Ook consultancygigant Accenture zit weer in de lift. Het bedrijf maakte vorige week zijn derde kwartaalcijfers over boekjaar 2009/2010 bekend. De omzet (in lokale valuta) groeide in de maanden maart, april en mei met 4%, tegen een krimp van 8% een kwartaal eerder. En dat betekent dat de marketingkraan weer open mag.
Nog nooit waren de kosten van marketing en sales bij Accenture zo hoog als nu, zo blijkt uit deze grafiek. De kostenpost marketing & sales bedroeg dit kwartaal met $ 714 miljoen 12,8% van de totale omzet. Ook dat is een record.
Sales- & Marketingkosten Accenture (in miljoenen USD) en Sales- en Marketingkosten als percentage van de Netto-omzet (in %).
Zou het iets te maken hebben met de breuk met golfwonder Tiger Woods, vorig jaar december?
Tot het moment dat Accenture zijn jarenlange relatie met de golfer verbrak na een sexschandaal, schommelde de marketingpot jarenlang stabiel tussen 9 en 11 procent van de totale omzet. Nu is de marketingpot hard op weg te groeien naar meer dan 13 procent.
Overigens is Accenture alleszins netjes uit de afgelopen crisismaanden gekomen. De omzetdaling bedroeg in boekjaar 2009 nog geen 2 miljard euro. En ook de operationele marge van de IT-adviesmultinational is redelijk stabiel gebleven, zo blijkt uit deze grafiek.
Netto-omzet Accenture per kwartaal (in miljoenen USD) en operationele marge (in %)
Overigens is de Europese dochter het zorgenkindje van Accenture. In de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleef de omzetgroei de afgelopen tweeënhalf jaar onder de gemiddelde omzetgroei van het bedrijf. En ook het laatste kwartaal liet de regio geen omzetgroei zien – de Europese omzet bleef in euro’s vrijwel gelijk.
Omzetgroei Accenture ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, per regio (in %)
En Nederland?
Over de Nederlandse dochter rapporteert het bedrijf geen afzonderlijke cijfers. Wel geeft Accenture in steekwoorden aan hoe de omzetten zich in de afzonderlijke Europese landen ontwikkelden. Daaruit blijkt dat de omzet van de Nederlandse dochter sinds het eerste kwartaal van dit boekjaar dat in september 2009 begon, krimpt.
Hoewel de Europese regio zich laatcyclisch ontwikkelt, is Accenture een puur Amerikaans bedrijf: crisis betekent direct reorganiseren. Die reorganisatie heeft Accenture in de eerste helft van 2009 uitgevoerd, toen de Nederlandse dochter nog ‘strong growth’ liet zien.
Accenture schreef in één klap een kwart miljard dollar aan reorganisatiekosten af, om vervolgens vol op de toekomstige groei van de omzet in te zetten. Tot dusver heeft die strategie gewerkt.
Maikel
says:Verklaring voor hogere kosten staat in gedetailleerde persbericht voor Stock Analysts – link met Tiger is leuk verzonnen – kwartalen ervoor was SG&A al hoger.