Marc en ik hebben al een tijd geleden contact met elkaar gezocht over een bijdrage van mij aan RecruitmentMatters. Ik heb daar even over nagedacht en heb besloten om op de uitnodiging in te gaan. Ik wil me wel toeleggen op een vast thema/rubriek en een onderwerp wat nog niet zo veel aan bod is gekomen.
Dat wordt “Van twee kanten”. Ik zal proberen om dilemma’s en onderdelen van het recruitmentproces van twee kanten te belichten. Dat kan de “kandidaat” en de “recruiter” zijn, maar ook het “bureau” en de “klant”. Wie denk ik wel dat ik ben dat ik dat kan?
Allereerst ben ik al een behoorlijk oud mannetje met mijn 45 jaar. Van die 45 jaar, werk ik er inmiddels zo goed als 20. Van die 20 jaar, heb ik 10 jaar aan de bureaukant gewerkt en 10 jaar aan de klantkant als HR/Recruitment Manager.
In die periode ben ik ook ruim 10 jaar “loonslaaf” en (bijna) 10 jaar ondernemer geweest.
Als “loonslaaf” ben ik zelf drie keer ontslagen, vanwege een overname, vanwege bedrijfseconomische redenen en één keer omdat ik het was (voor die laatste zie mijn relaas hierover op EmploIT). Daarnaast heb ik er ook zelf nog twee keer de brui aan gegeven, waardoor ik nog eens bovengemiddeld veel ervaring heb als sollicitant.
Verder heb ik als HR Manager hyper growth moeten managen aan de recruitment kant, maar ook bedrijven gesloten en zowel collectieve als inidviduele ontslagen moeten uitvoeren. Als ondernemer heb ik met e-people de eerste crisis in 2002 overleefd, maar heb ik bij de tweede recent een doorstart moeten maken.
Ik meen zo arrogant te mogen zijn om me daarmee als ervarinsgdeskundige te kunnen bestempelen. Mijn posts zullen dus vooral geschreven worden vanuit mijn eigen ervaringen. Uiteraard zal ik daarbij soms moeten anonimiseren om mijn relaties te beschermen, maar ik zal pogen verder zo open mogelijk te zijn.
Ik doe ook “verzoeknummers”. Dus heb je een dilemma wat je door mij belicht wil hebben, laat het me weten. Als ik denk er wat zinnigs over te kunnen zeggen, zal ik het zeker doen. Als dat niet zo is, laat ik het doorgaans aan anderen over.
Binnenkort verschijnt mijn eerste post over het eerste dilemma: “Je hebt als bureau een kandidaat geplaatst bij een klant. Hij belt jou omdat ie nu (zeg na een aantal jaren) iets anders wil. Wat doe je?” Dit dilemma speelt bij mij NU. Ik spreek de persoon in kwestie op korte termijn en zal jullie laten weten hoe ik er mee ben omgegaan.
Ben Laarhoven
says:Dilemma : Groei i Resources vs. Cashflow
Roos
says:Doen! Maar open zijn naar je klant en dit ook van de kandidaat verlangen (naar zijn/haar werkgever toe als dit enigzins kan) en klant voorstellen mee te helpen bij openvallen positie. Als ook ‘ervaringsdeskundige’ heb ik dit toen ik nog bij een W&S bureau werkte aan de hand gehad. Openheid en elkaar helpen duurt het langst.
Floor Drees
says:Leuk!