Enige tijd geleden maakte ik al melding van het naderende The Social Conference event. En volgende week donderdag is het zover. Dan zit ik de hele dag in Pakhuis de Zwijger om al livebloggend verslag te doen van dit event. Als ik er aan denk krijg ik al pijn in mijn vingers…
Ik ga namelijk een zevental sessies volgen. En dat betekent dus ook 7 blogs. Rokende vingertoppen zullen het gevolg zijn. Maar ja, je moet wat over hebben voor een event dat alles wat je altijd al had willen weten over social media zal openbaren. Maar dat terzijde. Want ik wil het hebben over de sprekers die ik volgende week donderdag fa beluisteren.
Ik begin met Fons Trompenaars (THT Consulting) die de eerste van in totaal drie keynotes zal geven. En de titel van zijn keynote is: The management dilemma’s of the social web. Oke, maar wat betekent dat dan? Nou, dit:
[…] he will address the culture-free challenges that all cultures face when implementing social media-centric approaches. Adoption and deployment of social media and the associated rules of interaction usually create tension in the ways companies are working. These tensions, or dilemmas can be traced back to the competing orientations between the way business practices have been traditionally structured on the one hand and the practices that come associated with social media on the other hand.
Toe maar… Hoogdravende woorden voor het welbekende probleem van vertrouwelijkheid versus openheid, en alles wat daarmee samenhangt. Wat overigens geen ruk met social media te maken heeft, maar dit terzijde. Hoe dan ook, er is ook nog een interactief kantje aan deze keynote; eentje waar iedereen in kan participeren. Er is namelijk een questionnaire die hier kan worden gevonden. Gebruik als wachtwoord: EmerceSC9. Het is blijkbaar geen halfslachtige questionnaire, want het kost ‘slechts’ 15 – 20 minuten om te completeren. Maar als tegenprestatie krijg je dan wel toegang tot de resultaten.
Afijn, ik ben benieuwd naar deze in het Engels gegeven keynote.
Daarna ga ik op bezoek bij Lot Keijzer (LinkedIn Nederland) die naar mijn hoop (en verwachting) de vieze smaak van de vorig jaar gehouden commerciele presentaties van Eugenie van Wiechen en David Hahn gaat proberen weg te spoelen. En haar praatje wordt als volgt omschreven:
The buzz is everywhere. We all should do social. But why should business professionals use social media and what could/should you do as a company and why. The social media circle of owned, paid and earned media and the follower eco system will be used to share business successes in social media.
Nou, ik hoop dat het de moeite waard is. Want ik laat hiervoor wel de praatjes van Viktor van der Wijk, Marco de Mooij en Kenneth Refsgaard schieten. Die overigens allemaal mannen zijn, maar dat is louter toeval.
De derde presentatie die ik ga bijwonen is van Frans Appels (Netprofiler). En hij gaat het hebben over:
the objectives, KPIs and the measurement of social media like Facebook, Hyves, Google+ and Twitter. He shows example of tools to measure and manage social media. Based on several client cases like WNF he shows how to define KPI’s and how to measure (and improve) to usage of social media. He also shows various ways how social media advertising in Hyves and Facebook can be used to successfully target, reach, attract and convert consumers. With useful learnings and tips!
En dat laatste zinnetje doet het hem natuurlijk. Ik ben hier tenslotte wel om iets op te steken. En daarvoor laat ik Sander Dullaart, Arno Rutte, Christiaan Perreira en Patrick Klerks (TamTam, van die ‘bijzondere’ werken bij site…) links liggen. Die tegelijkertijd met Appels allerlei andere verhalen gaan vertellen.
De volgende spreker is Olivier Alain Blanchard (The BrandBuilder Marketing), die de tweede keynote van de dag gaat verzorgen. Zijn verhaal is getiteld Social Business: Success in the next decade, en dat wordt als volgt toegelicht:
A practical overview of how social technologies are already impacting the way businesses gain a competitive advantage, and what this means for brands in the coming decade. We will also talk about 360° brand management, real-time customer experience design, business measurement and R.O.I., and business development in the age of the hyper-connected consumer.
Waarbij ik spontaan uitslag krijg bij de term real-time customer experience design, maar wie weet gaat Blanchard mij in positieve zin verrassen. En na Appels is dit de tweede spreker die iets over social media en ROI gaat hebben, en dat is natuurlijk altijd goed.
