BranchOut maakt zichzelf veel groter dan het is

Logotype BranchOut Het zal velen zijn ontgaan dat BranchOut haar uiterste best doet om een veel te grote broek aan te trekken als gevolg van een nogal steile, maar volledig verklaarbare, groei van het aantal personen die zich bij het LinkedIn kloontje op Facebook hebben aangemeld.

Maar hoewel die groeicijfers op zichzelf indrukwekkend genoeg zijn, is dit niet voldoende voor de blijkbaar grenzeloze ambitie van BranchOut. Wat waarschijnlijk de reden is dat het bedrijf dit soort domme uitspraken doet:

BranchOut, the professional jobs network that runs on top of Facebook, announced that it has reached 300 million profiles in its network.

Driehonderd miljoen profielen? Dat is meer dan twee keer zoveel als de 145 miljoen profielen die LinkedIn over het vierde kwartaal van 2011 meldde. Diep ademhalen, want het gaat hier om het bereik binnen Facebook op basis van niet meer dan 10 miljoen profielen. Wat in mijn optiek een aantal is waar BranchOut bijzonder trots op mag zijn, maar blijkbaar is een dergelijke redenatie niet aan het bedrijf besteed.

Collega blogger Andy Headworth stelt in een recente blogposting zichzelf de volgende vraag: Is anyone actually using BranchOut – someone must be! Zijn vraag komt mede voort uit de steile groei van BranchOut in de UK en de angstwekkend commerciele posting van Bill (give me a dollar and I’ll promote you) Boorman, de organisator van de TRU events waar ironisch genoeg enige zelfpromotie uit den boze is. Merkwaardig genoeg is Headworth dus niet op de hoogte van de wijze waarop BranchOut haar indrukwekkende groeicijfers realiseert. Daarom nog maar een keer, mede voor Headworth en al helemaal voor Boorman; dit is de manier waarop BranchOut groeit:

[…] I have no questions but am delighted to support my statement for those unfamiliar with BranchOut and its sign up process. When you sign up with BranchOut, your product asks the user to "include your Facebook contacts". It then mimics the dialogs and the wording that LinkedIn uses to add people to your network saying, as a default bulk message to all your contacts, "XYZ would like to add you as a professional connection on BranchOut".

Where the product acts disingenuously – and at worst, in bad faith – is where it does not explicitly state that the "inclusion" sends invites to the app to people who are not already members. I’ve just been through the flow with three different accounts and, in all occasions, people who don’t have an account in BranchOut were included in the mass invite by default. Furthermore, a permission that enables the add to send further invites without the user’s permission is ticked by default.

Dus iedereen die zich bij BranchOut registreert, zorgt voor een e-mail blast naar zijn/haar Facebook connecties tot een door Facebook ingesteld maximum van 50 e-mails. Dat is zeker een manier om snel te groeien, de vraag is echter welke waarde aan al deze registraties moeten worden toegekend. En dat zal de nabije toekomst gaan uitwijzen.

BranchOut in Nederland
Volgens BranchOut zijn er in Nederland ruim 1,5 miljoen profiles on BranchOut. Als we hierbij dezelfde ratio toepassen al hierboven geldt (300 miljoen profiles versus 10 miljoen registraties) dan zijn er in werkelijkheid niet meer dan 50.000 mensen in Nederland die zich daadwerkelijk bij BranchOut hebben geregistreerd. In mijn optiek nog steeds een respectabel (maar dus eenvoudig verklaarbaar) aantal, maar daarmee valt BranchOut natuurlijk volledig weg ten opzichte van LinkedIn.

Ook Coosto laat zien dat BranchOut in Nederland maar zeer weinig wordt vermeld ten opzichte van LinkedIn en zich nauwelijk onderscheidt van haar collega-LinkedIn kloontjes Talent.me en BeKnown:

Social media buzz van professionele netwerken in de laatste 30 dagen. Bron: Coosto

Social media buzz van professionele netwerken in de laatste 30 dagen. Bron: Coosto

Talent.me heeft iets meer social media berichtjes dan BranchOut; BeKnown iets minder. En daarmee zit BranchOut feitelijk op de plek waar het in mijn optiek thuishoort. Een evolutionair experiment op Facebook wat, ondanks een investering van $ 24 miljoen…, een bijzonder hoge kans op uitsterven heeft. Alle publiciteit ten spijt.

Remember Jobster…

Geef een reactie

4 Comments
  • Bill Boorman
    says:

    Thank-you marc for your comments. Just for clarity, I have never been paid a $ by BranchOut, and the data comes from AppData. I’m more interested in the growth brought about by the mobile app launch, and the integration with Total Jobs and Stepstone. it’s always good however to be lambasted by you. Thanks for the attention

    • Marc Drees
      says:

      Can I not pay you for doing some other shameless promotion then? Because that kind of free publicity must be in extremely high demand… Or is there some quid-quo-pro for the financial sponsoring of TRU conferences?

      • Bill Boorman
        says:

        Marc, When a Facebook app geared to the recruitment sector goes from1Mn monthly users to 6.5Mn monthly users in 2 months, I think it’s worth reporting on. I also like some of the new recruiter features, but then I have had a good look. Would be interesting to get the monthly users for NL on BranchOut now. I write about a lot of recruiting products other than BranchOut. It’s interesting that you have an agenda on this one in particular.