Onschuldige recruiters wordt paniek aangejaagd door alarmerende berichten over tsunami’s die op hen afrollen; talloze perfecte cv’s en motivatiebrieven die volledig op maat zijn gemaakt voor de van toepassing zijnde vacatures. Ideale kandidaten die zich bij drommen aan de poort melden, maar waarvan je al op voorhand weet/vermoed dat meer dan 90% fabulanten zijn, bij elkaar verzonnen door AI-tooltjes voor werkzoekenden.
Wat te doen? Ste je voor dat je een AI-tool zou kunnen gebruiken in een poging om de fabulanten van de echte kandidaten te scheiden? Dat zou natuurlijk machtig mooi zijn, ware het niet dat AI-tools juist een voorkeur lijken te hebben voor fabulanten. En zelfs als dat niet zo was, dan loop je vanaf augustus 2026 tegen de AI Act aan die een betekenisvolle menselijke tussenkomst vereist bij beslissingen zoals het afwijzen van sollicitanten.
Je kan de weg kiezen die Anthropic (een LLM-bouwer (Claude)) heeft genomen en proberen sollicitanten te muilkorven. Maar dat vereist 100% oprechte kandidaten en zoals we weten bestaat de wereld niet alleen uit oprechte kandidaten. Het lijkt zelfs een business case te zijn geworden om een remote job te scoren, 2 – 3 maanden salaris te ontvangen, al dan niet bedrijfsgegevens ontvreemden en vervolgens ontslagen te worden. Ik zou geen enkele recruiter deze case toewensen.
En dan is er nog een praktische mogelijkheid; het toepassen van knock-out vragen. Als het goed is vereist dit van de kant van de sollicitant een betekenisvolle menselijke tussenkomst (geen AI-bot dus) en zorgt het ervoor dat ofwel de sollicitatie wordt afgebroken (de AI-bot kan niet verder) danwel een deel van de sollicitanten zich diskwalificeert. Waarmee voorkomen wordt dat een eventuele tsunami op het bord van een recruiter terecht komt. Misschien ten overvloede, als de sollicitant via knock-out vragen wordt afgewezen wel een gepersonaliseerde en beargumenteerde afwijzing sturen. Anders ben je aan het ghosten.
Als alternatief kan je nog altijd (intern) solliciteren naar een functie die niets met recruiting van doen heeft. En iedereen kan natuurlijk iets binnen marketing doen…