Na de ongetwijfeld brood- en broodnodige lunch ga ik verder met alweer het vijfde praatje van de dag, en deze wordt gegeven door David Nieborg (Flight 1337). En zijn verhaal is getiteld: Use and Uselessness of Gamification: the search for true engagement. Met de volgende, zeer uitgebreide toelichting:
Gamification – injecting game elements and -tactics in a non-gaming environment – can be an important ingredient of your strategy. Gamification is not about gaming; it’s about developing innovative concepts that make use of easy gaming tactics and structures. In other words: offer consumers solutions around existing products, services or events that will give them a completely different experience. Why? Because engagement is even better than attention and no other medium has more engagement than computer games: people spend may hours per week – sometimes days – playing games like World of Warcraft, FarmVille, Wordfeud or Angry Birds.
The first part of this session will explain the origin of the Gamification concept and visions from different perspectives. What’s the difference between games, social games, serious games and Gamification and why is this so important? In the second part we will discuss a couple of case studies and best practices. After these sessions you are presented with an answer to the question what Gamification and Engagement Design means for your social business.
Aangezien ik al jaren aanhanger ben van serious gaming en geloof in de potentie ervan voor online recruitment ga ik hier eens serieus voor zitten.
De volgende spreker die ik ga beluisteren is natuurlijk Toine Verheul (Coosto). Voor hem laat ik Sebastian Bench, Miriam Melcher, Jasper Leunk en Jeroen van Mastrigt vanzelfsprekend links liggen. Waarom vanzelfsprekend? Omdat Verheul een van de oprichters van Coosto is, in mijn optiek een van de weinige toepassingen waar ik vrolijk van word als ik het gebruik. Maar dit terzijde, want waar gaat Verheul het over hebben? Nou hierover:
Despite the potential of geosocial, most marketers haven’t discovered the opportunities and benefits yet. This has everything to do with the lack of measuring the geo side of the social media. In this session we show you realtime geo statistics about your brand, target audience, competitors, influencers and how they impact your business.
Geen idee wat dit allemaal betekent, maar het maakt me niets uit. Ik ga er gewoon lekker voor zitten. Want ik weet zeker dat Verheul allerlei voorbeelden uit Coosto gaat toveren. In real-time.
Jawel, Johan Bollen (Indiana University) is hier op herhaling. De man die op basis van het sentiment van tweets verleden jaar stelde dat hij de koersontwikkeling van de Dow Jones kon voorspellen. En die dit jaar komt vertellen wat daar van terecht is gekomen:
In this presentation I will provide an update on our past findings with regards to the prediction of stock market fluctuations, and ongoing efforts to develop and leverage market prediction algorithms. I will also outline recent results that relate the structural features of online social networks to the speed with which rumors and emotions spread through our society.
Ik ben overigens benieuwd of hij al door die $ 40 miljoen is heengebrand. Bollen is een onvervalste social quant die bijzonder leuk kan vertellen, dus dit wordt zonder enige twijfel een hele goede sessie. Waardoor ik Steven Van Belleghem (remember stand-in Dennis Claus) en Polle de Maagt moet laten vallen. Het zij zo…
Als ik het erg naar mijn zin heb gehad, durf ik het nog aan om naar de afsluitende keynote van Deirdre Breakenridge (Pure Performance Communications) te gaan. De titel van haar presentatie is: Eight New Strategic Practices for the PR Champion. Brrr… Dit is een PR dame. En ik heb echt een bloedhekel aan PR. Dus het kan zijn dat ik afhaak. En als ik toch naar deze keynote ga is er geen garantie dat ik er iets over schrijf. Wat overigens niet aan Breakenridge hoeft te liggen maar wordt veroorzaakt door rokende vingertoppen. Die slechts kunnen worden afgekoeld door ze voorzichtig in koele witte wijn te dopen.
En dat is mijn programmaboekje voor volgende week donderdag. Overigens ben je ook nog altijd van harte welkom om in persoon dit event bij te wonen. Met een korting van EUR 50. Die je kan incasseren door de actiecode: TSC13C in te vullen tijdens de registratie. Dus waar wacht je nog op? Hoe meer zielen, des te meer vreugd. Gegarandeerd!