Begraven in het online jaarverslag van USG People, onder het kopje Merkenstrategie, vond ik de volgende zin:
Ikki en Studenten.net gaan in 2010 samen verder als het bedrijf dat de internetstrategie van USG People verder helpt vormgeven
Deze zin is buitengewoon merkwaardig en niet op zijn plaats in een hoofdstuk waar USG People haar merkensanering probeert uit te leggen.
Een dergelijke tussenzin roept bij mij vooral vragen op:
- Gaan de twee merken binnenkort verder onder 1 naam?
- Gaan deze bedrijven voortaan niet meer hun oorspronkelijke bestaansreden invullen maar zich richten op een Internet strategie voor heel USG People?
- Zijn twee Internet start-ups de basis voor een Internet strategie voor heel USG People?
Antwoorden zijn er helaas niet; althans niet in het hoofdstuk Merkenstrategie. Maar in het hoofdstuk Innovatie vond ik een schokkende tekst die mogelijk een antwoord geeft:
Meedenken met de klant, elementen toevoegen die je zelf als nuttig ervaart en ontwikkelingen binnen je vakgebied op de voet volgen. Dat zijn de ingrediënten waarmee je innoverend blijft.
Een misselijkmakende spruitjeswalm spoelde over me heen toen ik deze twee zinnen las. Maar deze ontboezeming zegt dus alles over de manier waarop USG People over innovatie denkt. Een zuiver reactieve benadering waarbij vooral niet naar andere markten pf vakgebieden wordt gekeken. Top!
En die reactieve benadering maakt het ineens heel simpel om de internet’strategie’ van USG te duiden. Want zoals alle uitzenders zit ook USG People met dat Internet in zijn maag. Het denken van de gemiddelde bestuurder ten aanzien van Internet gaat een beetje als volgt: Iedereen zegt dat het steeds belangrijker wordt, maar voorlopig kost het vooral veel geld en het rendement is onzeker
Wat doet de gemiddelde bestuurder bij een uitzender vervolgens? Die gaat voor de budgetoptie als het om innovatie en strategie op Internet gebied gaat. En die kijkt om zich heen wat er in de eigen toko aan mensen zitten die ‘iets met Internet doen’.
In het geval van USG People zijn dat dus Ikki en Studenten.net. Die in 2010 naast hun eigen activiteiten ook nog eens de Internet strategie van USG People vorm mogen geven. Dus oftwel de eigen activiteiten danwel de strategie gaat onder deze keuze lijden.
Ik kan bijna niet wachten tot ik al die Internet innovaties uit de USG poort zie rollen…
Marc Drees
says:@Floor:
Dat heb je goed gedacht. Geen cross postings!
Floor Drees
says:@Marco
Als je die blog dan meteen door kunt zetten op ikki, dan weten onze bezoekers meteen dat studenten.net en ikki meer doen dan paintballen.
Maar dat zal vast niet mogen van Marc…
Marc Drees
says:@Marco:
Dat ik de juiste snaar heb geraakt is mooi; maar… ga je ook wat schrijven? En zo ja, wanneer (precies)? Vragen, vragen…
Marco van Hurne
says:@Marc. Je weet me wel op m’n gevoelige plek te raken met je uitdaging.
Marc Drees
says:@Marco:
Ik voel een uitnodiging opborrelen! Om een blog te schrijven, door jou natuurlijk. Iets wat je natuurlijk al veel te lang hebt nagelaten, althans hier op RecruitmentMatters.
En die uitnodiging betreft een posting over het proces van innovatie zoals zich dat blijkbaar organisch binnen USG People heeft ontwikkeld. En misschien ook wat er nog aan mist om de spruitjesgeur te verjagen.
Dat is nog eens interessant leesvoer! Maar ja, als je zowel Ikki als Internet strategie moet doen zal daar wel weer geen tijd voor zijn…
Marco van Hurne
says:@Marc. Scherpe analyse. De twee communities moeten zich blijven richten op het doorontwikkelen van hun eigen netwerken. We hebben nu wel een club van hele creatieve, eigenwijze en kundige mensen bij elkaar gebracht die echter meer kunnen en ook meer willen en omdat we niet een traditionele onderdeel zijn van de organisatie kunnen we ook meer risico nemen om nieuwe dingen te ontwikkelen.
Marc Drees
says:@Marco:
Kijk, dat zijn nog eens antwoorden waar een mens wat mee kan. Hoewel mijn zorg over de Internet strategie en -innovatie daarmee natuurlijk niet is weg genomen. Tenslotte kan je in mijn optiek geen extra taken van een totaal andere dimensie beleggen bij twee start-ups die juist al hun tijd en energie nodig hebben om te groeien en te verbeteren. Nog even los van het feit dat praktijkervaring natuurlijk zeer waardevol is, maar slechts 1 van de ingredienten die nodig zijn om tot strategie ontwikkeling te komen
Het is natuurlijk wel lekker goedkoop. En tegenwoordig kan de gemiddelde vestigingsmedewerker een Euro tussen de billen samenknijpen. En ik maar denken dat vooral recruiters zuunig waren…
Marco van Hurne
says:Marc, een antwoord op je vragen: USG People heeft twee initiatieven die zich puur met het Internet bezig houden dat zijn de wereld van ikki en studenten.net. De eerste is een community met nu pakweg 90.000 leden voor mensen die het roer om willen gooien en de tweede is een community voor studenten met 270.000 leden.
Zowel ikki als studenten.net zijn geen traditionele uitzend of werving en selectieorganisaties, maar online sociale netwerken. Vanuit die optiek is het heel logisch dat ikki en studenten.net samen dingen gaan doen. De twee organisaties zijn onder een bestuur geplaatst, maar blijven zelfstandig opereren.
Het zou een totaal zinloze exercitie zijn om van ikki studenten.net te maken of andersom. Wel willen we de alumni van studenten.net graag weer opvangen op ikki. Van student naar eerste baan is ten slotte een behoorlijke switch!
USG People heeft met de start van ikki en de aankoop van studenten.net aangegeven dat het bereid is om nieuwe innovaties te durven doen in een tijd van bezuinigingen en inkrimping. De kennis en ervaring die we met initiatieven als ikki en studenten.net opdoen gebruikt USG People mede om een visie te ontwikkelen hoe we het Internet nu en in de toekomst gaan gebruiken en wat voor impact dat op onze organisatie zal hebben.
Maar ikki en studenten.net zullen vooral zichzelf blijven: Nieuwe initatieven ontwikkelen samen met onze leden die de arbeidsmarkt een stukje leuker en transparanter maken.