Af en toe ben ik heel blij dat ik geen corporate recruiter ben, ook al doe ik momenteel een project bij Achmea. Het gaat mij vooral om de corporate recruiters die zich bezig houden met het stukje arbeidsmarkt communicatie. Recruitment op de agenda krijgen bij een afdeling marketing of corporate communicatie is vaak een drama. Immers jouw wilde ideeën, je bent recruiter dus hopelijk een beetje creatief, stuiten vaak op weerstand bij een marketing afdeling.
De website is vaak het stokpaardje van een marketing afdeling. Immers, internet is vaak het gebied, waar ze nog wat te zeggen hebben en de directie de marketeer of afdeling communicatie zijn gang laat gaan. Als recruiter of AMC specialist moet je vaak een strijd leveren met de afdeling marketing of corporate communicatie. Vaak krijg je te horen; “nee die ideeën van jou passen niet bij de corporate identity van onze organisatie”. “Link, met social media, ben je helemaal gek geworden ? Zometeen ga je dingen zeggen die niet kloppen…” krijg je direct te horen.
Na maanden lang overleg, likken en slikken heb je dan eindelijk een aantal zaken voor elkaar gekregen. Je hoeft niet de standaard stock foto’s te grebruiken. Je mag een @werkenbij twitter account aanmaken, mits je beloofd er alleen vacatures te plaatsen. Als klapper op de vuurpijl mag je een youtube filmpje plaatsen met wat foto’s van de werkplek en een interview met een medewerker en de directeur van de organisatie. Vervolgens, moet je met de bouwer van de corporate website om tafel, waarvan de account manager je niet snapt, wil snappen en niks opvolgt wat je hem vraagt. De koppeling van de “werkenbij” website met het net aangeschafte ATS systeem blijkt niet te werken. Tot diep in de nacht zit je te testen. Je hebt je inmiddels 45 keer aangemeld als kandidaat Tina Test, die op de Teststraat 13 woont op Testel. Tegen de tijd dat jij eindelijk een concept design af hebt, voelt je website alweer 1.0 aan, in plaats van 2.0.
De dag is dan eindelijk daar, je mag live gaan. Voorzichtig zet je op twitter een linkje. Je hoopt dat onder je volgers andere corporate recruiters zitten die jou een hart onder de riem willen steken. Een bescheiden schouder klopje een RT of zelfs wellicht een enthousiaste Wh00p Wh00p. Met enige trots, loop je als een aap met twee lullen over de afdeling maketing & corporate communicatie.
Opeens zie je een tweet voorbij komen “Nieuwe Werkenbij website is ruk #RM” Nerveus druk je op de bit.ly om vervolgens een half kantje verbale diaree van de heer Drees over je heen te krijgen. Met teksten als “de Userinterface is knudde” of “wat een drama” niet alleen jouw prachtige virtuose virtule webwereld stort in, maar je ego krijgt een doodtrap van deze chagrijnige kalende blogoloog. Je kan je nergens meer vertonen in de recruitment wereld. Mensen lachen je uit als je op De wereld werft door komt. Mensen halen geen bier meer voor je op de Recruitment Industry dance. Jij bent een outcast geworden, in de recruitment 2.0 wereld, plotseling ben jij Wordperfect 5.1
Dan is dit je kans en kom naar de Recruitment Night of Comedy op 1 April in het comedy Theater in Amsterdam. Waar eens en voor altijd de heer Drees de les gelezen zal worden.
Mocht jij nou ook je zegje klaar hebben voor de heer Drees, dan kan jij je nog aanmelden als roaster, door een mail te sturen naar m.smit@yoep.com. Uiteraard zal ik plaats nemen in dit panel. Vooral om hem de waarheid te vertellen. De grapjes over mijn immense waterhoofd komen mij langzamerhand de strot uit. Andere roasters zijn o.a. Gordon Lokenberg en Marco van Hurne.
Wil je zien hoe Marc Drees verbaal billenkoek krijgt kan jij je aanmelden via deze link: https://bit.ly/fAywmR