Yoomy nader bekeken: linea recta in de Deathpool

Logo en logotype Yoomy Gisteren schreef collega-blogger Martijn Smit al een emo-stukje over Yoomy, maar eerlijk gezegd begreep ik daar niets van. En deze keer had het niets te maken met de rijkelijk aanwezige taal- en stijlfouten, want daar kan ik zo langzamerhand wel doorheen lezen. Nee, ik had na lezing nog niet duidelijk wat Yoomy nou eigenlijk is. Tijd dus voor een scherpe blik en klare taal.

Laat ik beginnen wat Yoomy over zichzelf zegt:

MijnYoomy, de nieuwe online sollicitatiemanager voor iedereen die op zoek is naar een baan

Goed, dus eigenlijk is Yoomy alleen maar MijnYoomy? Waarom heet de site dan niet Myoomy? Nog debieler dan Yoomy, maar lekker (gedateerd) Web 2.0. En als ik toch met namen bezig ben; de achterliggende URL is sollicitatie.nl en geen yoomy.nl. Weird…

De homepage
Dit is de homepage van Yoomy:

Yoomy | Homepage

Zoals gezegd, het gaat allemaal over MijnYoomy. Waar ik blijkbaar mijn hele online zoek- en sollicitatieproces mee kan ‘managen’:

  • Alle online vacatures vinden en opslaan in één overzicht
  • Snel en makkelijk solliciteren
  • Automatisch formulieren invullen met ons Copyboard
  • Alle communicatie opgeslagen in een sollicitatiedossier
  • Alles overal beschikbaar
  • Misschien handig voor een professioneel solliciteerder zoals ikzelf? Maar waarom voor de incidentele werkzoeker die eens in de paar jaar een beperkt aantal sollicitaties verricht? Dan moet Yoomy wel verdomde eenvoudig in gebruik zijn! Eens kijken of dat ook inderdaad zo is.

    Na op de knop Ga naar MijnYoomy te hebben geklikt, krijg ik een vermijdbare pop-up te zien waar ik de knop Registreren aanklik. Om de volgende pop-up te krijgen:

    Yoomy | Registreer pop-up 

    Godgloeiendegodver! De volgende randdebiele site die zo godsgruwelijk lui is dat ze mij vraagt om te bewijzen dat ik een mens ben. De idioot die ooit de CAPTCHA heeft verzonnen zou aan de hoogste boom moeten worden opgeknoopt. En iedereen die een CAPTCHA gebruikt kan daar meteen naast gehangen worden. Wat mij betreft bungelt Yoomy daar dus nu ook.

    Na wederom op een knop Registreren te hebben geklikt, krijg ik de derde pop-up in de rij:

    Yoomy | Aanvul pop-up

    Ohhh, crap. Een yoomy specifiek e-mail adres. Zou Yoomy echt denken dat ik mijn sollicitatiemail via Yoomy ga laten lopen? Blijkbaar… Dat is dan bijzonder dom en kortzichtig.

    De knop Volgende levert overigens alweer een pop-up op. Dit keer van een aanzienlijk minder aangename soort:

    Yoomy | Java Security warning

    De gemiddelde werkzoeker zou ondertussen allang zijn afgehaakt, maar ik zet koppig door. En word beloond met het Dashboard van Yoomy:

    Yoomy | Dashboard 

    Het dashboard geeft mij het advies een zestal stappen te doorlopen om optimaal gebruik te maken van Yoomy. De moed zinkt me nu al in de schoenen. Maar na een dubbele espresso heb ik weer voldoende energie om alsnog de schouders eronder te zetten.

    Goed, ik begin dus met Stap 1: CV aanmaken. Klik:

    Yoomy | Profiel bewerken

    Jawel, een pop-up. Het kan niet op bij Yoomy…

    Na fake-adresgegevens te hebben ingevuld en op de knop Volgende te hebben geklikt, word me de vraag gesteld of ik mijn LinkedIn profiel wil uploaden. Kijk, dat is nou prettig. Na dat te hebben gedaan en vervolgens weer eens een pop-up te krijgen waarin Yoomy mij vraagt om de geuploade gegevens te checken en de met rood aangegeven velden aan te vullen, krijg ik dit te zien:

    Yoomy | LinkedIn CV

    Niets. Helemaal niets! Maagdelijk blank scherm. Briljant. Ik geef het op en ga direct door naar Stap 3. Vacatures zoeken:

    Yoomy | Vacatures zoeken

    Weer een leeg scherm, met bovenaan een groen knopje met de tekst Vacature zoeken. Als ik daarop klik, krijg ik het volgende te zien:

    Yoomy | Indeed

    Ik kan zoeken met Indeed, met Google en ik kan Banensites toevoegen? Dat laatste is overigens volstrekte onzin, want het is uitsluitend het opvoeren van een vacaturesite; je kan er niet vervolgens mee naar dit site om daar te gaan zoeken. Een soort administratie van vacaturesites dus. Echt iets wat de gemiddelde werkzoeker zal gaan doen…

    Maar goed, effe zoeken met Indeed:

    Yoomy | Indeed zoekresultaat

    Ja, lekker veel vacatures en geen enkele verfijningsfunctie; vacature verzendservice, etc.. Oftewel terug naar 2007. Echt heel prettig… En een enorme verbetering in de gebruikservaring voor werkzoekers. Hoe Yoomy denkt hiermee iemand een plezier te doen is mij een volledig raadsel.

    Ik heb ook nog even op de Zoeken met Google knop gedrukt:

    Yoomy | Zoeken met Google

    Ik ben gillend van de lach afgehaakt. Wat een godsgruwelijk slechte, ingewikkelde en omslachtige site. Familie en vrienden van de Yoomy oprichters zullen deze site gebruiken. En verder niemand. Zeker als je daar nog eens bij optelt dat de performance van de site rampzalig slecht is. Echt te traag voor woorden.

