Het fenomeen virtual job fair krijgt in Nederland een vervolg. En dat is natuurlijk niet de Clickbeurs van Totaljobs; tenslotte heeft deze vacaturesite eind 2009 Nederland verlaten. Nee, deze keer gaat Monsterboard het eens proberen. Gisteren kondigde de vacaturesite aan dat van 6 tot en met 11 september er een Monster Virtual Job Fair wordt gehouden.
Waar Monsterboard in navolging van Monster Amerika in 2009 nog een fysieke Keep … Working tour heeft gehouden wil ze dit jaar blijkbaar een goedkope variant uitproberen: een virtuele job fair. En dat terwijl dit soort evenementen niet bepaald als grote successen de geschiedenis ingaan. Maar misschien heeft Monsterboard de geheime formule ontdekt om dat wel te realiseren. Hoewel… de geruchtenstroom was bepaald niet positief over de virtual job fair die dit voorjaar door Monsterboard in België is gehouden.
En dat lijkt zelfs door Monsterboard te worden bevestigd in haar persbericht met deze zin:
De Monster Virtual Job Fair werd eerder georganiseerd in Groot-Brittannië, Frankrijk en België, en dat leverde veel succesvolle matches op
Veel succesvolle matches klinkt wel heel erg armetierig. Had je namelijk via jouw job fair honderden mensen aan een baan geholpen, dan waren er wel concrete getallen van de daken geschreeuwd. En wat is eigenlijk succesvol? Met andere woorden; Monsterboard heeft nog niet gescoord met haar job fair. Wat geen wonder is want ook het Totaljobs initiatief faalde volledig.
Verder is de door Monsterboar gekozen insteek bijzonder knulig; want wat zegt het bedrijf in haar persbericht over de reden van deze virtual job fair?:
Monsterboard.nl speelt hiermee verder in op de huidige flexibiliteitbehoefte en de adoptie van social recruiting door zowel werkgevers als werkzoekenden
Huidige flexibiliteitsbehoefte? adoptie van social recruiting? Wat is dit in godsnaam voor hersenloos gereutel? Een PR-bureau die de noodzakelijke woorden op een willekeurige manier achter elkaar plakt? Of is het van de hand van de komische noot Warren Hammond (Managing Director Monsterboard.nl), die de volgende uitspraak doet:
Door het huidige internetlandschap zoeken werkzoekenden nu anders naar vacatures dan voorheen en willen ze naast functie- ook veel werkgeversinformatie vergaren. De Monster Virtual Job Fair speelt hier op in
Ja, gedurende zes dagen! En daarna niet meer. Daar speel je dus maar heel kort op in… En de werkgevers die op een virtual job fair gaan staan hebben vrijwel zonder uitzondering een wervingssite vol werkgeversinformatie. Die vervolgens ook op de virtual job fair wordt gekopieerd.
Virtual job fair, what’s in it for me?
Maar het onbreken van een goed argument voor de meerwaarde van een virtual job fair tekent direct het probleem van dit type initiatief: het heeft geen meerwaarde! Voor de werkzoeker is de inspanning voor het zoeken groter, het aantal vacatures is zeer beperkt en er is geen echte fun factor aanwezig. Met andere woorden; waarom zou ik als werkzoeker in godsnaam allemaal extra moeite doen terwijl het rendement waarschijnlijk nul is?
Hoe dan ook, Monsterboard gaat het ook een keer proberen met een virtual job fair. En RecruitmentMatters staat natuurlijk wel op 6 september voor de poort om eens uitgebreid rond te zwerven over de beursvloer. Om er vervolgens uitgebreid verslag van te doen.
Tatiana Del Rio
says:Raar plan om eerlijk te zeggen zo doelloos
Dikke kus Tat
Nico
says:In den beginne deed iedereen wat er nodig was, je ging samen jagen, de kinderen opvoeden en berenvellen aan elkaar naaien. Toen kwam de landbouw, en daarmee bezit en arbeidsverdeling. Er was veel te doen, en het werk werd verdeeld. Geld bleek handig als tegenwaarde van werk. Daarna kwam specialisatie, en mechanisering, automatisering, robotisering en outsourcing. Wat er moet gebeuren, dat gebeurt wel. De situatie is alleen, dat het werk wordt gekoppeld aan geld verdienen. Zo was het immers altijd al? Maar die situatie is nu een probleem geworden. Dit probleem kunnen we alleen oplossen, door ons weer te focussen op werk. Niet op geld als tegenwaarde, want dat werkt niet meer, omdat werk schaars is geworden.
Jan Willem
says:Dit gaat helemaal niks worden…. MB doet dit slechts voor 1 reden en dat is een beetje free publicity genereren, maar verder niet….