Vacaturesite top 10: de piek lijkt bereikt

Vacaturemonitor | Positief Het lijkt er op dat we met het aantal vacatureplaatsingen over de afgelopen drie weken een piek hebben bereikt. Het aantal stijgt nog wel, van 168.000 naar 170.000, maar de vaart is er uit. En voor het eerst in weken is het aantal vacatureplaatsingen in de afgelopen week minder dan in de daaraan voorafgaande weken. Overigens is het verschil met vorig jaar ondertussen wel opgelopen tot een whopping 30,3%!

Ook het aantal unieke vacatures is aanzienlijk hoger in vergelijking met vorig jaar. Over de afgelopen drie weken is hier het verschil zeer sterk gestegen; van 17,2% verleden week naar maar liefst 22,7% nu. We hebben dus bijna een kwart meer unieke vacatures in vergelijking met dezelfde periode in 2010. Dat is gigantisch.

De wekelijkse top 10
Zo ziet de top 10 er voor de afgelopen drie weken uit:

Marktaandeel top 10 vacaturesites; 2010 – 2011 (week 6 – 8)

Marktaandeel top 10 vacaturesites; 2010 – 2011 (week 6 – 8)

Ten opzichte van vorige week ziet het resultaat er als volgt uit:

  • Werk.nl: -0,2%
  • Nationale Vacaturebank: -0,5%
  • Monsterboard: -0,3%
  • DOVAjobs: -0,4%
  • Megajobs: +0,6%
  • JobTrack: +0,1%
  • Gus.nl: 0,0%
  • Careerbuilder: -0,1%
  • Randstad: -0,1%
  • Vacaturekrant: -0,1%

Vooral dalingen in het marktaandeel; alleen Megajobs laat een duidelijke groei zien. Maar dat is nog altijd kunstmatig; volgende week zakt de site weer terug naar haar oude niveau. Een andere site die zakt, en maar door blijft zakken, is Vacaturekrant. Deze site heeft met de hakken over de sloot de top 10 van deze week gehaald, maar of ze er volgende week nog bij is? Ik hoop het voor de kersverse CEO van TMG (Herman van Campenhout) maar ik durf niets te beloven.

De grote drie
Dan ook nog het beeld van het marktaandeel van grote drie over het afgelopen jaar:

Trendlijn drie grootste vacaturesites, laatste 52 weken

Trendlijn drie grootste vacaturesites, laatste 52 weken

Ja, dat zie er nogal sombertjes uit voor onze grootste vacaturesites. Drie opvallend dalende lijntjes, in perfecte harmonie. Het is dus niet slechts Vacaturekrant die worstelt om boven te komen, ook de grote jongens kunnen niet mee in de groei van het aantal online vacatures. 

Cijfers en ranglijst van nieuwe vacatures zijn gebaseerd op Jobfeed. Jobfeed is een initiatief van Textkernel

Geef een reactie

13 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    Ik zal de verantwoordelijken bij Carriereraket eens Sollicity om de lijst laten vragen; putting our money where our mouth is.
     
    Intussen blijft JobFeed Oostindisch doof voor kritiek en suggesties ter verbetering van haar dienstverlening. Jammer.
     

  • Dirk Goossens
    says:

    Uitzendbureau.nl werd erbij gehaald omdat deze volledige advertenties toont, in tegenstelling tot normale verticals. In principe dus waardevoller dan het prachtige Gus en het mindere Dovajobs. Dit ten laste van je definitie.
     
    NUwerk.nl bevat gewoon méér vacatures dan Vacaturekrant. Dit ten laste van je cijfers.
     
    Tot slot. Kun je beargumenteren waarom je niet wilt rapporteren over aantallen vacatureplaatsingen op grote vacaturesites geplaatst door echte werkgevers? Als nou iets waardevolle informatie is, als kwaliteitskenmerk van de grote sites en als proxy van een marktaandeel in meer financiële zin, dan is dat het wel…
     

    • Marc Drees
      says:

      Hoor ik daar een beer schijten?
       
