Het aantal freelancers en interimmers neemt toe. Onderzoeken geven aan dat dit van 1 op de 7 naar 1 op de 5 gaat de komende jaren. Mede door de krimp op de arbeidsmarkt natuurlijk, maar ook omdat er steeds meer behoefte is aan vrijheid. Toch willen veel bedrijven er nog niet aan en is de markt nog erg ondoorzichtig.
Grappig genoeg zie je steeds vaker lange interim klussen, niet meer van enkele maanden, maar tot anderhalf of twee jaar. Bijzonder omdat men dit vaak als heel duur beschouwd, wat soms juist wel meevalt omdat je ook veel kwaliteit inkoopt. De beste mensen zijn doorgaans immers zelfstandig, want enkel de besten houden dat vaak vol. Wat niet wil zeggen dat mensen in loondienst niet ook goed kunnen zijn natuurlijk, er zijn meer dan genoeg redenen om te kiezen voor een gewoon loondienst verband.
Wat bijzonder is aan deze lange interim klussen is natuurlijk dat je soms loondienst medewerkers ziet komen en gaan, want de gemiddelde starter in de nieuwe media bijvoorbeeld blijft doorgaans anderhalf jaar in zijn eerste functie. IT’ers kijken vaak na een jaar ook al weer rond of het gras elders groener is. Dan kan een freelancer ineens de rots in de branding zijn.
Bedrijven zullen wel mee moeten in deze trend, als ze veel van het grote talent in hun organisatie willen houden. En zoals ik al zei: doorgaans vallen de kosten wel mee. Bij één van mijn interim klussen die ik vorig jaar gedaan heb had ik na enkele weken al een resultaat neergelegd waar een business developer in loondienst doorgaans enkele maanden over doet. Niet om mezelf nu de hemel in te prijzen, maar als interimmer zit je niet in bestaande structuren, je maakt je niet al te druk om collega’s en je hoeft niet mee elke vergadering in. Je hebt één opdracht en die doe je zo goed en snel mogelijk. Ook speelt het natuurlijk mee dat je, als het goed is, een schat aan branche ervaring hebt. Daardoor kan je 100 keer sneller schakelen en derhalve doe je in 3 maanden waar anderen een jaar over zouden doen, voor een salaris wat anderen in 6 maanden zouden verdienen. Per maand duur, per opdracht goedkoop.
Omdat deze markt steeds groter wordt zijn er de afgelopen tijd enkele initiatieven ontstaan om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Freep en Ininterim zijn daar twee voorbeelden van. Het idee is dat de dure bemiddelaars, die rustig 10 tot 20 euro per uur ‘pakken’ of een forse verhoging vragen hiermee omzeilt kunnen worden. Bijzonder is vervolgens dat je bij met name InInterim ziet dat nog meer dan de helft van de opdrachten juist door deze bureaus wordt geplaatst.
Vandaag is daar een nieuw initiatief bij gekomen: M-Freelance. Dit is een niche freelancersportal gericht enkel op de marketing (en arbeidsmarktcommunicatie) professionals. Het portal is gestart vanuit Marketingfacts Jobs, het jobboard achter Marketingfacts en Bricksmeetbyte. Dit portal onderscheid zich juist door focus op één doelmarkt: marketeers. Marketing is doorgaans één van de diciplines die de grote portals aanbieden en nog meer dan bij vacaturebanken, waarbij er ook een verschuiving naar niche boards gaande is, geeft dit nog meer toegevoegde waarde. Diciplines zijn zeer specialistisch, van eyetracking onderzoek tot Search Engine marketing (waarbij nog een onderscheid is gemaakt tussen organisch en adverteteren). Maar ook gewoon marketing projectmanagement of arbeidsmarktcommunicatie is als specialisme op te geven.
De combinatie tussen een Jobportal en een freelance site is uniek in Nederland, maar speelt wel in op de trend waarbij de keuze voor freelance of in dienst ook steeds minder relevant wordt voor de werknemer, en hopelijk dus ook de werkgever.
Full disclosure: als partner in Marketingfacts Jobs ben ik betrokken bij dit initiatief en dus niet geheel objectief.
1 Comment