De Clown van Recruitment

 

De afgelopen week, is er veel te doen geweest over een artikel dat Marc had geschreven over een advocaat die niet erg pro-social media was. Dit kwam weer terecht op Geenstijl.nl en vervolgens zorgde dit artikel voor ruim 16 duizend lezers, een verhitte server en voor een spin-off van twee nieuwe artikelen. Volgt u het nog ?

Ik ga nu niet weer mijn mening geven, het aantal reacties op het artikel was buiten proportioneel en ging uiteindelijk nergens meer over. Er werd wel een citaat aangehaald in één van de comments die eerder door Marc Drees was gedaan, waarin hij mij vergelijkt met een clown.  Ik heb dit artikel niet gelezen omdat ik meeste artikelen van Marc niet lees, vooral als er grafieken, cijfers en andere onverklaarbare diagrammen in staan. Echter het feit dat hij mij vergelijkt met grootheden als Pipo en Bassie, wil ik toch graag een reactie op geven. Want nadat ik het gelezen had dacht ik; Fuck You Marc Drees !

RecruitmentMatters heeft een enigszins elitaire status, binnen het “wereldje”. Vaak word aangehaald dat het puur leesvoer is van de Nederlandse recruitment “incrowd”. Daarnaast is de consensus dat in veel van Marc zijn artikelen op de man wordt gespeeld. In mijn artikelen probeer ik niet op de man te spelen ( behalve als het Marc betreft ).  Dat er daarnaast mensen zijn die niet voor RecruitmentMatters willen schrijven, vanwege de negatieve gevolgen die het kan hebben. Dus wellicht is het negatieve gevolg voor mij, dat mensen mij als clown zien.

De Clown van Recruitment
Recruitment Clown

De vraag is heeft het dan ook echte negatieve gevolgen voor me ? Heeft het gevolgen voor mijn personal branding. Laatst kreeg ik een reactie per sms van een opdrachtgever; Martijn je bent een briljante schrijver. Ik lees je stukjes altijd met ingehouden adem en licht gekromde tenen en af en toe krijg ik het warme gevoel van nagels op een schoolbord over me. Je hebt echt humor, wanneer heb je weer een voorstelling. Uiteraard antwoordde ik:  18 oktober, voor de jongens van 2YOY en ik neem aan dat jij ook komt.

Daarnaast gebruik ik mijn humor juist als onderscheidend vermogen. Al dat gelul over recruitment en hoe speciaal en belangrijk dat is, is volledig overtrokken. Als recruiter heb je de taak om te zeggen; “Pietje ik hoor dat jij op zoek bent naar een IT architect” Toevallig ken ik Jantje die een IT architect is,  mag ik jullie aan elkaar voorstellen volgens mij passen jullie wel bij elkaar”. Meer dan dat is het niet.

Ik ben zelf ooit benaderd om Recruitment Manager te worden bij een Internationale consultancy organisatie door Korn Ferry. Zij wilde dat ik op een woensdag op gesprek kwam, op mijn papa dag, voor een gesprek met de Partner. Ik had in mijn mail gezet naar de secretaresse van de partner ; Dat is goed, ik zal voor de gelegenheid mijn afdans pak aantrekken ( want ik draag uit principe nooit een pak ). Tijdens het gesprek met de Partner, die onverstaanbaar was vanwege de hete aardappel in zijn muil, haalde hij dit aan. “Meneer Smit, dit kan echt niet, realiseert u zich wel dat u bij Korn Ferry op gesprek bent”.  Mijn conclusie is dan ten eerste: wat ben jij een ongelooflijke natte wind”en ten tweede; “als je mijn humor niet trekt moet je ook geen zaken met me doen”.

Humor is voor mij iets waar ik niet zonder kan. Het is een belangrijk onderdeel van mijn werk en mijn leven en gelukkig voor veel opdrachtgevers van mij een zeer belangrijke reden om zaken met mij te doen. Bevalt mijn humor niet, bel een saai bedrijf, daar zijn er genoeg van.  Het gaat erom of je de klus klaart en dat doe ik. Het grote verschil is,  ik doe het met een glimlach op mijn smoel en hopelijk weet ik dat ook bij mijn opdrachtgever teweeg te brengen.   

Daarnaast gebruik ik mijn humor om aan kandidaten te komen. Ik stuur geen standaard mailtjes naar kandidaten met de text “staat u open voor nieuwe uitdaging” ik zou eerder sturen “vind je de koffie bij jou op het werk ook niet te pruimen, tijd voor een nieuw koffiezet apparaat en anders een nieuwe functie”.

Er zijn al zoveel saaie mensen. Daarnaast zijn er ook heel veel saaie recruiters, waar geen greintje humor bij zit. Humor is subjectief, maar lachen blijft gezond. Diverse cardiologen hebben vastgesteld dat lachen zorgt voor een betere bloeddoorstroming. Er zijn ook veel mensen in onze branche, zeker aan de bureau kant die ook heel veel humor hebben. Zij durven deze kant niet aan opdrachtgevers te laten zien. Wat mensen uit het oog verliezen is dat de opdrachtgevers, vaak ook gewoon mensen zijn. Je mag mij wel een clown vinden, maar ik blijf lachen als ik facturen verstuur voor succesvolle werving en selectie trajecten.

Ik ga er weer vandoor even lachen met wat klanten,

@martijnrecruit

Geef een reactie

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Martijn, I’m confused.
    Als ik jou een grotere clown dan Warren Hammond noem ben je beledigd, terwijl je vervolgens uitgebreid probeert te bewijzen dat je inderdaad een grotere clown bent!  En in mijn optiek ben je daar overigens wederom met vlag en wimpel geslaagd…
    Dit is voor mij vanzelfsprekend onbegrijpelijk. De volstrekt onnavolgbare en veelal vunzige hersenkronkels, de overvloed aan taal- en stijlfouten maken jouw artikelen toch al vrijwel onleesbaar, maar dit keer mist zelfs de pointe. Is de intracraniale zwelling in jouw gigantische hoofd uiteindelijk teveel geworden en ben je nu echt het spoor volledig bijster?
     
    Ik zal eens proberen je in een grafiek en/of diagram te persen. De vraag is alleen nog met welke dataset ik je ga vergelijken. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee. Wordt het de oceanische conveyor belt, de ontwikkeling van het aantal wratten bij het mannelijke wrattenzwijn of toch de verandering van de alcoholinname in Sassenheim? Ik ben er nog niet uit. Humor zal er echter niet in voorkomen…

  • Ivo
    says:

    Goed verhaal Martijn! Zo moeilijk is het hele wereldje ook niet: beetje lullen, de 2 partijen bij elkaar zetten en hoppakee! Factuur de deur uit!
    Ik krijg ook een beetje kriebels van al die “so called guru’s” die alles veel ingewikkelder maken dan het is.