom niet bij elke functie een mogelijkheid bieden om meer informatie op te vragen? Nu moet ik dat zelf doen:

Chatfunctie Berufsinformat met vraag + antwoord + vraag ChatGPT
Chatfunctie Berufsinformat met vraag + antwoord + vraag ChatGPT

En dat geldt in sterkere mate voor het bovenstaande voorbeeld waar zoveel informatie te vinden is waar eventueel op kan worden doorgevraagd.

Maar goed, dit is een eerste indruk en dat zegt natuurlijk niet lang niet alles. Zoals ook blijkt uit een kritisch artikel in Der Standard, en een X(Twitter) shitstorm waar ik op een later moment op terug kom.

De AMS Berufsinfomat is een chatsysteem gebaseerd op generatieve AI en maakt gebruik van technologieën zoals Large Language Models (LLM’s), Machine/Deep Learning, Python, Java, NoSQL, SQL en JS. Na een testfase van zes maanden (proof of concept) werd het systeem getraind en geoptimaliseerd door AMS-experts samen met de AI-experts van goodguys gmbH.

Laatstgenoemde partij heeft een generieke tool genaamd AIConcierge, het bedrijf zegt hierover het volgende:

It integrates Generative AI, which means that it can learn and adapt to new content without extensive training. With the trained experience of OpenAI’s LargeLanguageModel (GPT3, ChatGPT 3.5T, GPT 4T), it can be used in different languages and for global applications. Its flexibility enables the processing of different spellings and dialects. Continuous learning allows it to adapt quickly to changing requirements and it can process both structured and unstructured data. The ability to recognise context leads to precise answers, and the AI-Concierge does not require extensive training for the customer’s employees.

An important feature of the AI-Concierge is its linguistic appropriateness, which ensures that no racist or sexist answers are given. If user input cannot be resolved, a polite negative response is given. The AI-Concierge always answers in the language in which the conversation was started and adds relevant links according to the selected setting on the interface.

Die relevante links ben ik in ieder geval niet tegengekomen in de Berufsinformat, verder ik weet niet in hoeverre good guys alle vormen van bias zeggen uit te sluiten.

Zover voor nu, ik hoop morgen wat meer te kunnen zeggen over bovenstaande (zeer) kritische geluiden.

Full-disclosure: Ik heb in het vorige decennium met WCC en IBM gewerkt aan de realisatie van het skills matching systeem van AMS

Geef een reactie