    Conclusie
    Yoomy is een volstrekt achterlijke site die van de werkzoeker een onevenredige inspanning verlangt om zijn/haar sollicitaties te ‘managen’. De hoeveelheid werk staat op geen enkele manier in verhouding tot de voordelen die Yoomy biedt; waarbij ik overigens geen enkel voordeel aan Yoomy heb kunnen ontdekken. Het is een volstrekt ridicule site die ook nog eens een rampzalig slechte performance biedt. Te traag voor woorden.

    Kan iemand actieve euthanasie op deze site toepassen? De Deathpool is echt de enige plek waar Yoomy thuishoort.

    Achtergrond
    Yoomy BV is eigendom van Coeus Group BV en JobLane Groep BV. Coeus Group is eigendom van Edward Koch; JobLane Groep is eigendom van Jochem van Loon en Petrouska van Loon-Vercoutre. Bij het LinkedIn account van Jochem van Loon was deze informatie te vinden:

    Yoomy ontwikkelt voor werkgevers en werkzoekenden een revolutionair totaalconcept voor de digitale arbeidsmarkt. Als eerste lanceren wij MijnYoomy.

    Hopelijk wordt de rest van het totaalconcept aanzienlijk beter dan MijnYoomy. Maar ik vrees met grote vrezen…

    Geef een reactie

    5 Comments
    • Gerda van der velden
      says:

      Nieuwe ideen altijd eerst in de praktijk uittesten,dan pas oordelen,is mij altijd geleerd,ik ken echter wel iemand,als ze die weten te plaatsen zijn ze echt goed.de hartelelijke groeten

    • Dirk Goossens
      says:

      @Has ‘Het is dan ook prettig zaken doen met JobLane.’ Nijssen:

      Ongewild staaf je Marc’s claim dat deze oplossing door naasten van Jochem gewaardeerd wordt.

      Marc heeft een goed trackrecord in het voorspellen van het succes van initiatieven in online-recruitmentland. De teleurstellende boodschap voor Jochem cum suis is hier dat de winst die het gebruik van Yoomy oplevert, en die winst is er, tenietgedaan wordt door het verlies dat het oplevert. Elke vacature een extra click, elke mail op een extra plek bijhouden, favorieten niet bijhouden in je browser maar in Yoomy, etc. Mensen zullen met hun hele hebben en houden moeten verhuizen naar Yoomy en dat zullen er niet veel vrijwillig doen.

      Ik kan met, dit gezegd hebbende, voorstellen dat een bedrijf als BDO een applicatie als deze kan inzetten voor het helpen sturen van reorganisaties. Tot in detail zouden bewegingen van overtollig personeel gevolgd kunnen worden, zodat ze, als ze lui blijken, ontslagen kunnen worden met minimale financiële compensatie.

      Zou daar een verdienmodel schuilen?

    • Has Nijssen
      says:

      Het is natuurlijk nogal makkelijk om een nieuw initiatief zo snel de grond in te boren. Ik juich het alleen maar toe wanneer er een nieuw nederlands initiatief wordt gelanceerd dat zich richt op de recruitmentmarkt.

      Wat hierboven al wordt aangegeven, komt het ook op mij over als een concept waar veel tijd en werk is gaan zitten. Probleem wanneer je in professionele recruitment zit is dat je nog maar moeilijk onbevangen naar een nieuw concept kunt kijken, er is altijd sprake van beroepsdeformatie (en in dit geval ook nog eens van blogdeformatie).

      Wat mij betreft is er maar een partij naar wie we in dit geval moeten luisteren en dat zijn de gebruikers –> the proof is in the pudding

      Het lijkt me dan ook prematuur om dit concept al zo snel af te kraken, laten we eerst maar eens even afwachten. Ik heb het gevoel dat gebruikers echt de meerwaarde hiervan inzien wanneer ze nog maar op 1 plek hun cv kunnen achterlaten en beheren.

      • Marc Drees
        says:

        Waarom zou iemand in godsnaam de uitvinding van een skateboard met vierkante wieltjes toejuichen zuiver omdat het een nieuw nederlands initiatief is dat zich richt op de recruitmentmarkt? Ik hoop oprecht dat je als consultant je klanten beter doordacht advies geeft.
         
        Een sollicitatiemanager zou het leven van sollicitanten (een rol waarin een mens zich in het algemeen met grote tussenpozen en gedurende korte tijd in bevindt) aanzienlijk moeten vereenvoudigen. Yoomy realiseert exact het tegenovergestelde. Wat op zichzelf een bijzondere prestatie is.
         
        De enige gebruikers die een meerwaarde in Yoomy zullen (moeten) zien, zijn familie/vrienden van de oprichters, leden van het LinkedIn Yoomy clubje en mensen die een frontale lobotomie hebben ondergaan. Gebruikers zonder een van deze drie vormen van deformatie zullen geen enkele meerwaarde in dit nieuwe nederlandse initiatief ontdekken.
         

    • Dirk Goossens
      says:

      Er lijkt sprake van een visie die slecht getoetst is aan de doelgroep. Het lijkt me dat niemand die gmail gebruikt dit nodig heeft en dat iedereen die dit nodig heeft gmail moet gebruiken.

      Medelijden hoeven we echter niet te hebben met Jochem van Loon; wat een vrouw, Petrouska, onbevreesd als ze in de lens kijkt, met die, Простите за высказывание так, wellustige vinger tegen haar kin.

      Yoomy komt op mij over als een goedaardig initiatief waar veel werk in is gaan zitten. Wat zou het verdienmodel zijn?