Totaljobs heeft de E-recruitment Monitor 2007 met enig tromgeroffel gepubliceerd, maar eigenlijk begrijp ik daar niet zoveel van.
Want op pagina’s 9 en 15 toont dit onderzoek de nogal moeilijke positie waarin de generieke vacaturesites, zoals Totaljobs, zich op dit moment bevinden.
Pagina 15 laat zien dat bedrijven in de toekomst bij het gebruik van commerciele vacaturesites vooral nichesites (hetzij functie specifiek, danwel regio specifiek) in willen zetten, ten koste van de generieke sites die dan ook de laagste groeiverwachting hebben. Verder zullen bedrijven zullen vooral de eigen site beter gaan gebruiken bij de online werving.
Pagina 9 geeft hiervoor feitelijk meteen een verklaring; slechts 15% van de ondervraagde bedrijven geeft als motivatie voor het gebruik van vacaturesites de kwaliteit van de response. Gebruiksvriendelijkheid, effectiviteit en snelheid scoren volgens verwachting hoog; dat is feitelijk de reden om voor een vacaturesite te kiezen.
De uitkomsten van de Monitor zijn als volgt samen te vatten:
- Bedrijven gaan zich in de toekomst meer richten op (online) wervingsinstrumenten als netwerken en de eigen website
- Bij vacaturesites zullen nichesites de grootste groei laten zien
Je vraagt je toch af waarom Totaljobs dit soort gegevens publiceert? Ik ga er vanuit dat ze zich zullen transformeren tot aanbieder van nichesites en andere online recruitmentdiensten. Want anders valt de publicatie van deze Monitor slechts uit te leggen als het graven van je eigen graf.