Een week geleden publiceerde Forrester een buitengewoon interessant rapport met als titel: How big is the eReader opportunity? Het antwoord wordt in het rapport zelf gegeven; die opportunity is gigantisch.
Wat een eReader is? Een apparaat waarmee je documenten (boeken, tijdschriften, kranten) kunt lezen. Waarbij de huidige eReaders vrijwel uitsluitend gebruik maken van de display technologie van E-Ink.
Maar eergisteren kwam er een buitengewoon vreemd nieuwsfeit langs. E-Ink heeft zichzelf verkocht aan Prime View International, een leverancier van displays voor eReaders.
En dat klinkt toch zeer merkwaardig. Net op het moment dat de markt echt booming lijkt te gaan worden je tent verkopen? Na jaren en jaren van worsteling? Dat klinkt niet als een gezonde business beslissing. Of ligt hier iets anders aan ten grondslag?
E-Ink technologie is uitsluitend zwart-wit. Prima voor boeken, redelijk voor kranten, slecht voor tijdschriften, bagger voor video en ongewenst door gebruikers met een keuze. Enter: Pixel Qi. Ook een leverancier van display technologie. Maar in dit geval een technologie die ook kleur ondersteunt.
Waarmee een nieuwe generatie eReaders met kleur vanaf eind 2009 (volgens Pixel Qi) danwel Q1 2011 (volgens Forrester) op de markt gaan komen. eReaders die volgens Pixel Qi goedkoper kunnen zijn dan de huidige generatie; zoals de Kindle DX die voor zo’n slordige $ 500 over de toonbank gaat:
Dus de huidige investeerders van E-Ink zijn zenuwachtig geworden? En willen niet na jaren en jaren wachten alsnog hun investering in rook op zien gaan? Het moet haast wel. Want dit was onderdeel van het persbericht van PVI: E Ink sales were $18M in the first quarter of 2009, up 157% over the same quarter in 2008. Met zo’n omzetgroei tijdens de diepste recessie sinds mensenheugenis ben je ander toch een dief van je eigen portemonnee? Nee, E-Ink ziet de bui blijkbaar hangen. En is uitgestapt.
Waarom eReaders voor online recruitment belangrijk worden? Omdat het een device is waarlangs personeelsadvertenties getoond kunnen gaan worden. Tegen de tijd dat ze in Nederland populair gaan worden zijn dat dus advertenties in kleur. Adverteerders kunnen hier nu alvast rekening mee gaan houden.
En verder wordt het een device waarmee kranten hun levensduur, zij het langs een digitaal kanaal, mogelijk kunnen verlengen. Als ze nu tenminste wel actie ondernemen…