Als ik via de A2 van Amsterdam naar Utrecht rijd, passeer ik altijd een gebouw met daarop in koeienletters Reeleezee. Daar moest ik in ieder geval aan denken toen ik de site CeeVee zag. Ook zo stompzinnig fooneeties en quasi Web 2.0 achtig.
Maar goed, CeeVee is natuurlijk de zoveelste personal branding site; met dit keer als pay-off: The smarter way to create and share your résumé. Nou, dat moet ik natuurlijk controleren.
Homepage
Dit is de homepage van CeeVee:
Laat ik maar beginnen, ik wil wel eens meemaken hoe ik fast & easy een CV kan maken. Waarbij ik schrik van het volgende:
Registreren kost al een minuut. Dat klinkt alvast niet als fast & easy…
Maar daar klopt niets van. Want dit is het registratieformulier, en dat is zonder enige twijfel wel fast & easy:
En ik heb mijn eigen vanity URL, maar ook dat is niets nieuws want ik heb er al zo een bij LinkedIn.
Na registratie zie ik dit:
De moed zakt me werkelijk volledig in de schoenen. Dit is een site die zo laat in de personal branding markt zijn gezicht laat zien en dan nog denkt dat er mensen zijn die alles in willen vullen? Welke braindeads denken nog dat de wereld om hun site zou kunnen draaien?
Er is helemaal niets waarin CeeVee zich zou kunnen onderscheiden. En het aantal sites dat in de schaduw van LinkedIn probeert een graantje mee te pikken is tijdelijk wat groter. Tijdelijk, want deze site heeft alle kenmerken van de klassieke Deathpool kandidaat. Zoals de meeste van haar soortgenoten.
CeeVee is echt volstrekt zinloos. En met al dat invoerwerk ook helemaal niet fast. Die smarter way to create and share your résumé? Daar klopt helemaal niets van.
Martijn Betgem
says:@ Marc, vergeet ik nog. Je leert je echt kennen door je artikelen. En dat is knap.
Martijn Betgem
says:@ Marc, ja hoor, niets veranderen. Kom hier altijd met veel plezier. Andere blogs volg ik zo nu en dan, maar die van jou is zinnig, vermakelijk en altijd tot in de puntjes verzorgd.
Marc Drees
says:@Raoul:
Ik denk dat ik me dit jaar maar eens een schunnig hoge bonus uitkeer. Gewoon om een beetje tegendraads te blijven. Hoewel… de bankiers zijn in de VS alweer aardig bezig de volgende recessie voor te bereiden.
Marc Drees
says:@Jan-Willem:
Een kinderhand is gauw gevuld…
Raoul van Heese
says:@Marc
Zo, jij hebt je beoordeling voor dit jaar ook weer gehad. ;-). Nu nog even naar de zakelijke rekening kijken welke salarisverhoging er dit jaar in zit en de lampen van de kerstboom kunnen aan.
Inhoudelijk heeft Nienke gelijk. Als het je niet bevalt, wegwezen dan!
cheap car insu
says:Touchdown! That’s a really cool way of putting it!
Nienke Smit
says:Ik ben het met Jan-Willem eens, Marc is cynisch, maar wel gebaseerd op feiten en zijn eigen ervaring en wat mij betreft, beschreven met een groot gevoel voor humor. Ik geloof niet dat zijn geloofwaardigheid in het geding is, dat zou pas het geval zijn als hij dingen de hemel in prijst die het niet waard zijn. Dit is een blog, vermaak je er mee en blijf vooral bij je eigen mening als het je niet bevalt wat je leest. Hij verwacht vast niet anders.
Jan Willem
says:@ Robert & Simon: hou toch op, zeg… Dit is een blog en niemand zit op een zouteloos blog te wachten, dan sterft een blog binnen no time… Ik ben het zeker niet altijd eens met Marc, maar de manier waarop hij de discussie weet aan te zwengelen door soms “prikkelend” taalgebruik is precies wat een blog nodig heeft…. Marc wordt ook wel zuur(b)logger genoemd, maar een zouteloze blogger kan niemand hem noemen.
On topic: ik vind ceevee.com toch wel een aardige insteek hebben: het bouwt eenvoudig een CV op voor mensen die dit nog nooit (online) goed hebben gedaan. Denk wel dat dit interessant kan zijn voor de niet-Linkedin-doelgroep (oftewel: MBO/VMBO…), die wordt nog wel eens vergeten. Ook aardig is dat de invulvelden precies staan waar het in de lay-out van je online CV ook terecht komt. dat had ik nog niet gezien….
Marc Drees
says:@Simon:
Waar baseer je jouw mening op dat research blijkbaar moeilijk voor mij is? Ik roep nooit iets zonder beoordeling. En zit ik ergens naast dan corrigeer ik dat. Beiden publiekelijk.
Marc Drees
says:@Robert:
Er is een verschil tussen een negatieve en een kritische toon. En een kritische toon sla ik altijd aan; ook in dit artikel over CeeVee. Het probleem met CeeVee is dat het de zoveelste site is die denkt dat bezoekers de moeite zullen nemen om een volledig CV nog een keer in te kloppen. Terwijl de meesten al een profiel op LinkedIn hebben en ongetwijfeld ook nog eens een digitale versie van hun CV.
Omdat CeeVee hier geen rekening mee houdt, ‘dwingt’ het de gebruiker tot het invoeren van een profiel. Een actie die maar zeer weinig mensen serieus zullen overwegen; want wat is de meerwaarde? Geen traffic, geen enkele mogelijkheid om iets met je CV te doen behalve te printen of als PDF te downloaden? Ga dan eens naar VisualCV of andere aanzienlijk fraaiere CeeVee varianten.
En dan is er nog (het volledig ontbreken van) de traffic. Personal branding veronderstelt wel dat iemand het ziet…
Afijn een lang verhaal om aan te geven dat soms een site echt helemaal niets heeft. Waar sites potentie hebben geef ik, zoals oplettende lezertjes ook zullen beamen, altijd suggesties voor verbetering.
Simon Rustenburg
says:@robert je haalt me de woorden uit de mond. Inderdaad vrijwel ALLE artikelen. Een blogartikel is zo geschreven maar research blijkt nogal moeilijk te zijn voor Marc. Beschik je uberhaupt over een mailaccount en telefoon om dingen eens te checken voor dat je iets roept?
Wat staat er eigenlijk op jouw conto qua producten behalve deze zuurblog?
Robert B.
says:Wat mij opvalt is de negatieve toon in vrijwel alle artikelen op deze site. Er is een verschil tussen opbouwende kritiek en afkraken. Ongetwijfeld zullen er reacties komen dat ik van CeeVee of welke organisatie ook ben, niet waar maar ach … Mijn advies: Wil je geloofwaardiger overkomen wees wat objectiever in de artikelen.
Vr.gr.
Robert Bakeland