Ik stapte maandag met open vizier de Beurs van Berlage binnen voor Keep Holland Working. Mijn eerste indruk was: dit ziet er goed georganiseerd en professioneel uit.
Aanmelden bij de ingang ging vlot. Ik kreeg een insteekmap met informatie over welke bedrijven aanwezig waren. Dat waren werkgevers en aan de banenmarkt verwante organisaties, zoals bijv. coaches.
Ook stond daar het programma van de dag in. Niet te veel en niet te weinig informatie. Bovendien gaf de map je de mogelijkheid om de verzamelde informatie in te verbergen. Dat kan handig zijn als je van de ene naar de andere werkgever hopt.
De ruimte was om half elf al goed gevuld met mensen. Er hing een bedrijvige sfeer. Het verbaasde me wel dat de gemiddelde leeftijd van de bezoekers relatief hoog was. Ik vond de categorie veertigers en vijftigers echt oververtegenwoordigd. Dat ik niet heel slecht ben in leeftijd schatten, bleek uit een ingeleverde CV’s die ik zag liggen van iemand uit bouwjaar 1957. Het zijn dus niet alleen de starters die de pineut zijn.
Er was voor ieder wat wils. Voor techneuten, ict’ers, financials, juristen en receptionisten. Ook de overheid was vertegenwoordigd, als ook beveiliging, hotelwezen, de modewereld en de fitnessbranche. Het aanbod van vacatures was daardoor wel een beetje versnipperd. Deze beurs had voor mij dan ook meer weg van kennis maken met werkgevers dan van direct aansluitende vacatures.
De workshops vond ik een prima aanvulling. Het kan geen kwaad nog eens te horen hoe je een goed CV op Monsterboard zet en hoe je gebruik kan maken van alles wat de site te bieden heeft. De workshop Monstertips had verder een prima insteek om ook wat over de werkwijze van de recruiters te vertellen.
Maar met name de workshop Personal Branding bracht nieuwe inzichten. Dit bleek minder “jezelf ab-so-luut klinkend verkopen” te zijn, omdat authenticiteit het allerbelangrijkste is. Het is meer een populaire kreet voor nadenken over je sterke kanten en niet te snel iets af doen als onbeduidend, maar trots zijn op jezelf en je keuzes. Uiteindelijk moet je in een sollicitatiegesprek ook de werkgever vertellen waarom JIJ de beste kandidaat bent. Dan kan je er maar beter van te voren over nagedacht hebben.
Al met al was dit voor mij een geslaagde beurs. Ik heb veel gesprekken gevoerd en werkgevers gesproken waar ik anders nooit mee in contact zou zijn gekomen. Ik ben mijn (lichte) aversie voor Personal Branding verloren en met veel nieuwe indrukken en ideeën ben ik tevreden naar huis gegaan.
Dit is een gastblog van Marion Diemel. Zij heeft op verzoek van RecruitmentMatters een impressie gemaakt vanuit het perspectief van een bezoeker van de Keep Holland Working tour.
2 Comments