USG People krabbelt licht op. In het vierde kwartaal van 2010 – waarvan het bedrijf vanochtend de cijfers bekendmaakte – zag de Almeerse uitzender zijn omzet met 12% groeien. Dat is weliswaar fors lager dan de organische groei van concurrenten Adecco (+17%), Randstad (idem) en Manpower (inclusief groei door acquisitie: +22%). Niettemin is ook de groei in de laatcyclische Nederlandse uitzendmarkt weer zichtbaar.
En dat is goed nieuws voor de nummer twee in de Nederlandse uitzendmarkt. Want al met al is 2010 een jaar dat USG People graag zo snel mogelijk zal vergeten. De Nederlandse omzet – 39 procent van de totale omzet van USG People – daalde vorig jaar met 8 procent. En dat terwijl de ABU vorig jaar een gemiddelde marktgroei van 3 procent rapporteerde.
Die slagaderlijke bloeding schuilt in het witteboordensegment van USG People. Of liever nog, de dochtermerken Unique en Secretary Plus (die afgelopen jaar moesten fuseren met respectievelijk Content en StarJob). Het lichtpuntje is: blauweboordenmerk Start People draait als een tierelier. Sterker nog, het is Start People dat USG People uit het dal trekt, zo blijkt uit deze grafiek:
USG People: Gesegmenteerde omzetgroei Nederland yoy (in procenten)
Start People: de motor van USG Nederland
De omzetgroei van Start People – het grootste label in Nederland en in het segment ‘Generalist Staffing’ – ging in het vierde kwartaal als een raket omhoog. In Nederland zette USG People met blauweboordenbanen in het vierde kwartaal 20% meer om dan in dezelfde periode in 2009. Het is niet vreemd dat USG-topman Rob Zandbergen de loftrompet steekt over het label:
Het herstel in de Nederlandse markt zette door in het vierde kwartaal met een omzetgroei van 4%. Het is het eerste kwartaal waarin USG People weer een groei noteerde na een lange periode van krimp. Start People presteerde uitzonderlijk goed in de laatste maanden van het jaar met een omzetgroei van 20% waarmee de markt ruimschoots werd ingehaald. Dat is een grote verbetering ten opzichte van het voorgaande kwartaal toen de omzetgroei van Start People 5% bedroeg.
Start People: de motor van USG People
Niet alleen is het Nederlandse Start People de trekker van Nederland geworden, ook is het de motor achter het herstel van het gehele concern. Tot najaar 2010 liep de Nederlandse blauweboordenomzet achter bij de rest van het segment ‘Generalist Staffing’. Die achterstand is eind 2010 in één snelle klap tenietgedaan, zo blijkt uit deze grafiek.
USG People: Omzetgroei yoy (in procenten)
Opmerkelijk is dat USG People afgelopen jaar juist Start-directeur Bram van der Wal aan de kant schoof.
Jaarcijfers
De jaaromzet van USG People bedraagt EUR 3.099 miljoen. De brutomarge bereikte de bodem op 21,9%. De nettowinst is met EUR 76 miljoen nog altijd aan de lage kant.
De komende weken zal ik op RecruitmentMatters analyses van de afzonderlijke uitzendmarkten publiceren.
Rogier
says:Mooi cijfers van General Staffing. Laat cyclische MKB zal nu verrassend zijn komende kwartalen (geschiedenis t.o.v. de concurrenten herhaalt zich, alleen iets later). Beetje vreemd dat hun PR zo overduidelijk de koers onder de 16 euro tracht te houden. Staat wel interessant op eigen kracht de volgende kwartalen. Consolidatie op een hogere koers zal niet succesvol zijn omdat men nu veel goedkoper zou kunnen slagen om USG in te lijven.