Monster gaat per 2 februari echt live met haar nieuwe search engine. Wat tot nu toe Monster’s Power Search werd genoemd krijgt dan ook een totaal andere naam: 6Sense search technology.
Toe maar. Waarom zou je nog simpel zoeken als je ook 6sense technologisch kan zoeken? Mocht je toch nog twijfelen dan komt Monster in Wired met een Q&A met Javid Muhammedali (Director of Product Management). Wat natuurlijk gewoon een advertorial is.
Hierin probeert Muhammedali uit te leggen waarom 6Sense zoveel beter is dan keyword-based search. De advertorial begint overigens met deze zin: Keyword-based search has evolved at an almot glacial pace in the last two decades, and it remains limited in its abilit to return results beyond the literal.
Zou Muhammedali de laatste jaren de ontwikkelingen bij Google en Bing niet hebben gevolgd? Twee zoekmachines die nog steeds een eenvoudig zoekproces simuleren, maar onder de motorkap allerlei innovaties hebben verstopt die het zoekresultaat almaar relevanter maakt? En waar search gewoon nog altijd search is?
Een ontwikkeling die overigens compleet voorbij is gegaan aan de zoekfunctie van vacaturebanken. Want daar is de tijd wel behoorlijk stil blijven staan. Of slechts met babystapjes vooruit gegaan.
Maar let op: Monster [] has shaken up the search space with an entirely new and innovative platform based on semantics: balancing intuition and intelligence, 6Sense technology parses the actual meaning of words and phrases, and is able to make accurate inferences based on context, concepts and pattersn to return truly relevant results.
Holy shit! Kan iemand dat herhalen in gewoon Engels… En ik maar denken dat zoeken toch gewoon eenvoudig zou moeten zijn voor een kandidaat.
Maar Muhammedali gaat helemaal los. Wat hiervan te denken:
Zou er een C++ programmeur zijn die honderden gerelateerde sub-concepts en skills heeft? Of die kan opnoemen? En zou die fantastische 6Sense de breedte en de diepgang van ervaring echt kunnen testen?
Natuurlijk niet. Hier gaat iemand volledig over the top met zijn loftrompetje. Natuurlijk heeft Monster fraaie relatiematrices gemaakt, maar veel meer is het niet. En dat geeft zonder twijfel betere zoekresultaten. Maar dan moet er aan twee voorwaarden zijn voldaan: zowel het aanbod als de vraag moet ‘rijk’ genoeg zijn.
En dat betekent dus dat de vacatures (waar werkzoekers naar op zoek zijn) voldoende informatie bevatten om al die honderden subconcepten en skills te benutten. Is dat niet het geval dan krijg je een zoekresultaat wat je al kent uit die vermaledijde keyword search tijd die 6Sense zo graag wil laten vergeten.
En hetzelfde geldt natuurlijk voor de CV’s van werkzoekers. Waar recruiters met 6Sense naar op zoek gaan. Ja, de werkelijkheid is vaak weerbarstiger dan een fraaie technologie kan beloven…
Op de vraag of er serieuze competitie bestaat komt dit antwoord van Monster: Our largest customers are telling us they have never seen anything approaching the precision, breadth of scale of 6Sense.
Wat een prachtig nietszeggend antwoord! Het juist antwoord was natuurlijk JA geweest, maar dit is een advertorial en daar staan geen eerlijke antwoorden in…
Met dank aan John Zappe
2 Comments