Jawel, het loont om naar de earnings call van een beursgenoteerde onderneming te luisteren. Want tussen het boilerplate gereutel van C-level executives willen nog wel eens pareltjes zitten. Zo ook deze keer, met de earnings call van Monster. Waar Iannuzzi met zijn slepende stem en zwaar buitenlands accent er bijna voor zorgt dat je wegdommelt. Totdat hij het over Nederland heeft in relatie tot 6 Sense. Want dan schiet ik plotseling recht overeind.
In een bijzinnetje vermeldde Iannuzzi dat 6Sense (de nieuwe zoektechnologie van Monster) in de 2e helft van 2012 in Nederland zal worden geintroduceerd. De 2e helft! Dat is dus van juli – december 2012. En de kans dat het december 2012 wordt is, gezien de eerdere vertragingen, aanzienlijk groter dan dat het juli 2012 wordt…
Maar stel dat Monster er in slaagt om 6Sense op 31 juli 2012 in Nederland te introduceren dan is dat exact vier jaar na de overname van Trovix, de zoektechnologie die aan de basis van 6Sense staat. Vier jaar! En dat terwijl in oktober 2009 Monster nog de volgende planning liet zien
Jawel. Een heel mooi plaatje. Maar plaatjes zijn geduldig. Want ondertussen is dit de opeenvolging van lanceringsdata van 6Sense in Nederland:
- Lancering in 2e/3e kwartaal van 2010 (oktober 2009)
- Lancering begin 2011 (april 2010)
- Lancering 3e/4e kwartaal van 2011 (maart 2011)
- Lancering 3e/4e kwartaal van 2011 (september 2011)
En met de earnings call van vandaag wordt het dus het 3e/4e kwartaal van 2012. Maar als de historie ons iets kan leren dan is het dat annonceringen van Monster met een korrel zout moeten worden genomen. En dat het dus ook zomaar een jaartje later kan worden. Als het niet zo droevig was zou je er bijna om moeten lachen…
Zelden zal een bedrijf zich zo zwaar hebben vertitld aan de implementatie van zoektechnologie. Maar nog altijd lijkt het bedrijf de illusie hoog te willen houden dat ze een technologiebedrijf is. Terwijl Monster toch echt in de media/content business zit. Het zou goed zijn als het bedrijf dat eindelijk eens gaat beseffen…
Gijs Bos
says:Ter verduidelijking: die 16% is van Bookings. Het is 20% van Revenue.
Gijs Bos
says:Monster geeft 16% van haar omzet aan media (marketing) uit. Lijkt me eerde dat Monster een Sales club is.