Representatie door bureaus vaak nog onder de maat

Veel bedrijven en organisaties bouwen heel bewust aan een reputatie  als aantrekkelijk werkgever op de representatiearbeidsmarkt.  En we weten allemaal dat we hier zeer zorgvuldig mee om moeten gaan. Immers “you never get a second chance to make a first impression”. Maar wat gebeurt er nu als je de werving en selectie aan een bureau hebt uitbesteed. Hoe is je online representatie dan geregeld? Tijd voor een kort onderzoekje. 

Uitgangspunten voor een goede representatie
Bij een goede representatie van je bedrijf door een bureau staan volgens mij 3 zaken centraal:
1.    Zorg dat wat je over het bedrijf vertelt klopt en aansluit op datgene wat het bedrijf ook over zichzelf op internet vertelt. Gebruik dus het juiste logo, de juiste kerncijfers en een kloppende organisatiebeschrijving.
2.    Leg de doelgroep uit wat deze organisatie aantrekkelijk maakt om voor te werken. Als representant ken je bedrijf immers en moet je de doelgroep op een goede manier kunnen voorlichten.
3.    Leg de doelgroep uit wat de functie aantrekkelijk maakt. Hier komt het aan op interpretatie. Voor wie is deze functie uitermate geschikt en voor wie juist niet.

In mijn onderzoekje ben ik begonnen om de websites van de grotere uitzendbureaus te bezoeken. De volgende keer komen de werving & selectie bureaus aan bod. Helaas gaat het bij enkele uitzendbureaus al op eerste punt mis. Een van de grootste callcenters van nederland, Unamic/HCN, is een klant van Randstad en voert al enige tijd een nieuw logo. Helaas wordt in de representatie van deze klant door Randstad nog steeds het oude HCN logo gebruikt.  Ook heet GTI/Suez al een sinds mei 2009  Cofely. Toch wel prettig als je als bureau de juiste benaming overneemt. Want bij Tempo Team heet Cofely nog steeds GTI.  Ook met het aantal medewerkers wordt een slag om de arm genomen. Bij ING werken volgens de website in Nederland  30.000 medewerkers. Volgens Adecco werken er nog 3000 tot 5000 meer.

Aantrekkelijke organisatie
Als we gaan kijken hoe de bureaus omgaan met het aantrekkelijk neerzetten van een organisatie, dan stelt me dat enigszins teleur. Vaak wordt er gebruik gemaakt van standaard teksten die vrolijk keer op keer worden gekopieerd. Gort droge tekstjes, zonder enige beleving.  Zo kennen we Vodafone toch als een dynamisch en aantrekkelijk bedrijf. Dan kun je er toch wel iets meer van maken dan wat Randstad hier beschrijft.  Ook ING, de nummer 12 uit Intermediair ranglijst, wordt hier maar magertjes gepromoot.  Internationaal, groot en groei, volgens mij zijn er nog wel wat meer aantrekkelijke aspecten om juist bij ING te werken. Maar het kan nog erger. Ik denk dat deze verlichtingszaak blij is dat hij niet met naam en toenaam wordt genoemd. Want werken binnen dit bedrijf heeft eigenlijk niets om het lijf . Ook deze kapsalon mag blij zijn dat de naam er niet boven staat. Lijkt me helemaal niet leuk om hier te moeten werken.

Aantrekkelijkheid van de functie
De interpretatie van de aantrekkelijkheid van de functie scoort ook niet bijzonder. Veel bureaus houden zich teveel vast aan de geleverde functieomschrijvingen. In dit voorbeeld krijg ik geen warm gevoel van de geboden functie. Het is niet meer een droge opsomming van taken. En je zet toch geen interne functiebenamingen op het web? Ook de gezochte salesmanager voor Albron wordt hier niet aantrekkelijk  gepresenteerd. Het takenpakket is zo algemeen. Op deze manier kan het profiel voor iedere willekeurige  organisatie gelden. Terwijl ik zeker weet dat je als salesmanager binnen Albron wel een uitdagende functie aantreft. Beschrijf dat dan ook!

Is dit nu iets waar je je nu zo druk om moet maken? Jazeker. Steeds meer bureaus verlaten de anonieme werving en gaan actief de bedrijfsnaam van hun klant noemen. En als je een bureau inschakelt, dan mag je er toch vanuit gaan dat je online representatie goed geregeld is? Daar betaal je toch als klant voor. En bovendien is de wervingswereld met de opkomst van internet ook nog eens drastisch veranderd. Waar jaren geleden een slechte sollicitatie-ervaring alleen impact had op directe omgeving van de sollicitant, is de impact nu veel groter. Het is dan ook nog belangrijker geworden om het eerste contact met de doelgroep vlekkeloos te laten verlopen.  Dus bureaus, er is nog volop werk aan de winkel!

Geef een reactie

5 Comments
  • Jos
    says:

     

    <!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:”Cambria Math”; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”,”serif”; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} –>

    /* Style Definitions */
    table.MsoNormalTable
    {mso-style-name:Standaardtabel;
    mso-tstyle-rowband-size:0;
    mso-tstyle-colband-size:0;
    mso-style-noshow:yes;
    mso-style-priority:99;
    mso-style-qformat:yes;
    mso-style-parent:””;
    mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
    mso-para-margin-top:0cm;
    mso-para-margin-right:0cm;
    mso-para-margin-bottom:10.0pt;
    mso-para-margin-left:0cm;
    line-height:115%;
    mso-pagination:widow-orphan;
    font-size:11.0pt;
    font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
    mso-ascii-font-family:Calibri;
    mso-ascii-theme-font:minor-latin;
    mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
    mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
    mso-hansi-font-family:Calibri;
    mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

    Hank,
    Veel grote partijen zijn op zoek naar onderscheidend vermogen en vragen zich dagelijks af wat dat kan zijn. Jij raakt volgens mij wel de kern en dat is dat veel partijen zich niet realiseren hoe makkelijk het kan zijn om een onderscheid te maken.
    Goed stuk.
    Groet,
    Jos

  • Chris Stapper
    says:

    Hoi Hank!

    Leuk dat je nu ook op RM schrijft!

    Ik vraag me al een lange tijd af waarom dit niet een punt is waarop veel W&S bureaus concurreren. Er wordt geroepen over hoe vacatures worden doorgeplaatst, misschien ook over hoe snel hoeveel CVs geleverd kunnen worden (waarbij, mind you, kwaliteit ondergeschikt lijkt of minder genoemd wordt). Maar de means die gebruikt worden en de filosofie of benadering van het bureau blijven achter. En dat is zonde

    Wellicht heeft dit te maken met dat een bureau enerzijds naam voor zichzelf wil maken, bekend wil staan als een goed/betrouwbaar/snel bureau. En dat, als daar ook nog communicatie vanuit/over een klant bij komt, de bureaukant van de communicatie moeilijker te brengen is. Een eenduidige boodschap is nu eenmaal veel helderder.