      Overigens is het geen kwestie van niet willen, maar een kwestie van tijd. Maar mogelijk kan Carriereraket dit onderzoek en de wekelijkse publicatie ervan sponsoren. Misschien dat ik in een dergelijk geval mijn mening bijstel. Zolang de sponsoring maar niet uit appeltaart bestaat…

  • Dirk Goossens
    says:

    @Marc: Hoe zit het eigenlijk met nuwerk.nl? Naar eigen zeggen 5.569 unieke vacatures. Heb je eigenlijk enig idee met wat je bedoelt met unieke vacatures? Volgens mij niet.
    @Kees: het marktaandeel van de verschillende grote partijen is niet laag. Het is juist tot absurde proporties opgepompt door een schizoïde definitie van unieke vacatures. Als alle vacatureadvertenties meetellen, dan is het marktaandeel van de grote partijen minder dan 1%.
    @allen: bij Lucky Dancing staan ook nog vacatures open.
     

    • Marc Drees
      says:

      En zoals altijd weer even subtiel. Het aantal unieke vacatures wordt door Textkernel/JobFeed bepaald. Dit is gebaseerd op de mate van overeenkomstigheid van individuele vacatures. Een bepaalde mate van overeenkomstigheid suggereert een meervoudig voorkomen van dezelfde vacature. De methode waarmee en de grens waaronder doublures worden gesignaleerd zijn mij niet bekend. Maar ik wil het met alle plezier voor je uitvogelen, want dit is natuurlijk interessante informatie. Of ik vervolgens allemaal mag delen is weer een ander verhaal…
       
      En wat is er met NUwerk? En waarom Lucky Dancing vacatures?
       
       

      • Dirk Goossens
        says:

        Lucky dancing slechts als cursiefje, als miniatuurtje, voor de fijnproever en de liefhebber, als niche.
         
        Zo ook wat overwegingen met betrekking tot doublures..
         
        Wat de unieke vacatures betreft: de details interesseren me niet. Die laat JobFeed ook niet los. Libisch. Het is voor je lezers echter wel van belang om te weten of ontdubbeling plaatsvindt slechts binnen een domein of over verschillende domeinen. Zeker als het om marktaandeel gaat dan zou je vacatures die op meerdere sites geplaatst worden minder zwaar moeten wegen.
         
        Denk ook eens aan JobSelectie.nl. Deze site komt jouw top tien wellicht binnen, terwijl het een pseudoaggregator is. Marktaandeel? Wat is marktaandeel? Een gedeelte van het geld dat besteed wordt aan vacatureadvertenties? Een gedeelte van de clicks die gegenereerd worden? Conversieverschaffer? Het wordt tijd je te oriënteren op verfrissing van je verouderde definities.
         
        NUwerk haal ik aan omdat deze qua unieke vacatures een positie boven vacaturekrant verdient.
         
         

        • Marc Drees
          says:

          Ontdubbeling door Jobfeed vindt plaats over alle domeinen. En het is natuurlijk ronkende onzin om vacatures die door de originator op meerdere sites worden geplaatst minder mee te laten tellen in het marktaandeel. Welke cursus wiskunde voor laagbegaafden heb je in godsnaam gevolgd? Als een werkgever of intermediair besluit om een vacature op meerdere plaatsen uit te zetten is dat een (hopelijk) bewuste keuze. Waarom zou een van die plaatsen dan een hogere waarde (in marktaandeel) moeten hebben dan de andere plaatsen? Misschien had je dat tweede lijntje coke toch tot morgen moeten bewaren…
           
          En dat geldt dus ook voor Jobselectie. Als bedrijven besluiten daar hun vacatures gratis te plaatsen, maakt dat Jobselectie dan minder waardevol? En bizarre redenatie natuurlijk. En pseudo-aggregator? Wat is dat nou weer?
           
