Indeed experimenteert al langere tijd met een data grab (het aftroggelen van persoonsgegevens) van bezoekers/werkzoekers. Zo moeten bezoekers tegenwoordig een account aanmaken voordat ze een vacature alert (job alert) kunnen aanmaken. En moeten bezoekers al langere tijd zich registreren als ze via Indeed willen solliciteren. Indeed wil weten wie je bent, vanwege omzet. Dit is enshittification en heeft “downstream” (in het vervolgraject) grote gevolgen voor de privacy van werkzoekers/sollicitanten, maar daar heb ik al eerder over geschreven.
Vandaag wil ik laten zien welke inspanningen een werkzoeker zich moet getroosten om via de Indeed site op een vacature te kunnen reageren. Dat kan op twee(?) manieren; er is bij een vacature of de knop Snelsollicitatie of de knop Solliciteer op website van werkgever. Ik kies de laatste variant:![]()
Combinatiepagina met sollicitatieknop – Indeed
Een heel grote knop, die niet aan de aandacht kan ontsnappen. En als ik daarop klik, krijg ik dit te zien:![]()
Registratiepagina, 1 – Indeed
Geen vacature op de website van de werkgever, maar een registratiepagina van Indeed… Met een dwingende tekst:
Maak een account aan of log in voordat je solliciteert op de site van het bedrijf
Geen uitleg waarom ik een account moet aanmaken, geen bedankje dat ik op een sollicitatieknop heb geklikt. Zuiver transactioneel. Ook dit is onderdeel van enshittification. Als ik op de knop Doorgaan klik, kom ik hier terecht:![]()
Registratiepagina, 2 – Indeed
Indeed wil dat ik doorga met Google, waarschijnlijk om dat ze op deze manier meer data van mij kunnen krijgen. Maar daar heb ik geen zin in, dus klik ik op de link In plaats daarvan aanmelden met een code:
En daar is alweer de derde pagina van het registratieproces. Indeed heeft er zin in. En tegelijkertijd wil de site me ook nog eens een stroom aan marketing e-mails aansmeren. Er is een opt-in nodig om geen marketingemails te ontvangen. Serieus. Wat een kinderachtige handelswijze, beschamend gewoon. Als ik de checkbox heb aangevinkt kan ik verder door op de knop Account aanmaken te klikken:![]()
Registratiepagina, 4 – Indeed
Heb ik nou een account aangemaakt? Ik krijg geen bevestiging van Indeed dus ik blijf hierover in het duister. Wel eist Indeed nog meer data van mij, in dit geval mijn telefoonnummer.
Indeed claimt een telefoonnummer nodig te hebben om frauduleuze activiteiten op mijn account te voorkomen. In één adem vermelden zij daarbij dat ze mijn telefoonnummer ook gaan prostitueren:
Door je telefoonnummer op te geven en Bevestigen te selecteren, stem je ermee in om telefoontjes en sms-berichten (waaronder opgenomen en geautomatiseerde telefoongesprekken) van Indeed te ontvangen via het opgegeven telefoonnummer i) voor verificatiedoeleinden en ii) zoals aangegeven in je Instellingen voor communicatie.
Het is heel aardig dat Indeed de Instellingen voor communicatie als hyperlink aanbiedt, maar als ik daarop klik blijkt het een fopknop te zijn. Ik heb dus geen idee wat voor communicatie-instellingen er zijn en in hoeverre ik het misbruik van mijn telefoonnummer kan beperken.
Ik klik op de knop Verifiëren en krijg een pop-up te zien:![]()
Registratiepagina, 4, pop-up – Indeed
Ik gebruik het sms-kanaal en krijg vervolgens dit te zien:
Ik voer de toegestuurde code in en klik op de knop Versturen:
Dit zijn ordinaire colportage methodes, Indeed probeert mij tot nog meer interactie met haar site te verleiden. Terwijl ik alleen maar naar een vacature van een werkgever toe wil. Maar ik ben er wel helemaal klaar mee en klik daarom op de link Niet nu:![]()
Registratiepagina, 7 – Indeed
Kijk, blijkbaar ben ik hier eindelijk ingelogd in het account dat ik helemaal niet wilde aanmaken. Wederom vergeet Indeed mij te bedanken voor een buitenproportionele) inspanning. Misschien kan Recruit haar dochter eens wat Japanse omgangsnormen leren…
En hiermee heb ik dus een omvangrijk proces doorlopen om bij de vacature te komen waar ik naar op zoek ging toen ik nietsvermoedend de knop Solliciteer op website van werkgever aanklikte. Een Google search met bedrijfsnaam en functienaam was aanzienlijk sneller geweest. En ik had Indeed niet in staat gesteld om voortaan disposition data van mij te kunnen melken, iedere keer dat ik solliciteer en het ATS van de werkgever een opt-in heeft afgegeven voor het terugleveren van disposition data. Wat een feest…
Nog wat leesvoer over disposition data. Gewoon, omdat het kan:
