Ooit was het Nederlandse landschap ‘bezaait’ met vergelijkingssites van werkgevers. We hadden Jobber (Tempo Team), Jobinsider, Werkbeoordeling en CompanyRating (VNU Media). De eerste twee zijn dood (de site is niet meer te vinden), Werkbeoordeling is feitelijk dood (de site is te benaderen maar heeft slechts 367 ‘reviews’..) en CompanyRating is een opgewarmd lijk.
Maar dat weerhoudt onze dappere vrienden van de Telegraaf Media Groep (TMG, de club waar Herman van Campenhout volgend jaar de scepter zwaait) er niet van om toch ook eens een poging te wagen. Want gisteren meldde het persbericht de geboorte van 360inc.nl:
360inc.nl bundelt informatie over werkgevers; standaard bedrijfsinformatie, aangevuld met inhoudelijke reviews van (oud-)werknemers, sollicitanten en twitterfeeds
Nou, ik ga maar snel kijken wat deze nieuwe werkgeversvergelijker in huis heeft…
De homepage
Dit is de homepage van 360inc:
Goeie hemel! Ik word overdonderd door het visuele geweld aan icoontjes waar ik geen touw aan kan vastknopen. Als dit een helder beeld van werkgevers moet voorstellen dan slaat 360inc de plank gigantisch mis. Hier is een grafisch ontwerper met ADHD en een flinke joint op volledig los gegaan.
Als het de bedoeling van 360inc was om met deze icoontjes een snel inzicht te geven in de werkgever dan is dit volledig mislukt. Teveel kleine, grijze en tegelijkertijd volsterkt onduidelijke symbolen maken het tot een volstrekte visuele brei waar niemand een touw aan kan vastknopen. En dan zijn er ook nog eens per bedrijf heel andere items die worden aangekaart. Ik snap er helemaal niets van.
Verder mist de homepage focus. Het lijkt er op dat 360inc alles wil laten zien wat ze in huis heeft. Waardoor je als gebruiker niet meer weet waar je moet kijken.
Een review bekijken
Maar laat ik maar eens naar de review van Hyves gaan, misschien wordt het allemaal wat duidelijker:
Oke, dit maakt het er allemaal niet duidelijker op. Het is eigenlijk gewoon een puinhoop. Ik tel in de gauwigheid 51 iconen (duimpjes en de symbooltjes). Zou niemand bij TMG ooit hebben gehoord van het principe: overdaad schaadt? En van: de kunst van het weglaten?
Ik moet serieus tijd investeren wil ik als gebruiker hier chocola van kunnen maken. En dan nog moet ik iedere keer kijken wat elk symbooltje nou eigenlijk voorstelt. Om nog maar te zwijgen van de slider positie die me ook bitter weinig te vertellen heeft. Het is om gek van te worden. Hier ga ik nooit uitkomen. En het is me de energie niet waard.
Plaatsen van een review
Ook het plaatsen van een review is een zeer indrukwekkende onderneming, getuige onderstaande line-up:
Je hoeft als gebruiker overigens niet elke categorie aan te klikken. Maar als je dat doet, verwacht 360inc ook dat je een review schrijft. Als je het tekstveld leeg laat krijg je een foutmelding.
Daarnaast zijn de verschillende criteria per categorie lang niet altijd duidelijk. Waardoor het positioneren van de slider mogelijk iets zegt over je vaardigheid met de muis, maar niets over wat je er nou precies mee bedoelt. Simpelweg omdat je dat niet kan weten. Maar laat ik maar denken dat de wisdom of the crowds uiteindelijk een goede weergave weet te realiseren.
Waarmee we direct op de belangrijkste voorwaarde voor het succes van een vergelijkingssite komen: volume aan reviews. Heel veel reviews dus. Hoe je dat doet heeft Glassdoor laten zien. Hoe je dat in Nederland doet heeft geen van de tot op heden gelanceerde sites laten zien. En gezien de inspanning die je als gebruiker moet leveren om bij 360inc een review achter te laten, heb ik ook bij deze site zeer grote twijfels.
Nu heeft 360inc natuurlijk toegang tot alle print- en online media van TMG, dus in dat verband kan men ongetwijfeld voldoende traffic over de site laten lopen. En nu is de gemiddelde Telegraaf lezer gewend aan schreeuwerige visuele overdaad, dus misschien zal deze doelgroep zich ook niet al teveel storen aan de opmaak van de site. Maar dan is er nog altijd de hoeveelheid werk om een review te schrijven. Daar zal de gemiddelde Wilders kiezer toch wel voor terugdeinzen…
Conclusie
Met 360inc hebben we een nieuwe poging om in Nederland een vergelijkingssite voor werkgevers tot een succes te maken. Gezien de complexiteit van de interface is de kans op succes aanzienlijk verminderd. En de inspanning om tot een review te komen zal de kans op succes nog verder beperken. Slechts een gigantische reclamecampagne via alle labels die TMG tot haar beschikking heeft kan voldoende traffic opleveren om enig volume aan reviews binnen te halen.
Een betere oplossing is om per direct terug te gaan naar de tekentafel. En voor die tijd ook nog even het boekje Don’t make me think van Steve Krug te lezen. Misschien dat er dan een begrijpelijke en gebruiksvriendelijke site kan worden gemaakt. Waarbij het nog altijd de vraag blijft of dat dan wel voldoende is voor succes…
Antoine van der Maas
says:Marc,
Ik ben gisteren even aan het kijken geweest op die website en zij zorgen zelf wel voor een volume aan reviews… 🙂
Bij veel bedrijven (o.a. TRIUS, Salesprofs en tcpm) staan er reviews die 1 op 1 zijn overgenomen van de website van de organisatie.
Dit zorgt er natuurlijk helaas wel voor dat de kwaliteit van alle reviews nu direct waardeloos is, of ik moet bij elke review verder lezen en uitzoeken of het door een medewerker (of sollicitant) is geschreven of dat het op de website staat (en dus door de organisatie is geschreven).
Jammer, want het idee op zich spreekt me nog steeds aan…
Marc Drees
says:Het idee van een vergelijkingssite is uitstekend. En helemaal als je formele ( van het bedrijf) en informele (van (voormalige) medewerkers) informatie met elkaar weet te combineren. Een poging die door Glassdoor als eerste is geprobeerd en door 360inc wordt overgenomen. Een goede gedachte.
Wil je echter een destination worden voor werkzoekers die zich willen orienteren op een bepaald bedrijf dan zal de hoeveelheid informatie toch zeer uitgebreid moeten zijn. Teveel werk voor een werkgever die dit soort informatie meestal wel op de eigen site heeft staan, of waar op andere plaatsen. Het betekent dat een vergelijkingssite accuraat en actueel naar dit soort informatie moet verwijzen. Dat lijkt me op dit moment niet goed haalbaar. Daarnaast is er het probleem wat zich ook met sociale netwerken voordoet. Hoeveel werkgever vergelijkingssites kunnen er bestaan? En als er meerdere bestaan dan heb je daarboven weer een aggregator nodig.
Afijn, naar mijn idee zijn dit goedbedoelde pogingen op weg naar een soort federatieve site waar alles bij elkaar komt en je kan verdrinken in de informatie over een bedrijf. Formeel, informeel; van elke locatie waar iets over het bedrijf is geschreven. Overzichtelijk gerubriceerd en met een Flipbook-achtige interface. Tja, dat zal nog wel even duren…