          Het enige zinnige in jouw reactie is natuurlijk de definitiekwestie. Waarbij conversie een bijzonder interessante is. Maar dan is er de vervolgvraag: welke conversie? Gekwalificeerde of ongekwalificeerde conversie? Dus… Hele nieuwe vragen en hele nieuwe problemen. Ik hou het voorlopig dus maar even op het marktaandeel, inclusief doublures.
           
          O ja, NUwerk is natuurlijk een interessante site omdat het (vnl.) vacatures van echter werkgevers bevat. Maar zijn ze daarmee uniek? Een snelle blik achter de schermen van het alweteende Jobfeed zegt mij dat ook zij vacatures voeren die op andere plekken staan. Zo heb ik binnen enkele seconden een vacature gevonden die maar liefst op 4 verschillende plekken te vinden is (NUwerk, JobTrack, Intermediair en een smerige aggregator wiens naam ik niet zal noemen). Dus…

          • Dirk Goossens
            says:

            NUwerk heeft meer unieke vacatures dan Vacaturekrant. Dat wordt op geen enkele manier tegengesproken door je vloekwaardige, expand-achtige onderzoekje. JobFeed vergist zich dus. Daar hoef je niet boos om te worden, want jij vergist je ook wel eens.
             
            Toch ga ik met je mee. Vacatureplaatsingen, zeggen wij dus, zijn allemaal even belangrijk. De definitiekwestie is daarmee uit de wereld. Het marktaandeel is, dat begrijpt dan iedereen, het aantal vacatureaplaatsingen van één aanbieder, gedeeld door het totaal aantal vacatureaplaatsingen.
             
            Bedenk je echter dat vacatureplaatsingen weliswaar afhankelijk zijn van de vraagkant op de arbeidsmarkt, maar onderdeel zijn van de advertentiemarkt. Vacatureadvertenties staan bijvoorbeeld op uitzendbureau.nl, een vacatureadvertentieplaatser met een groter marktaandeel dan Monsterboard, maar nergens te bekennen in je onedele top 10.
             
            Je Punische lijstje onthoudt dus arglistig minstens twee rechthebbenden hun juiste plaats.
             
            Maar steek vooral je hoofd in het zand. Dan hoef je je in ieder geval niet te vermoeien met de vraag of verticals ook advertenties tonen, of Google, of…
             
            …of zou je wellicht je missie eer aan willen doen en het belang van de werkzoeker in het oog willen nemen. Dat kan namelijk. Rapporteer over het aantal vacatureplaatsingen door bedrijven die geen intermediaire rol vervullen. Simpel.

          • Marc Drees
            says:

            De top 10 van vacaturesites is geen proza voor werkzoekenden maar een overzicht van sites met de meeste vacatures (inclusief doublures), volgens Jobfeed. Daarbij worden vertical search engines vanzelfsprekend uitgesloten. Helaas heeft het lezerspubliek gestemd voor opname van DOVAjobs en Gus.nl, wat natuurlijk verticals van twee uitzendreuzen zijn die ik liever niet in de top 10 zie figureren, aar dit terzijde. Als ik om een stemming vraag heb ik het resultaat van die stemming te respecteren.
             
            NUwerk is (veel) te klein (op dit moment op de 17e plaats achter de nodige uitzenders) en uitzendbureau.nl is een vertical voor alle uitzenders (weg ermee).
             
            Natuurlijk kan ik een lijstje beginnen met echte vacatures, afkomstig van sites met echte werkgevers. Ook daar voorziet Jobfeed in. Maar dat heb ik simpelweg nog nooit gedaan. En ik denk ook niet dat ik daar binnenkort mee ga beginnen. Maar dit terzijde.
             
             
             

  • Kees
    says:

    Ben even benieuwd hoe je aan deze aantallen komt. Hoe kan het marktaandeel zo laag zijn van de verschillende grote partijen? Opgeteld kom je niet eens op 50% uit.

    • Marc Drees
      says:

      Wat staat er nou als laatste regel in het artikel? Goed lezen helpt om te weten waar de aantallen vandaan komen…
       
      En ik nodig je van harte uit om de “hoe” vraag te beantwoorden. Er is in ieder geval geen tekort aan theorietjes