En wederom laat een uitgever zich van haar domste kant zien. Na de paywall implosie van The Times gaat TMG (uitgever van onder meer De Telegraaf) het suicidale voorbeeld van Rupert Murdoch volgen. Als een hersenloos schaap loop Ad Swartjes (CEO van TMG) achter de grootste gokker in medialand aan. Althans, volgens het artikel : TMG verwacht doorbraak van betaalsites door iPad. En als het in de krant van Wakker Nederland staat, dan is het natuurlijk waar…
En dat terwijl er voor wat betreft The Times toch overweldigend bewijs van het volstrekte falen van een paywall is geleverd, ook al is het allemaal nog relatief kort dag. Maar laten we eerlijk zijn; de kwaliteit van De Telegraaf is niet te vergelijken met The Times, en is er niet ook een redelijke mismatch tussen iPad bezitter en Telegraaf lezer (mogelijk met uitzondering van Quintin Schevernels)?
Maar goed, krantenuitgevers tonen zich al meer dan een decennium volstrekt kansloos binnen het veranderende speelveld van online nieuws. Swartjes is daarin dus bepaald geen uitzondering. Hij zal zich dus soepel kunnen bewegen tussen zijn peers. Waarvan er overigens steeds minder overblijven…
Overigens heb ik na onderstaande uitspraak van Swartjes (over het bieden van een digitaal abonnement) een half uur onbedaarlijk zitten te lachen:
We gaan daarbij experimenteren en niet de kat uit de boom kijken
Da’s dan voor het eerst! TMG zit al jaren op haar handen als het om online nieuws gaat. Maar laten we zeggen dat dit een soort van ten halve gekeerd uitspraak is van de voorman van TMG. En ik vraag me oprecht af of hij al een keer een iPad in de hand heeft gehouden, gezien deze quote:
Mensen houden weliswaar van een papieren krant, maar ik denk dat Apple’s apparaat voor sommige lezers betekent dat ze de krant liever online gaan lezen
Ik betwijfel het, of hij staat zover aan de verkeerde kant van de digital divide dat hij niet binnen een kilometer afstand van digitaal nieuws wil komen. Waarmee meteen de vraag kan worden opgeworpen of een op dit gebied ignorante voorman wel leiding hoort te geven aan een onderneming die moet innoveren om te overleven. En waar die innovatie vooral binnen het online domein dient plaats te vinden.
Wat ik wel bijzonder interessant vond in het Telegraaf artikel was de volgende zin:
Swartjes denkt er over abonnees binnenkort de keuze te bieden uit een papieren abonnement, of een digitaal abonnement inclusief iPad.
Toe maar! Swartjes gaat iPads weggeven. Ongetwijfeld vanuit het bedrijfseconomische argument dat hiermee op productie- en distributiekosten kan worden bespaard. Wat natuurlijk alleen kan als je een kritische massa hebt bereikt; anders zijn er slechts dubbele kosten. Daarnaast kan het voor de iPad ontvanger als een incentive werken, waarbij je het abonnement van De Telegraaf op de koop toeneemt. Met andere woorden, Swartjes neemt de marketing kosten van Apple voor zijn rekening. Eens kijken wat er gebeurt als de abonnementstermijn van de digtale krant op die iPad afloopt…
Maar mogelijk denkt Swartjes: wie dan leeft, wie dan zorgt. Tenslotte heeft hij zijn exit al gepland per 1 mei 2011; lang voordat het onvermijdelijk rampzalige toekomstscenario zich volledig zal hebben uitgespeeld. Dit getuigt dan wel weer van enige visie van de man die met bovenstaande acties de uitgever verder aan de rand van de afgrond gaat brengen.
Maar dat brengt mij op een meer fundamentele vraag: wie zou een (digitale) Telegraaf eigenlijk missen in het huidige aanbod van gratis online nieuws?