Vandaag kwam het CBS weer eens met het sentiment bij ondernemers, dit keer onder meer bij ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Normaliter negeer ik dit soort berichten; simpelweg omdat sentiment niets zegt over werkelijke ontwikkelingen. Aangezien ondernemers genetisch gepredisponeerd zijn tot overdreven optimisme, is er nog minder waarde aan hun sentiment te ontlenen.
Maar morgen komt de ABU met de cijfers over de 13e en laatste periode van 2010. Het sentiment van uitzenders kan daarmee wel eens een indicatie zijn voor de te verwachten cijfertjes over deze laatste periode. En wat zegt het CBS over het sentiment van uitzenders? Het volgende:
Uitzendbureaus waren nog steeds zeer positief, maar iets minder dan een maand eerder.
Hmm…. Iets minder positief dan een maand geleden. Zou er soms sprake zijn van een licht tegenvallend resultaat in die laatste periode? En zou daarmee de lichte daling in het zeer positieve sentiment van uitzenders te verklaren zijn? Giswerk natuurlijk, maar het maakt mij zeer benieuwd naar ABU’s cijferwerk over periode 13.
Voor de goede orde, dit is de grafiek over de ontwikkeling van het volume aan uitzenduren over de laatste vier jaar. Waardoor ik dat zeer positieve sentiment van uitzenders al absoluut niet kan plaatsen:
Index uitzenduren op basis van ABU, periode 2007 – 2010 (2006 = 100)
Er zijn merkwaardige ‘breaks’ te zien na een jaarovergang. Dit komt omdat onder de gekozen berekeningsmethode geen goede overgang kan worden gerealiseerd van periode 13 in het ene jaar naar periode 1 in het daarop volgende jaar. Dit vertekende beeld kan echter door het voortschrijdend jaargemiddelde te berekenen (rode lijn) worden ‘glad gestreken’ waardoor de trend wel zeer duidelijk zichtbaar is.
Waar het echter om gaat is dat er voor de uitzenders nog bijzonder weinig te juichen lijkt. Het uitzendvolume zwemt nog atlijd ver onder het niveau van voor het uitbreken van de financiele crisis. En het herstel lijkt vooralsnog bijzonder traag te verlopen.
Ik zei al, ondernemers hebben een genetisch defect waardoor ze een zogenaamde irrational exuberance vertonen (een term bedacht door Alan Greenspan tijdens de extreme groei van de huizenprijzen in de VS). Oftewel een positief beeld zonder onderliggende feiten. Maar als uitzenders ineens iets minder positief zijn dan moet daar haast wel iets feitelijks aan ten grondslag liggen. Tenslotte zullen de uitzenders niet zomaar hun positivisme laten waaien. Dat is slecht voor de koers van het aandeel, tenslotte…
Hoe dan ook, ik ben bijzonder benieuwd naar de cijfers van de ABU, morgenochtend. En ik zou mijn wenkbrauwen niet optrekken als het herstel van de uitzendmarkt verder vertraagd..
1 Comment