Hoe goed communiceert een arbeidscommunicatie bureau?

Old school communicatie? Er zijn in Nederlands 58 bureau’s die zich met arbeidscommunicatie bezighouden. Althans volgens VEA, de (Vereniging van Erkende advertentiebureaus, die overigens ook door het leven gaat als de Vereniging van Communicatieadviesbureaus).

En met name dat laatste is interessant: Communicatie-advies. Want dat is toch iets totaal anders dan een advertentie maken.

Communicatie advies veronderstelt een meer strategische/tactische bijdrage van een bureau aan de wijze waarop een bedrijf met haar doelgroep(en) communiceert.

Eén van die doelgroepen is natuurlijk de werkzoeker. En dat is feitelijk de enige doelgroep als we het over arbeidscommunicatie hebben. Ongeacht of het nu om employer branding of een vacature gaat.

Ontwikkelingen gaan snel
De wereld staat niet stil, en zeker de web wereld niet. Web 1.0 is volledig van de kaart verdwenen, Web 2.0 is over z’n top en Web 3.0 loopt zich langs de lijn al warm. Althans volgens de buzzometer.

Maar hoeveel van die 58, door de VEA erkende, arbeidscommunicatie bureaus die Nederland rijk schijnt te zijn hebben enige kaas gegeten van Web 2.0? En in dit verband van de niet onbelangrijke Gen Y generatie? Om nog maar te zwijgen van de gecombineerde impact van deze twee factoren?

Bestaan die bureaus eigenlijk wel?
Zijn er bureau’s die bedrijven adviseren te luisteren in plaats van te toeteren via allerlei kanalen? Die bedrijven adviseren gericht op zoek te gaan naar online hangplekken in plaats van in een reflex een sexy wervingssite voor te stellen? Etc., etc.?

Merkwaardig extraatje
Overigens, als de (uitgebreide) zoekfunctie van de VEA enige indicatie is van het antwoord; dan is het in Nederland een buitengewoon droevige situatie. Zoveel is zeker.

Heb je tijd over, ga dan eens naar de VEA Homepage en klik dan op de GA knop rechts van Bureauselectie tool. Veel plezier…

Basis zoekfunctie op homepage VEA

Geef een reactie

1 Comment