Jawel, de eerste van de sessies met LinkedIn en Eugenie van Wiechen (MD LinkedIn Nederland) bijt in dit verband het spits af. Het wordt een promopraatje, verpakt in de context van een primer over sociale media. Oke, voor het inhoudelijke vuurwerk zullen we moeten wachten op David Hahn.
Ik heb ondertussen Van Wiechen een aantal keer horen spreken, en ik verwacht daarom vooral een bekend verhaal. Maar je weet nooit of er ergens een nugget tussen zit.
De toon van haar presentatie is nogal gedragen; langzaam en nadrukkelijk. Alsof een zaal vol newbies wordt toegesproken. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de savvyness van de gemiddelde CSN bezoeker behoorlijk hoog op het gebied van sociale media en de onderliggende mechanismen. Maar het kan ook zijn dat ik in een enorme, zelfgemaakte bubble leef.
Op een gegeven moment in de presentatie komt Van Wiechen in wat zij noemt de Nieuwe wereld van het werken. Inderdaad, het gaat niet om het Nieuwe Werken. En in die Nieuwe wereld van het werken onderkent LinkedIn drie trends:
- Elk individu is een eigen ondernemer
- Besluitvorming is gedistibueerd en gebeurt sneller
- Bedrijven worden steeds transparanter
Deze drie trends gebruikt Van Wiechen om een aantal nieuwe tools van LinkedIn te pimpen.
Elk individu is een eigen ondernemer
Mogelijk wel voor LinkedIn gebruikers, maar natuurlijk niet voor de hele (al dan niet) Nieuwe wereld van het werken. Alleen de professionele kenniswerken heeft op dit moment een echt voordeel bij LinkedIn en de personal branding die via dit platform mogelijk wordt gemaakt. Maar het blijft natuurlijk wel een enorme me-too; tenslotte zijn er een paar miljoen personal branders ‘druk’ op hetzelfde platform.
Career explorer komt even langs, maar helaas in een drietal plaatjes. Zonder bewegende beelden. De nugget is er, maar statisch. Wachten op Hahn, die volgens Van Wiechen hier meer over gaat vertellen. Ik kan bijna niet wachten…
Besluitvorming is gedistribueerd en gebeurt sneller
Kwaliteit versus snelheid van besluitvorming is niet langer een issue volgens Van Wiechen. Waar traditioneel een afgewogen beslissing lange tijd in beslag nam is het nu mogelijk om vrijwel direct weloverwogen beslissingen te nemen. Met als voorbeeld: LinkedIn Groups. Maar waar ze het over heeft is natuurlijk crowdsourcing. Helaas staat crowdsourcing niet gelijk aan wisdom of the crowds, dus voorzichtigheid blijft geboden. Waarbij ook nog eens snelle besluitvorming zelden echt noodzakelijk is.
Signal en die merkwaardige Visualiser komen hier voorbij.
Bedrijven worden steeds transparanter
Ja, die transparantie gaat twee kanten op. De marketing pagina’s op LinkedIn en Facebook geven bedrijven de mogelijkheden zichzelf te presenteren. En daarnaast zijn medewerkers natuurlijk ook hartelijk aan het tweeten over hun bedrijf. Met soms h
En jawel, ook hiervoor heeft LinkedIn natuurlijk iets; het uitgebreide bedrijfsprofiel. O ja, volgens Van Wiechen is het ook geschikt voor ZZP-ers. Tuurlijk.
Conclusie
Tja, er is helaas niets nieuws voorbij gekomen, hoewel ik een fractie meer heb gezien van Career explorer. Maar daarover komt later meer. Het verhaal van Van Wiechen is eigenlijk gewoon niets meer geweest dan een verkoopverhaal. En dat vind ik in ieder geval jammer. Want deze conferentie gaat over social media, niet over het promoten van LinkedIn.
2 Comments