Hoe denken de bazen van onze (grote) vacaturesites over de impact van de recessie? Wie beschouwen ze als hun grootste concurrent(en) en hoe kijken ze naar de opkomst van sociale media? Hoe zien ze hun eigen toekomst?
Vragen, vragen, vragen. En ik ben nieuwsgierig naar de antwoorden. Daarom heb ik in de afgelopen maanden een rondje gemaakt langs onze grote vacaturesites om daar achter te komen!
Dit zijn de partijen die ik heb bezocht:
- Careerbuilder
- JobTrack
- Monsterboard
- Nationale Vacaturebank
- Stepstone
- Totaljobs
- Werk.nl
En ik kan alvast verklappen dat het geanimeerde en zeer interessante gesprekken zijn geworden.
In de komende weken zal ik van al deze gesprekken verslag gaan doen. Waarbij ik per onderwerp (economische situatie, concurrentie en productontwikkeling) de verschillende gedachten en meningen zal groeperen. Zodat er een fraai beeld ontstaat van de verschillende perspectieven.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook interessante onderwerpen per vacaturesite te vermelden; die ik apart zal beschrijven. Plus enige nieuwtjes…
Al met al heb ik mijn handen de komende periode wel vol. En als het goed is weet iedereen na afloop precies wat onze vacaturesites ervan vinden. Tenminste… van de onderwerpen waar ik het met hen over heb gehad.
Marc Drees
says:@Thomas:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk; ik laat ernstig, ernstig verstek gaan. Ondertussen al uren interview afgeluisterd en dikke, rode oortjes gekregen. Ik denk dat ik toch maar gewoon per vacaturesite de interviews ga uitwerken, dan wordt het nog een beetje behapbaar.
Ter RSI beperking: niet F5en tot het weekend!
Thomas Waldman
says:Ik heb rsi van het f5’en op recruitmentmatters.nl zo enthousiast ben ik over deze serie. Waar blijven die interviews?
Marc Drees
says:@Herbert:
De uitzendbureaus? Dat is een heel goed idee!
Herbert Prins
says:Daarna de uitzendbureau’s af? Lijkt me ook erg verhelderend. Wie weet ook iets voot “Het gesprek” die kan Bas dan weer opnemen en op zijn Ipod goed geplaatst in zijn auto afspelen 😉
Jan Willem
says:Marc, hou ons niet langer in spanning! 😉
Bas van de Haterd
says:Ach, na alle telefoongesprekken die wij in de auto hebben gevoerd ben ik daar wel iets aan gewend 🙂 Maar goed, erg jammer.
Marc Drees
says:@Bas:
Chris Anderson is gek, maar dat wist je al…
En luisteren naar mijn stem in de auto? Dan ben jij ook gek!
Bas van de Haterd
says:@Marc: like I said, jammer, ik download ze graag en luister er naar in de auto, like god intented us to when he invented podcasts (Chris Anderson quote)…
Marc Drees
says:@Bas:
Geen podcasts. Gesprekken van anderhalf tot twee uur…
Bas van de Haterd
says:Interessant, maar ook geen podcasts bij het verhaal? Ben altijd wel benieuwd naar het hele gesprek persoonlijk.
Marc Drees
says:@Patrick:
Werk.nl is een vreemde eend in de bijt natuurlijk. Concurrentie bestaat niet, productontwikkeling wel. Echt waar!
Patrick
says:TOP – lijkt me erg interessant. Vooral wat WERK.nl te zeggen heeft over concurrentie en productontwikkeling 😉
Manon Out
says:Leuk, ben erg benieuwd! Werk zelf voor re.Public waar ook een online vacaturebank voor de overheid onder valt dus ben zeker geïnteresseerd in wat de ervaringen en verwachtingen van de concullega’s zijn.
Martijn Betgem
says:Erg interessant. Starten maar zou ik zo zeggen!
Michel Rijnders
says:Dat van de eigen stem terughoren deel ik. Ik wacht op de pakkende verhaaltjes!
Marc Drees
says:@Michel:
Video? Veel te nieuwlichterig. Niets voor mij, vooral omdat ik dan mijn eigen stem terughoor en dat is altijd weer schrikken…
Nee, dit zijn interviews die ik weliswaar heb opgenomen, maar niet met video. En nee, het worden ook geen podcasts. Maar wel pakkende verhaaltjes. Die je dus moet lezen (nou ja, moet…).
Michel Rijnders
says:Leuk idee en goede invalshoek! Ik ben benieuwd. Is het tekst of kunnen we ook video-interviews verwachten?
Lara Soetekouw
says:Beste Marc,
Ik zal de website in de gaten houden. Ben erg benieuwd naar je gestelde vragen, gesprekken en eventuele getrokken conclusies. Goed idee om deze ronde eens te maken.