Haalt Hyves Van Campenhout onderuit?

grafzerk Goedemorgen! En dan heb ik het niet over de onzin die moederdag heet, maar over het artikel in de Volkskrant  van gisteren. Waaruit blijkt dat het verblijf van CEO Herman van Campenhout bij de Telegraaf Media Groep (TMG) een stuk onzekerder is geworden. En de goede man mogelijk in zeer korte tijd voor een tweede keer vervroegd de laan uit wordt gestuurd.

De Telegraaf keert zich tegen de nieuwe strategie die topman Herman van Campenhout voor het mediabedrijf heeft uitgestippeld. Volgens de grootste krant van Nederland zijn de vooral op internet gerichte toekomstplannen van de Telegraaf Media Groep (TMG) praktisch, juridisch en organisatorisch onuitvoerbaar. Bovendien dreigt de krant ‘een anonieme contentfabriek’ te worden.

Nu is de Telegraaf de rotste krant van hersenloos Nederland, maar wel een factor met veel omzet (en dus macht) binnen TMG. Dus of de hoofdredactie van de Telegraaf zal binnenkort de biezen moeten pakken, of Van Campenhout verlaat binnen afzienbare tijd het pand met een exitbonus. Of…

Aangezien ook grootaandeelhouder Cyrte kritiek heeft op de internetambities van TMG, zou het zomaar kunnen zijn dat Van Campenhout na zijn mislukte avontuur bij USG People voor een tweede keer in korte tijd achter de geraniums komt te zitten. Hij zal over het tweede kwartaal van 2012 bijzonder goede cijfers moeten laten zien waarbij met name de omzet uit de internet properties fors naar boven toe moeten verrassen. En met bleeder Hyves kan dat weleens heel, heel moeilijk gaan worden.

Het enige excuus voor Van Campenhout is dat hij niet degene is geweest die tot de lichtvaardige aankoop van Hyves is overgegaan. Aangezien de man die hiervoor verantwoordelijk was (COO Patrick Morley) officieel per 1 mei is  vertrokken, kan er geen C-level executive aan dit debacle worden geofferd. Waarmee de zwarte Piet bij de eerstverantwoordelijke in het tweede echelon zou kunnen komen te liggen: Hyves CEO Marc de Vries. Die ongetwijfeld nog in een earn-out periode zit en dus geen kant op kan zonder daarmee de nodige miljoenen Euro’s te laten verdampen.

Maar laten we eerlijk zijn; de nieuwe strategie is onder verantwoordelijkheid van Van Campenhout ontwikkeld. En die zet zwaar in op de ontwikkeling van Internet properties. Tegenvallende omzet vanuit die properties (inclusief Hyves) hoort dus volledig op het conto van Van Campenhout te komen. Dat de omzet van Hyves het (krimpende) leeuwendeel van die omzet vormt, is daarin irrelevant. En daarmee hoort het Van Campenhout die zwarte Piet in handen te krijgen.

Maar wie er gaat verliezen is vanaf de buitenkant uiteindelijk niet in te schatten. Hoofdredactie Telegraaf, Van Campenhout, De Vries, een dark horse? Laat ik er daarom maar een place your bets van maken.

Geef een reactie

1 Comment
  • Frank
    says:

    Het lijkt toch onmogelijk om De Vries in dienst te houden als blijkt dat de mooie verwachtingen die zeker en vast door de CEO van Hyves tijdens de verkoop zijn geschetst in de verste verte niet uitkomen. Alle geloofwaardigheid en vertrouwen is daar vast mee weg. Daar zou ik dus op inzetten. Misschien dat Van Campenhout nog wordt meegetrokken. Goed ziet het er ook voor hem niet uit.