Wat voor insiders al jarenlang bekend was, is nu door VNU Media kwantitatief uitgezocht; vacaturesites zijn een belangrijke traffic driver voor corporate wervingssites.
Als een werkzoeker een interessante vacature op een vacaturesite ontdekt is het natuurlijk een logische stap om naar de site van het bedrijf te gaan. En daar eens goed rond te kijken om te zien om wat voor bedrijf het eigenlijk gaat.
Wat ik hiervan leer? Dat vacaturesites dit gegeven in een voordeel om te buigen. En dat is natuurlijk verdomde simpel.
Want waarom zorg je er niet voor dat bij elke vacature een link beschikbaar is naar de homepage (van de wervingssite) van het betreffende bedrijf?
Een tweesnijdend zwaard! De werkzoeker zal je dankbaar zijn; want hij/zij kan direct naar de site van het bedrijf. En de vacaturesite heeft natuurlijk een veel beter verhaal richting haar klanten.
Tenslotte kan je zowel het directe (sollicitaties via vacaturesite) als indirecte (traffic naar site van bedrijf) resultaat laten zien van een vacatureplaatsing.
Als je kijkt hoe Gen Y op zoek gaat naar een baan is er sprake van een enorme potentie voor vacaturesites bij het aantonen van het indirecte resultaat. Want Gen Y buurt vooral bij de site van het bedrijf. Maar vacaturesites zijn een goede tweede, waardoor het meer dan waarschijnlijk is dat zij via die vacaturesite op de site van het bedrijf aanbelanden.
Marc Drees
says:@Cees:
Volgens mij is er geen probleem als een werkzoeker naar de site van de werkgever gaat en daar zijn sollicitatie uitvoert. Het probleem ligt in de manier waarop de vacaturesite al dan niet kan laten zien dat dat bezoek aan de vacaturesite is te danken.
Werving & selectiebureau’s hebben geen probleem in dit verband; de vacatures die zij presenteren zijn in principe op verzoek van de werkgever die het recruitmentproces juist heeft uitbesteed aan dat bureau. Daarnaast heb je natuurlijk recruiters die uitsluitend hunten op het invullen van vacatures van werkgevers via een (eigen) bestand aan kandidaten. Maar dat is een totaal andere rol
Nienke Smit
says:@Cees, niet noodzakelijkerwijs. Een (niet te onderschatten) deel van de sollicitanten heeft behoefte aan advies, aan begeleiding, aan overlegmogelijkheid, aan een introductie, aan anonimiteit in de beginfase. Maar dan wel via een bureau die het vakgebied en de branche kennen en deze rol dus een goede invulling kunnen geven.
Marc Drees
says:@Nienke:
Volgens ‘mijn’ cijfers nemen de aantallen vacatures bij de grote vacaturesites alleen maar af. Dat heeft natuurlijk te maken met de recessie; maar binnen dat proces dalen de grote vacaturesites harder. Wat automatisch betekent dat andere sites moeten groeien. Dit kunnen natuurlijk nichesites zijn, maar bedrijven publiceren mogelijk ook steeds meer vacatures op de eigen (wervings)site.
Google is in dit verband net als de vacaturesite een traffic driver. Waarbij je je natuurlijk wel moet afvragen of vanuit het perspectief van de werkzoeker een drietrapsraket prettig is…: 1. Google, 2. Vacaturesite (of erger, vertical search want dan kan je nog een extra stap of extra stappen verwachten) 3. site van werkgeber
Cees
says:Hoe ga je om met het probleem dat een sollicitant naar de werkgeverssite gaat en daar zijn sollicitaite lanceert?
Volgens mij zou dat de doodsteek zijn voor de meeste recruitment bureau’s. Iemand die zich voor de keus gesteld ziet om of via een bureau te solliciteren of direct bij de werkgever bijna altijd voor direct zou kiezen.
Nienke Smit
says:Zo zit het precies in elkaar Marc! En vacaturesites zijn het noodzakelijke tussenstation omdat zij de doelgroep beter weten te bereiken en omdat zij hogere Google-posities weten te bereiken. Wat logisch is, als je 100 audit-vacatures op een site hebt staan, zul je altijd hoger uitkomen dan een werkgeverssite waar 3 auditvacatures op staan. Daarom is Google ook geen concurrent voor vacaturesites zoals eerder gesteld, Google is juist de belangrijkste reden waarom (niche) vacaturesites steeds harder groeien.