Vandaag introduceert Monsterboard haar nieuwe service: Assisted Search. Met het volgende argument:
Hiermee komt Monsterboard.nl organisaties, met weinig ervaring of tijd voor het zoeken van kandidaten, tegemoet.
Daarmee zet Monsterboard dus nu ook officieel ondubbelzinnig de aanval in op een deel van haar eigen klanten: W&S bureaus. Maar daar houdt het niet op!
Warren Hammond, opvolger van Diana Krieger, zet zichzelf op een zeer bijzondere manier op de kaart met de volgende uitspraak:
Met Assisted Search maken we gebruik van onze goede relatie met werkzoekenden, specifieke kennis van onze database en spelen we in op een concrete behoefte van onze klanten
Jawel; Monsterboard gaat de CV database voor eigen gewin exploiteren. Met andere woorden, wie zou in godsnaam nog een CV database abonnement van Monsterboard willen afnemen? Als datzelfde Monsterboard als eerste nieuwe CV’s kan afromen.
Niet alleen vervreemd Hammond hiermee W&S bureau’s van zich maar ook alle andere partijen die op dit moment nog een abonnement op de CV database hebben.
En alsof bovenstaande uitspraak nog niet erg genoeg was, doet Hammond er nog een schepje bovenop met de volgende zin:
Daarnaast kennen wij ons product [CV database] beter dan wie dan ook, dus is het een logische stap dat wij onze klanten de mogelijkheid geven de pre-screening uit handen te geven.
Ja, een logische stap als je de CV database niet tegen betaling hebt opengesteld voor anderen! Maar een volstrekt onlogische en zelfs onethische stap als je die database wel hebt opgengesteld tegen betaling en ook van plan bent dat door te zetten.
Want Monsterboard heeft natuurlijk een unfair advantage doordat de CV database door Monsterboard zelf gecontroleerd wordt. De koninklijke weg zou zijn geweest als Monsterboard een volledig onafhankelijke rechtspersoon had opgericht die een abonnement op de CV database neemt en vervolgens Assisted Search in de markt zet.
Maar wie zou in godsnaam EUR 3.500 willen betalen voor een me-too service zonder enig onderscheiden vermogen? Mensen met teveel geld en te weinig hersens. En daar (teveel geld) zijn er op dit moment niet zoveel meer van.
Zou Monsterboard een rekensom hebben gemaakt wat deze disintermediation actie aan omzet gaat opleveren versus wat er aan omzet (en vertrouwen in de markt) verloren gaat? Of zou er alleen maar naar de potentiele upside zijn gekeken? Ik schat het laatste…
Bas Westland
says:@Marc: Waarin zit dan feitenlijk de onbetrouwbaarheid? Als ze nooit hebben beloofd dat ze dit niet zouden doen? De (on)betrouwbaarheid moet nu blijken in de praktijk. Gaan ze garanderen (door derden) dat hun klanten (net zo makkelijk en snel) toegang krijgen tot de CV-database als zij zelf. Concurrentie op snelheid op de database was er toch altijd al doordat buitenlandse bureaus vroeg in de ochtend de mooiste CV’s er al afplukken.
Marc Drees
says:@Bas:
Juridisch is niet relevant in dit verband. Het is amoreel. En in mijn optiek is dit beschadigend op korte en lange termijn. Monsterboard laat zien geen betrouwbare partner te zijn. Veel belangrijker of CV schuivers zich al dan niet terecht bedreigd horen te voelen.
Bas Westland
says:@Marc @Rob: Ik heb op EmploIT al een analyse gemaakt wat dit betekent voor de kandidaat, de werkgever en het bureau.
https://www.emploit.nl/monsterboard-biedt-vanaf-vandaag-assisted-search/comment-page-1#comment-1218
Mijn voornaamste vragen:
– garanties voor gelijke database toegang (minimaal een accountantsverklaring), geldt natuurlijk voor bureau- én werkgeversklanten;
– echt goede bureaus hebben hier geen last van (@Rob)
– wat is de kwaliteit van het proces (intake door account manager (?), hand over naar “recruitment specialist” (hebben ze die en zijn ze wel kundig), benaderijze (mail vs. telefoon) en een “aanbevelingsrapport” (hoe ziet dat er uit?)
Juridisch is dit vast helemaal afgedekt in de terms and conditions die “we” elke keer tekenen bij een nieuw contract. Even los van de ethiek. Meneer Hammond heeft in ieder geval impact tijdens zijn eerste 100 agen 😉
Rob van Elburg
says:Denk dat vooral de “Total Solution lullen, via Monsterboard zakken vullen” organisaties het zwaar gaan krijgen. De CV bulkpartijen met aan de voorkant een stoer & hip verkoopverhaal. De motivatie van deze nieuwe services komt vooral hier vandaan.
Een beetje bureau behoudt haar onderscheidende kracht wel vanwege searchen ook in LinkedIn en Google en het daadwerkelijk presenteren van gemotiveerde en ambitieuze kandidaten ipv enkel een CV flow. Van oorsprong de kracht van W&S partijen toch?