Nadat bovenbaas Sal Iannuzzi (CEO Monster) enkele dagen geleden zijn versie van Big Data heeft verteld, was het gisteren de beurt aan CTO Earl Rennison (mede-oprichter Trovix, het bedrijf dat Monster voor een slordige $72 miljoen in 2008 heeft gekocht en dat de basis vormt voor 6Sense) om een zeer dun gemaskeerde reclame voor Monster en 6Sense te maken in Forbes. Want Monster moet hoe dan ook aan de man gebracht worden.
En Rennison heeft duideljk geleend van Iannuzzi, want onderstaande woorden zijn identiek:
Today, companies are receiving in the order of 100 – 200 applicants per job or about 3 million applicants for a 100,000 employee company.
Hoewel Rennuson maar liefst 5 manieren noemt waarop semantic search de wereld radicaal gaat veranderen, is er eentje bij die voor de online recruitmentwereld van belang is. Voor de goede orde, 6Sense is een semantische match-engine, maar dat had je waarschijnlijk al kunnen raden. En Rennison heeft het daarbij blijkbaar vooral over de white label versie van 6Sense, SeeMore. Wat feitelijk een concurrent is van Actonomy, Textkernel en WCC, voorzover het gaat om hun match producten.
Dit is wat Rennison over de recruitment markt zegt:
As the global employment picture continues to stall, the noise around the skills gap has begun to get louder. Many management theorists have opined that while education and training are fundamental solutions to help fix the skills gap, private sector innovation is needed to alleviate the Big Data challenges faced by recruiters. Today, companies are receiving 100-200 applicants per job or about 3 million applicants for a 100,000 employee company. Candidates are just as overwhelmed given the vast array of online job sites. This plethora of choices has compounded what is already a difficult problem: connecting the right person to the right job. Semantic search holds the promise of becoming the killer app in human capital management because its sophisticated recognition process enables finding the right needle in a million data haystacks. The semantic search engine arms companies with the tools necessary to build and maintain talent, granting immediate access and insight into their company’s entire past, present and future talent pool.
Technologie moet de transparantie in de arbeidsmarkt helpen verbeteren. En die technologie is 6Sense, SeeMore, hoewel Rennison dat natuurlijk niet zegt. Maar SeeMore is al meerdere keren nadrukkelijk gepusht door Iannuzzi en blijkbaar ziet Monster dit product als een kans om eindelijk eens enige inkomsten te genereren na jarenlange en massale investeringen in 6Sense.
En daarmee kan Monster op termijn wel eens de huidige generatie match-engines bedreigen, waarbij in mijn optiek met name WCC, met ELISE op haar tellen moet passen. Tenslotte heeft Monster natuurlijk al de Engelse arbeidsvoorziening van WCC afgesnoept, en de match engine van WCC zit bij de nodige Europese landelijke arbeidsvoorzieningen ingebakken, evenals een aantal grote(re) arbeidsbemiddelaars. Weinig klanten maar zonder uitzondering groot. Waarmee WCC een relatief makkelijk target voor Monster’s SeeMore is geworden. Hoogste tijd voor WCC om een firewall om haar klanten op te bouwen.