Is dit verstandig? wenselijk? menselijk? AVG-proof? AI Act-proof?

Logo en logotype VONQVONQ is een Nederlands techbedrijf binnen het recruitment domein met een gezonde Rotterdamse ondernemersgeest. Ondernemerszin die VONQ’s CTO ook uitstraalt ook al is hij geen Rotterdammer: Bill Fischer. Fischer is ondertussen alweer 5 jaar werkzaam bij VONQ, en de goede man heeft een enorme bak ervaring binnen het recruitment domein; onder meer als CEO van The Social CV, de eerste people aggregator op basis van sociale media. Dat was in way back in 2011. Fischer mag dan ook zeker visionair genoemd worden, zij het met een T(echnical). En ook binnen VONQ laat Fischer zien dat hij er niet zit om op de technische spullenboel te passen, kijk maar eens op zijn LinkedIn profiel onder de term “building in public” . Hierin laat Fischer zien waar hij en zijn team binnen VONQ zich mee bezig houden.

En daar zit het nodige provocative materiaal tussen, zoals vandaag ook maar weer eens bleek:

LinkedIn post Bill Fischer 24 januari 2025
LinkedIn post Bill Fischer 24 januari 2025

Enkele maanden geleden had Fischer de keuze gemaakt om een video interview met een kandidaat door een bewegend plaatje dat op een mens lijkt, niet te gaaan inzetten. Een keuze die ik van harte ondersteun. Maar vandaag kwam Fischer op die keuze terug. Waarom? Omdat latency problemen zijn opgelost en de bewegende plaatjes er beter uit zien, en er is een grotere meerwaarden. Technische en esthetische argumenten.

Ik heb me laten verleiden tot een kleine discussie met Fischer (en stoorzender Bill Boorman):

LinkedIn post Bill Fischer 24 januari 2025, comments
LinkedIn post Bill Fischer 24 januari 2025, comments

Een waardevolle interactie…, en redelijk vergelijkbaar met die van een jaartje geleden:

LinkedIn post Bill Fischer 2024, comments
LinkedIn post Bill Fischer 2024, comments

Voordat het gratuite baby boomer argument te berde wordt gebracht, is het goed om even stil te staan bij zomaar wat zaken die bij mij opkomen:

  1. Al enig onderzoek gedaan naar de reactie van kandidaten en recruiters op deze mogelijkheid?
  2. Wil je een kandidaat confronteren met een pratende pop?
  3. Denk je dat een pratende pop het voor een kandidaat een prettige eerste kennismaking maakt?
  4. Wat doet een pratende pop meer dan een chatinterface?
  5. Wat schiet een kandidaat hier mee op, what’s in it for the candidate?
  6. Wat als een kandidaat niet door een pratende pop geinterviewd wil worden?
  7. Hoe weet een kandidaat wat er met zijn/haar/x informatie wordt gedaan?
  8. Is het voor de kandidaat duidelijk of beeldopnames als dan niet bewaard worden, en/of gebruikt worden in beeldanalyses?
  9. Krijgt de kandidaat dezelfde feedback als een recruiter en kan de kandidaat daar nog op reageren?
  10. Is dit niet slechts een natte droom in de categorie het kan therefore het moet?

Ik wil niet de indruk wekken dat dit een gevalletje VONQ/Fischer bashen is, ik ben namelijk van mening dat VONQ een wegbereider is voor de inzet van Gen AI binnen het recruitment domein. En daar speelt Fischer een cruciale rol in. Er is ondertussen door VONQ/Fischer een op Gen AI gebaseerd ecosysteem ontwikkeld:

AI agents, VONQ
AI agents, VONQ

Het is de derde agent waar ik het in bovenstaande blog posting over heb. Ik heb nog altijd de ambitie om elk van de vier agents aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Geef een reactie