We zijn nog altijd niet helemaal uitgebodemd, hoewel het me niets zou verbazen als achteraf de resultaten van de afgelopen drie weken wel die bodem van de zomerdip zullen blijken te zijn. Maar dat is achteraf, en daar heb ik nu dus helemaal niets aan.
Opvallend is dat ondanks de nog altijd dalende vacaturevolumes het verschil met vorig jaar toch weer is opgelopen. Was verleden week het verschil verschil in vacatureplaatsingen met dezelfde drie weken in 2010 nog 6,0%, deze week is het verschil weer opgelopen tot 10,1%. En het verschil in volume aan unieke vacatures was vorige week nog 0,4% terwijl dat deze keer is opgelopen naar 4,9%.
De wekelijkse top 10
Zo ziet de top 10 er voor de afgelopen drie weken uit:
Marktaandeel top 10 vacaturesites; 2010 – 2011 (week 30 – 32)
Ten opzichte van vorige week ziet het resultaat er als volgt uit:
- Werk.nl: +0,5%
- Nationale Vacaturebank: +0,0%
- Banenmatch: +0,1%
- Monsterboard: +0,5%
- DOVAjobs: +0,1%
- Jobselectie: 0,0%
- Megajobs: +0,4%
- Gus.nl: +0,1%
- JobTrack: 0,0%
- Vacaturekrant: -0,1%
Nou, nou, Werk.nl, Monsterboard en Megajobs gooien er forse groeicijfers uit ten opzichte van vorige week. Terwijl alle andere vacaturesites een beetje rondom de nullijn blijven hangen. Er is sprake van een ferme tweedeling in het land der vacaturesites, maar wie weet is dat volgende week weer totaal anders.
Social media buzz
En dan de social media buzz en het sentiment van de afgelopen maand van de 10 grootste vacaturesites:
Coosto: Social media ‘buzz’ en sentiment van de 10 grootste vacaturesites, afgelopen 30 dagen
Waar het aandeel van Monster langzaam daalt, neemt het aandeel van BanenMatch net zo langzaam toe. De twee sites zijn elkaar wat betreft aantal berichten behoorlijk dicht genaderd terwijl de andere vacaturesites op grote afstand ronddobberen. Met Werk.nl als twijfelachtige derde; gezien het relatief grote negatieve sentiment.
De grote drie
Dan ook nog het beeld van het marktaandeel van grote drie over het afgelopen jaar:
Marktaandeel drie grootste vacaturesites, laatste 52 weken
Oei, oei, oei. Monsterboard voert weer eens een aanval op de positie van Nationale Vacaturebank uit. En dit keer komt ‘s werelds grootste wel heel erg dichtbij. Wat de resultaten van de volgende week dan wel weer heel erg spannend maakt. Wie weet lukt het Monsterboard om, als was het voor 1 weekje, de grootste commerciele vacaturesite van Nederland te worden..
Cijfers en ranglijst van nieuwe vacatures zijn gebaseerd op Jobfeed. Jobfeed is een initiatief van Textkernel.