Het medium print maakt bijzonder zware tijden door, en die tijden zullen ook niet eenvoudiger worden. Ook Forrester laat dit overduidelijk zien in haar recente rapport: The Fragmentation of Yesterday’s Newspaper.
Maar in dit rapport staan ook een paar aardige tidbits aan informatie die een link hebben naar de online recruitment wereld.
Internet rules, maar niet alleen
Allereerst natuurlijk de dominantie van Internet bij het zoeken naar vacatures:
Geinterviewden konden de drie meest gebruikte kanalen aangeven
Dit is niets nieuws en eerlijk gezegd verbaast het relatief hoge percentage dat de krant haalt me nog wel een beetje.
Portal en RSS rules, vooral bij jongeren
Voor het lezen van ‘persoonlijke’ content wordt in overweldigende mate gebruik gemaakt van portals en RSS readers. Het onderzoek van Forrester constateert dat 43% van alle respondenten
Bij Gen Y (18-27) en Gen X (28-41) ligt dit aantal nog aanzienlijk hoger; boven de 50%.
En dat zou goed nieuws kunnen zijn voor vacature- en wervingssites die werkzoekers de mogelijkheid bieden om vacatures via hun RSS reader te ontvangen.
Maar helaas, het bekijken van banen via RSS readers wordt in het geheel niet genoemd bij de soorten persoonlijke content die op deze manier worden gelezen. Dagelijk nieuws, entertainment en sport zijn de meest favoriete onderwerpen.
Conclusie
De dominantie van Internet voor het vinden van banen is niets nieuws maar is onbetwistbaar. Veel interessanter is de enorme impact van RSS op de wijze waarop jongeren informatie tot zich nemen. En de beperkte mate waarin vacatures daar blijkbaar nog een rol in spelen.
Tijd voor een promotiecampagne?